Lås till transporten, funderingar

Nominous

Trådstartare
Har precis bytt transport till ett -12a Ume och började fundera på det här med lås.
Det jag funderar över är försäkringen och vad som gäller egentligen och hur man bör resonera
Stöld
Om din släpvagn blir stulen ersätter vi dig med ett likvärdigt
släp. Villkoret är att den stulna släpvagnen inte kommit tillrätta
inom en månad efter din skriftliga skadeanmälan. Hittas ditt
släp med skador eller om det skadats vid ett stöldförsök får du
betalt också för sådana skador. Självrisken vid stöld och stöldskador
är 1 500 kronor.
När du lämnar släpvagnen ska den vara låst med ett godkänt
lås, kulhandskelås eller fastlåst med lås och kätting. I annat fall
minskar ersättningen med 3 000 kronor vid stöld eller tillgrepp
av släpvagnen.
Du ska förvara nyckeln så att obehöriga inte kommer åt den.
I annat fall minskar ersättningen med 10 procent och är lägst
3 000 kronor.

Självrisken på 1500kr får jag ju alltid betala.
Om jag har godkänt lås är det enbart 1500kr i självrisk.
Om jag saknar lås eller har ett icke godkänt lås minskar ersättningen med 3000kr.

3000kr är ju faktiskt ingenting relaterat till släpets faktiska värde då det är värt 125 000. Får jag 122 000kr istället då så är det ju ingenting som känns då låset i sig kostar 2000kr. Det diffar på 1000kr.

Varför ska helt plötsligt ersättningen minskas med 10% om man förvarar nyckeln åtkomligt? 10%, då börjar vi prata summor som faktiskt känns, det skulle innebära 12 500kr för min del och det är kännbart i jämförelse med 3000kr.

Men hur vet försäkringsbolaget vilket lås jag haft på transporten? Transporten är stulen och finns inte kvar att hitta. Det är ju inte alls säkert att låset ligger kvar på marken.
Måste man ha kvitto på vilket lås man köpt? Vilken bevisbörda läggs på en ang lås vid stöld?

Hur resonerar ni?
Jag vill ju inte att min släp stjäls, men jag är velig i vilket lås jag ska köpa. Ett billigt universal (typ en såndär som man trär över hela handsken) med rejält hänglås för någon hundring eller ett godkänt för 2000kr? I slutändan blir det ju nästan ingen skillnad alls i hur mycket jag förlorar vid ev stöld.
 
De brukar vilja ha kvitto på låset ja. Vet fall där dokumentation (bilder etc) på att släpet brukar vara låst och med vilket lås räckt.

Jag resonerade som dig. Skaffade ett enkelt kulhandskelås och struntade i godkänt lås. Om de drar av 1500 eller 4500 kan kvitta på en såpass dyr pryl, när det kostar 2000 kr att skaffa godkänt lås.
 
Har precis bytt transport till ett -12a Ume och började fundera på det här med lås.
Det jag funderar över är försäkringen och vad som gäller egentligen och hur man bör resonera


Självrisken på 1500kr får jag ju alltid betala.
Om jag har godkänt lås är det enbart 1500kr i självrisk.
Om jag saknar lås eller har ett icke godkänt lås minskar ersättningen med 3000kr.

3000kr är ju faktiskt ingenting relaterat till släpets faktiska värde då det är värt 125 000. Får jag 122 000kr istället då så är det ju ingenting som känns då låset i sig kostar 2000kr. Det diffar på 1000kr.

Varför ska helt plötsligt ersättningen minskas med 10% om man förvarar nyckeln åtkomligt? 10%, då börjar vi prata summor som faktiskt känns, det skulle innebära 12 500kr för min del och det är kännbart i jämförelse med 3000kr.

Men hur vet försäkringsbolaget vilket lås jag haft på transporten? Transporten är stulen och finns inte kvar att hitta. Det är ju inte alls säkert att låset ligger kvar på marken.
Måste man ha kvitto på vilket lås man köpt? Vilken bevisbörda läggs på en ang lås vid stöld?

Hur resonerar ni?
Jag vill ju inte att min släp stjäls, men jag är velig i vilket lås jag ska köpa. Ett billigt universal (typ en såndär som man trär över hela handsken) med rejält hänglås för någon hundring eller ett godkänt för 2000kr? I slutändan blir det ju nästan ingen skillnad alls i hur mycket jag förlorar vid ev stöld.

Att ha en uppdaterad bild på släp plus lås samt kvittot på låset borde ju räcka som bevis för försäkringsbolaget tycker jag ;).
Jag har ett billigt universal lås till min 23 år gamla enkelaxlade oförsäkrade kylingkylingekärra ;), ser det som ett minimum krav att ha på släpet då det åtminstone avskräcker folk som inte har en bultsax i bilen :D.
 
Vi valde också att frångå godkänt lås då vårt Umesläp (B50 -12), med liknande värde misstänker jag, har en Winterhoff-handske som krävde en rätt avancerad låsning. Kul om den strular ex vintertid...
Drar en kätting runt två varv med ett bra lås istället.
3000:- är lite pengar på det stora hela, japp!

Funderar över logiken men kanske mest är trött efter dagen, om du inte har lås eller godkänt lås minskar ersättningen med 3000:-. Men om du har nyckel till ditt godkända lås liggandes bredvid, då drar de av 10% av släpets värde?

Lås är för ärliga människor har jag dessutom fått lära mig.
Lycka till med vagnen f ö!

Mvh Thomas
 
Vill folk stjäla något, gör det så. Oavsett vad man har för skydd, det blir bara lite jobbigare.

Ett vanligt Biltema-lås, hindrar den som vill låna vagnen, och den som av impuls stjäl ett hästsläp för att frakta annat stöldgods.

Jag hade nöjt mig med ett Biltema-lås.
 
Jag har ett mekonomen-lås på min, mest för att jag tycker det är smidigt och det minskar impulstjuvarna markant. Gillar även att man kan låsa även när bilen är kopplad också. :)
 
Jag tycker inte att det är några konstigheter att ersättningen minskar om nyckeln förvaras åtkomligt, egentligen. Frankt sett, saknar ju låset lite av sin mening om nyckeln ligger så att det är lätt att ta den, låsa upp, slänga in låset i bilen och åka iväg och låsa släpet någon annanstans. Däremot kan jag tycka att det är intressant att skillnaden i ersättningssänkning mellan att förvara nyckeln till ett godkänt lås tillgängligt, och att inte ha lås, är så pass stor.

Jag har ett enkelaxlat Kylinge och kommer att köpa ett lås på Biltema nu i veckorna (mitt nuvarande lås dummar sig), av de skäl som @Lovisaleonora pekar på. Mitt släp är inte värt någon förmögenhet.
 
De brukar vilja ha kvitto på låset ja. Vet fall där dokumentation (bilder etc) på att släpet brukar vara låst och med vilket lås räckt.

Jag resonerade som dig. Skaffade ett enkelt kulhandskelås och struntade i godkänt lås. Om de drar av 1500 eller 4500 kan kvitta på en såpass dyr pryl, när det kostar 2000 kr att skaffa godkänt lås.

Ja jag känner att det inte är värt att skaffa nåt godkänt lås när resultatet på kostnaden inte skiljer något OM släpet blir stulet. Blir det inte det har jag ju lagt rätt mycket pengar på bara ett lås. Iofs kanske jag har släpet kvar tack vare låset men det vet man ju aldrig.

Att ha en uppdaterad bild på släp plus lås samt kvittot på låset borde ju räcka som bevis för försäkringsbolaget tycker jag ;).
Jag har ett billigt universal lås till min 23 år gamla enkelaxlade oförsäkrade kylingkylingekärra ;), ser det som ett minimum krav att ha på släpet då det åtminstone avskräcker folk som inte har en bultsax i bilen :D.

Ja det blir nåt billigt lås, vet bara inte vad som passar :P

Vi valde också att frångå godkänt lås då vårt Umesläp (B50 -12), med liknande värde misstänker jag, har en Winterhoff-handske som krävde en rätt avancerad låsning. Kul om den strular ex vintertid...
Drar en kätting runt två varv med ett bra lås istället.
3000:- är lite pengar på det stora hela, japp!

Funderar över logiken men kanske mest är trött efter dagen, om du inte har lås eller godkänt lås minskar ersättningen med 3000:-. Men om du har nyckel till ditt godkända lås liggandes bredvid, då drar de av 10% av släpets värde?

Lås är för ärliga människor har jag dessutom fått lära mig.
Lycka till med vagnen f ö!

Mvh Thomas

Jag har också en B50 -12 med samma handske och jag känner som du, att det är stor risk att släpet blir helt oanvändbart om låset krånglar om man ska ha de godkända. Och jag bor i norrland så det är kallt, isigt och jävligt väldigt lång tid. Låsen brukar jäklas och då är det bättre att ha ett sånt där billigt JULA-lås tex som bara är en liten bygel över handsken och en liten kul i kulkopplingen. Om det låset kärvar är det ju bara klippa bygeln. Men vad för typ av lås passar på dessa handskar? De är ju väldigt annorlunda jämfört med alla andra handskar..

Hur har du dragit kättingen? Låter ju som en lättsam lösing, och enkel att klippa om det strular eller fryser.

Vill folk stjäla något, gör det så. Oavsett vad man har för skydd, det blir bara lite jobbigare.

Ett vanligt Biltema-lås, hindrar den som vill låna vagnen, och den som av impuls stjäl ett hästsläp för att frakta annat stöldgods.

Jag hade nöjt mig med ett Biltema-lås.

Precis den erfarenheten har jag med. Vill dom ha det som tar dom det!

Jag funderar också på ett billigare lås men vet inte riktigt vad som passar på en Winterhoff-handske.

Jag har ett mekonomen-lås på min, mest för att jag tycker det är smidigt och det minskar impulstjuvarna markant. Gillar även att man kan låsa även när bilen är kopplad också. :)

Menar du då en såndär stor låda typ som man trär över hela handsken?
Ett liknande hade jag velat ha men tror inte den går på??

Jag tycker inte att det är några konstigheter att ersättningen minskar om nyckeln förvaras åtkomligt, egentligen. Frankt sett, saknar ju låset lite av sin mening om nyckeln ligger så att det är lätt att ta den, låsa upp, slänga in låset i bilen och åka iväg och låsa släpet någon annanstans. Däremot kan jag tycka att det är intressant att skillnaden i ersättningssänkning mellan att förvara nyckeln till ett godkänt lås tillgängligt, och att inte ha lås, är så pass stor.

Jag har ett enkelaxlat Kylinge och kommer att köpa ett lås på Biltema nu i veckorna (mitt nuvarande lås dummar sig), av de skäl som @Lovisaleonora pekar på. Mitt släp är inte värt någon förmögenhet.

Jag tycker det är jättemärkligt att det är så stor skillnad på ersättningen att de kan låsa upp släpet och ta det eller att bara ta det. Så då lämnar man det ju nästan hellre olåst än att riskera att de hittar nyckeln ;) Haha..
 
Undrar hur det funkar med transporter med inbyggt lås? Min kärra har ett inbyggt som gör att man inte får upp handtaget på kulhandsken. Det går ju inte att fotografera och finns inga kvitton på externa grejer....

Mitt lås har räddat kärran en gång, nån har varit o "hackat" med verktyg runt det troligen för att försöka få bort det, men inte lyckats! Hehe :devil:

När det gäller andra värdefulla maskiner på vår gård är allt fastlåst med godkända svindyra lås och godkända kättingar bultade i betonggolvet. Inte så mkt för försäkringen utan för att ffaktiskt stoppa eller åtminstone göra det jävligt omständigt att stjäla just våra maskiner. Det blir lättare att åka vidare till nästa gård o plocka saker med lås man lätt klipper upp. Varför göra det enkelt föl de oärliga lixom? :)
 
Om man har godkänt lås så brukar det finnas en kod på Nyckeln som man får ange till försökringsbolaget som då oftast brukar räcka med att försökringsbolaget skall godkänna. dock brukar ju försäkringsbola vara lite känsliga ibland så man måste väl säkert ha kvitto också.
 
Ja det där låset kommer ju inte funka på min handske :(
Vette fasen vad jag ska ha för nåt alltså.

Är en sånhär handske jag har

a002_1.jpg


Går det dra kätting genom handtaget och runt dragstången tro? Då går det ju inte häkta på den iafl eftersom handtaget måste gå upp för att kunna häktas på kulan.


På bilden så är den i låst/stängt läge. Vi brukar låsa den med kätting när den är frånkopplad och handtaget fortfarande i uppåt-läge. Vet inte om det är mer rätt eller fel men då slår vi kättingen precis bakom högra blå gummikåpan och framför handtaget, i den lilla nedsänkningen/hålet som blir. Jag brukade trä kättingen igenom "hålet" tills min fru berättade att det gick att lyfta den bakre flärpen av gummikåpan. Livet blev mkt enklare.

Genom detta så tror jag inte det går att skjuta ned handtaget och koppla då kättingen är i vägen.

Mvh Thomas
 
På bilden så är den i låst/stängt läge. Vi brukar låsa den med kätting när den är frånkopplad och handtaget fortfarande i uppåt-läge. Vet inte om det är mer rätt eller fel men då slår vi kättingen precis bakom högra blå gummikåpan och framför handtaget, i den lilla nedsänkningen/hålet som blir. Jag brukade trä kättingen igenom "hålet" tills min fru berättade att det gick att lyfta den bakre flärpen av gummikåpan. Livet blev mkt enklare.

Genom detta så tror jag inte det går att skjuta ned handtaget och koppla då kättingen är i vägen.

Mvh Thomas

Hmm jag får klura lite. Den är ju låst även i vanliga uppåtläget bara det att inte krängningsbeläggen ligger an. Jag får pilla lite och se vad som verkar funka :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har funderat på att dte kanske skulle vara smart att teckna en försäkring till transporten och alla bolag kräver ju godkända lås. Det...
Svar
12
· Visningar
4 024
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp