Godkända tränare...finns det?

C

carroleo

I nått mess längre ner läste jag om tränare godkända av bent branderup, e det samma sak som "ritter der akademische reitkunst" på christina drangels sida? är inte jättebra på tyska...men jag fattade inte att det var tränare? alla som tränar är ju inte riddare heller direkt..o tvärt om...eller? Var finns tränarlistan? bitte!?

Vet det finns sån lista för craig stevens men ja har sett så få rida för honom o aldrig honom så det verkar osäkert men de kanske bara det att ja inte fattar poängen.

Hempfling föresten..! finns det sånna tränare godkända som gömmer sig nånstans i sverige?? vill ha

Finns det fler som kan tänkas ha godkända tränare..?

Man kan ju såklart träna för ogodkända men FINNS det tar man ju det som har godkänts som bra tränare när man är osäker som jag.. ;-)
 
Jag vet inte hur många riddare det finns som inte också är tränare, men det finns gott om tränare som inte är riddare. Vem som helst kan hålla lektioner/kurser i AR, det är eleven som ställer kraven. :p

Vad jag vet så har väl spöprovet gjorts om, för att de som nu rider upp ska ha en bättre bas för att verka som tränare. Men det finns säkert nån som bättre kan informera om innehållet i det nya spöprovet...
 
Jag vet att Mathias på www.dextrarius.com har utbildat/utbildar sig för KFH. Aldrig sett honom in action dock, men han verkar trevlig :)

Och som sagt, inom AR kan vem som helst utnämna sig själv till tränare. Ibland hjälper ju inte en sådan "kvalitetsstämpel" ändå dock, titta bara på alla b-tränare som lär ut på helt skilda vis.
 
Du det är rätt vanligt att folk i den vanliga dressyren/hoppningen oxå utnämner sig till tränare fastän dom inte gått tränarutbildningen.
 
Jo, jag har märkt det :crazy: :smirk:

Det jag menade var bara att en "officiell utmärkning" inte alltid betyder kvalitet. Nu skulle väl de som blev utmärkta av enbart Bent inte vara så många och därför skulle kanske kvaliteten kunna bibehållas, men när det är ett stort antal som "examiners" så är det ju svårt att kontrollera att de verkligen lär ut som de lärt sig, om du förstår vad jag menar? (svammel)
 
För att klargöra lite:
Riddarprovet i sig är inte en tränarauktorisation. Det är ett utbildningsmål som man kan ha för sig och sin häst i stället för att tävla.

Inom riddarskapet är det dock på gång seminarier och extra prov för tränare.
 
Det har sagts förut - men behöver nog sägas igen: I dagsläget är man inte officiellt "auktoriserad" som tränare iom att du blivit godkänd som riddare. Det första inträdesprovet till Ridderskapet visar enbart upp att du har grundutbildat en häst själv. Det säger lika lite om ryttarens egenskap som tränare som en vinst i en tävling gör.

Fritt översatt från www.ritterschaft.org:

Ryttare, som ansöker till ridderskapet, känner en koppling till den höga dressyren. Dessa ryttare ser ridning som en konstart och är därför nöjesryttare i samma anda som Guèriniére (att ridning är en konst – levnadskonst – livskvalitet).

  • att genom gymnastiserande ridning ge hästen ett långt och hälsosamt liv
  • att ge hästens en meningsfull tillvaro som den kan fullfölja även vid hög ålder
  • att hedra konsten
  • att öka cirkeln av ryttare som dedikerar sig själv åt denna konst

Den sista punkten kan tolkas som att man uppmuntras att lära ut sitt kunnande till andra, men man kan också enbart tolka den som att man man ska "fånga upp" andra som är intresserade.

Ibland uttrycks det slarvigt att riddare som undervisar har Bents "approval", men vi har egentligen inte "approval" på att undervisa, utan det vi fått godkänt är vår basridning.

Sen, som sades ovan, ridderskapet går just nu igenom en förändring, där inträdesprovet förändras så att det blir mer heltäckande och där det kan komma att bli mer av en "certifiering" av tränare också. Det ser också ut att bli fler möjligheter för riddarna att delta på seminarier och liknande. De nuvarande riddarna kan kompletera sitt prov med för att få samma kvalifikation som kommande riddare. Men exakt hur detta kommer se ut är såvitt jag vet inte helt klart än, jag lovar att jag ska berätta mer när jag vet.

På Ridderskapets hemsida - som är på tyska - finns en icke uppdaterad lista över riddare som avlagt prov, det är den enda jag känner till. Någon heltäckande lista lär inte heller gå att samla ihop utan problem då det inte finns någon central organisation för tränare in om "barockridningen".

Summa sumarum: Det spelar ingen roll vilken prestation en ryttare gör, det säger inget om kunskapen som instruktör. Det är upp till varje enskilld ryttare att göra sitt val. Jag föreslår att man istället för att stirra sig blind på resultatet tar en titt på tränaren och dess elever och därifrån bildar sig sin uppfattning. Rider man sedan för tränaren och man trivs och känner att man utvecklas - bra! Om inte - sök vidare efter en tränare som passar er bättre, det behöver därmed inte innebära att det är ridstilen som är problemet, det kan vara så enkelt som att det är personkemin som inte fungerar.

/Jennifer
Riddare i den Akademiska Ridkonstens Ridderskap - spö nr. 52
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skriva eget testamente
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp