Bukefalos 28 år!

Godkända Avelsorganistioner 2011

Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

KL
De raser som saknar egen "förening" eller som på annat sätt inte själv sköter sin registrering får det gjort genom SH. Så t ex licens för arabhingst kommer att lösa via SH precis som för andra raser utan egen registratur eller rena korsningshingstar.

Tack för ett vettigt svar utan tjafs:bow:
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Men om man som "f.d" averlsförening inte får vara något av alternativen 1, 2 eller 3 vem tar då ansvar för föl tillverkade 2010?

Citat från RSF:s hemsida läs hela http://sportponny.webs.com/nyheter.htm
RSF har ansökt till Svenska Hästavelsförbundet, SH om att bli en avelsförening under deras organisation men de har valt att inte acceptera oss som medlemmar då de anser att vi konkurrerar för mycket med ASRP som redan är medlem i SH.

Ska de reggas kod 60 i SH? Som ponnykorsning har de då inte tillgång till de aktiviteter som Spaf ordnar tex. Inte så roligt när man har licensierad far samt stamboksförd mor.

Många sto och hingstägare var inte medvetna om detta 2010.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Men om man som "f.d" averlsförening inte får vara något av alternativen 1, 2 eller 3 vem tar då ansvar för föl tillverkade 2010?

Citat från RSF:s hemsida läs hela http://sportponny.webs.com/nyheter.htm
RSF har ansökt till Svenska Hästavelsförbundet, SH om att bli en avelsförening under deras organisation men de har valt att inte acceptera oss som medlemmar då de anser att vi konkurrerar för mycket med ASRP som redan är medlem i SH.

Ska de reggas kod 60 i SH? Som ponnykorsning har de då inte tillgång till de aktiviteter som Spaf ordnar tex. Inte så roligt när man har licensierad far samt stamboksförd mor.

Många sto och hingstägare var inte medvetna om detta 2010.

Om man inte blir accepterad att ligga som rasförening under SH (vilket är fallet för RSF i exemplet ovan) och inte som egen avelsorganisation (för detta krävs ca 200 betalande medlemmar och ca 100 renrasiga föl/år) så har man fortfarande alternativ kvar.

Det ena alternativet är att lägga sig under sin moderförening och låta denna vara föreningens avelsorganisation och vara ansvarig för pass och registreringar etc. Det andra alternativet är att slå sig ihop med några andra föreningar och tillsammans uppfylla kraven för avelsorganisation. Detta har bl a några amerikanska raser gjort - Svenska Föreningen för Amerikanska Hästraser.

Tills man har en egen avelsorganisation så reggas hästarna under raskod 10 om jag inte minns fel - Renrasig häst utan stambok. Dessa reggas med stam och vad det nu kan vara och man ska sedan kunna plocka över i ordinarie stambok sedan. Jag är dock osäker på hur det blir med de hästar vars förening upphör att existera.

SH har hela tiden sagt "inga hästägare ska drabbas", men det är ju helt uppenbart att de inte insett att även de som avlar är hästägare för dessa drabbas ju i allra högsta grad...
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

KL

Till alla som har synpunkter på ARAB m.m.; nu finns det några möjligheter på SAHFs forum att göra sin röst hörd, och även göra en hjälpinsats.

Vore trevligt om många bidrar om inte annat med sin röst.

devere
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

kl

Så, då var SAHF godkända igen. Vad tycker ni?
Själv är jag väl inte riktigt tillfreds med de få förändringar som gjorts.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Det är de inte alls. ARAB är det som är godkänt, inget annat.

Jag tycker att det är skönt att ha en registratur igen, men jag är precis som du inte nöjd med prissättningen tex. Fortfarande jätte dyrt.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

De har fått ett tidsbegränsat tillstånd som ska utvärderas i november (tror jag). Jag hoppas att det görs rejäla ändringar innan dess eftersom samma visa kommer upprepas nästa år iannat fall. Jag kan inte riktigt förstå att de fick tillståndet med tanke på de usla ansökningar som skickats in. På sätt och vis är det bra eftersom det framförallt var 3:je part som kom i kläm (och fortfarande gör).
Kimmis87 har jag tolkat det rätt i att din unghäst kan reggas till ett vettigare pris nu?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Ja lite vettigare. räknade snabbt i huvudet på att det skulle hamna på runt 5000 kr. Fortfarande för dyrt enligt mig, men det är ju på rätt väg iaf.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Men fem papp är ju inte mkt mer än vad det kostade att regga en fölung förra året.
Och är ju inte ens dubbla regg kostnaden för föl iår. Eller hur?

Hoppas verkligen nått händer. Hästar (alla) är billiga i dag, men araberna är procentuellt ännu billigare...tack var registraturen, släppet på kontroll utav avelsmaterial och frukten utav "det sköna 80-talets" syn om att alla som hade arab var "rika" och alla avla hej vilt för att få lite status.
Om inget händer så vore det ju ren skam, inte för att vi inte nått upp till det redan.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Ja absolut, hon kommer reggas nu, men jag tycker fortfarande att det är dyrt.
Blir nog i vilket fall ingen betäckning på henne i år, får se om det blir nåt nästa år eller om jag satsar på tävling istället.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Det håller jag med om! Tkr det är dyrt att regga ett årsföl oxå.

Tänker som du med unghästen efter allt det hära. Den får ridas istället för att åka till hingst. Lite trist, men man vet ju liksom inte vart det bär nästa år. Med tanke på att ARAB bara har det på prov...
Gammelmärren vågar jag dock inte låta gå tom om fölningen går bra, men finns ju ridponny, halvblod, fullblod och anglo att välja på oxå :)
 

Liknande trådar

Avel Detta står att läsa under Hästnytt på Buke samt på Ridsport: "Avelsföreningen för Specialrashästar, ASHR, har blivit godkänt som...
Svar
12
· Visningar
1 741
Senast: Tiinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp