Godkänt lås - lönt med försäkring?

mumin

Trådstartare
Har funderat på att dte kanske skulle vara smart att teckna en försäkring till transporten och alla bolag kräver ju godkända lås. Det står att transporten ska vara "låst med godkänt lås till exempel dragskolås" och jag blir inte klok på vad det är för lås?
Jag har googlat och kommer då bara till olika försäkringsbolags villkor och kollar jag på olika butiker så står det inget om godkända lås. Nån som vet vad som är ett godkänt lås, var man kan få tag i ett och vad det kostar?

Jag har ett vanligt kulkopplingslås från jula som säkerligen inte är godkänt, men jag tycker att det borde hålla impuls-tjuven borta.

På det första bolaget jag kollade på så ökade självrisken med 6000 spänn om man inte hade godkänt lås så det gick bort direkt, på andra har det varit 1000-2000 kr mer, vilket jag kan vara beredd att ta eftersom jag antar att det kan vara vad låset kostar. Nåt bolag kräver att man ska ha släpen låst vid bilen och det känns som om det blir lite överdrivet då, det kommer jag aldrig att göra.

Min fundering är huruvida dte är lönt att teckna försäkring - ur stöldsynpunkt - övriga punkter får jag ta i en annan beräkning för då kan jag välja bolag efter det - eftersom det känns som om det blir jättedyrt? Låset ska vara godkänt och transporten ska vara låst till bilen osv.

En aspekt som jag tar hänsyn till men inte försäkringsbolaget är ju att mestadels stjäls transporter för att transportera stöldgods. I det fallet bör min transport inte vara jättestöldbegärlig kanske eftersom jag har frontutlastning och det krävs en del meck innan man har fått ur mellanväggarna och har plats för stöldgodset, dessutom så är ju min släp låst, om än med billigt lås. Tillägger jag då att den står bredvid en olåst boggietransport utan fronturlastning - så hade jag varit bandit så hade jag tagit den först :cool:

Det handlar inte om nån ny dyr fin transport utan en äldre släp i 20´kr-klassen.

Hur hade ni tänkt?
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Jag har aldrig hört om något släp som blivit stulet, jag har själv haft Jula-låset på den tiden transporten stod vid stallet. Hindrade impulslånare och jag tror inte släp generellt är stöldbegärligt faktiskt.
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Inom två mils radie ifrån där jag bor har jag hört om minst tre släp som blivit stulna senaste året och då har det just gällt transport av stöldgods (två av transporterna har senare hittats på annan plats, utan inredning) så jag vet ju att det händer, men jag tänker också att även ett vanligt lås borde hindra impuls-tjuven, den som får för sig att ta mitt släp för att köra o tömma någonting..
Våra transporter står dock på gårdsplanen så jag tycker inte att de borde vara så stöldbegärliga.
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Jag har mitt nya släp försäkrat. Släpfirman ville sälja på mig ett lås för 1200:-, men jag ville dubbelkolla med försäkringsbolaget innan så att detta verkligen var godkänt. Enligt försäkringsbolaget gick det lika bra med ett annat lås som släpfirman också saluförde, som låg på lite mer humana 400:-. Detta var helt godkänt enligt dem. Detta lås är bra mycket rejälare än de vanliga lås som säljs på Jula och Biltema, plus att själva hänglåsbygeln inte går att klippa av då den ligger helt dold.

Dock har jag mitt släp försäkrat för brand/skadegörelse/vagnskada i första hand, det står hemma vid huset och löper inte så stor risk för stöld.
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

En bekant till mig fick sitt släp som bara är några år gammalt stulet för en tid sedan. Som tur var hittade någon annan i byn släpet så det vara bara för bekanten att hämta tillbaka det. Förmodligen skulle tjuvarna ha det till något senare eller sälja det. Så visst händer det. Tyvärr hade tjuvarna lyckats skada släpet.
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

För ett par år sen hade vi en stöldvåg vid stallet när transporter stals i parti och minut, till och med mitt på blanka eftermiddan stals ett. En del hittades andra inte.
Vid ett tillfälle försökte tjuvarna stjäla vårt släp men lyckades bara med att förstöra låset. Det var ett dyrt lås och vi var själaglada över att det verkligen funkat. Vid samma tidpunkt stals ett annat släp vid stallet och detta släp hade varit olåst. Riktigt malliga var vi och tyckte vi kommit billigt undan med att bara köpa nytt lås för 1 500,- istället för att köpa ny transport. Skrattar bäst som skrattar sist när det andra släpet (det som stulits) hittades helt oskadat bara nån mil från stallet. :grin:
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Min transport är försäkrad men försäkringen gäller bara om den är låst med godkänt lås. Är den inte det så gäller inte försäkringen.

Det är nog två eller tre månader en hästtransport stals i vårt samhälle sist. På ponny SM för 7-8 år sedan stals ett antal transporter.
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

*kl*

Är det någon som kan definiera och helst visa bild på vad som är ett godkänt lås? Jag blir som sagt inte klok på detta, står bara att det ska vara godkänt, inte vad som är godkänt..
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Det bästa är ju att ringa ditt försäkringsbolag och kontrollera vilka lås de godkänner, det kan ju säkert skilja från bolag till bolag.

Detta är godkänt enligt mitt bolag:

SANY0717.jpg
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Jo, men jag hyar inte bestämt vilket bolag så jag försöker få olika bolag beroende på vad de har för självrisker osv att berätta vad det är för lås de godkänner, men de vill inte gärna berätta det känns det som.. :crazy:
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Ok, då förstår jag. Jag har hus, bilar, transport & hästar(2 av 3) i samma bolag, så jag jämförde aldrig, får bra rabatter och låga själrisker... Låset på bilden är iallafall godkänt av F***sam enligt mitt ombud:)
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Det finns godkända lås till transporten när den inte används som inte är svin dyra. Sök på googel.
Men orginal kulhansken på min transportgår att låsa både när transporten är till kopplad till bilen eller när den står hemma. Så efter många om o men var det ok från försäkringen. Fast det vet man inte fören det händer något. Risk för reklam men släpvagnshuset säljer olika varianater som är godkända. Men det inns många fler som säljer godkända lås. Jämför priserna lite.
 
Sv: Godkänt lås - lönt med försäkring?

Ja, jag hade ju först tänkt ta samma bolag som jag har hästarna i men som sagt, deras självrisk var ganska hög + att det var 6000 kr om man inte hade godkänt lås, jämfört med ett annat bolag som hade en tredjedel av självrisken, alltså i princip billigare att ta den än att köpa nytt lås.. så därför tänkte jag för en gångs skull faktiskt jämföra, och inte ta det som jag brukar som jag alltid gör annars (för att jag är lat), tyvärr har jag inte så mycket hästar och prylar att försäkra att de känner för att ge mig några rabatter.

Tack för era svar! Jag ska kolla några bolag till men just nu lutar det åt ett bolag med lite högre premie och vettig självrisk, så överlever jag även utan godkänt lås om jag inte hittar nåt till överkomligt pris, för jag hoppas att min släp som sagt inte är jättestöldbegärlig där den står trots allt..
 

Liknande trådar

Utrustning Har precis bytt transport till ett -12a Ume och började fundera på det här med lås. Det jag funderar över är försäkringen och vad som...
Svar
11
· Visningar
3 326
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp