Gnällig och osäker hund

Magiana

Trådstartare
Jag passar en liten hund just nu som är nästan 3 år gammal. Första gången vi träffades så var hon 8 veckor och hon har bott hos mig några gånger tidigare när hennes familj varit på semester, den längsta perioden var 3 veckor.

Hon är snäll men så otroligt pipig, gnällig, skällig och gruffig. Till vardags är hon ganska osocial och vill inte umgås så mycket, men när hon är här hänger hon mig ofta i hasorna och är ganska gnällig. På jobbet vill hon gärna sitta i knät och det händer aldrig annars när hennes familj är hemma (och som jobbar på samma ställe som jag). Idag gjorde jag ett kortare ärende under lunchen och då fick hon ligga kvar på kontoret själv. Då var hon faktiskt helt knäpptyst när jag kom tillbaka, vilket överraskade mig och det var bara total lycka när jag öppnade kontorsdörren.

Hon kan vara ganska skällig till vardags också och är det inte regelrätt skällande så gruffar hon ofta. På nätterna sover hon snällt men kan vara gruffig på morgonkvisten. När hon sov borta hos en bekant vid ett annat tillfälle var hon orolig även på nätterna.

Vad gör man åt en så här osäker hund som inte litar på att människor har full koll på läget och att hon inte behöver gnälla/skälla/gruffa för minsta grej? Hon går mig faktiskt på nerverna.
 
Sv: Gnällig och osäker hund

Puff.

Ingen som har några förslag på vad jag ska göra åt gnället och att hon hänger mig i hasorna som ett småbarn som klänger i mammas kjol? Tyvärr ska jag ha gnällfia ända till måndag. Det känns bara som att "aldrig mer".
 
Sv: Gnällig och osäker hund

Lägg henne på en egen plats i samma rum. Ge henne kanske något att pyssla med. Skärma av med kompostgaller och ignorera när hon piper - kommer ta en stund, men tillslut borde hunden tystna. Känns som att hon förväntar sig att det kommer att hända saker när du rör dig.
 
Sv: Gnällig och osäker hund

Tack för rådet. Hon har en egen bur som är hennes "hem", vilket hon fick lära sig tidigt. Varje gång hon piper brukar jag säga att hon får gå och lägga sig. Det kan funka en stund (och gör det just nu). Jo, nog förväntar hon sig saker men var hon fått det ifrån vet jag inte, kanske bara det att hon inte är inne i mina rutiner. Hoppas det ger sig. Hon har en skojig pipleksak att greja med, men jag får väl åka förbi jobbet och hämta hennes tuggben och godis (att gömma i toarullar etc.), så får hon lite mer att pyssla med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 800
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 690
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp