Gödselhantering

Iddefixen

Trådstartare
Håller på med ritningarna till vårt nya stall (6 boxar), och har fastnat på detta med gödselstacken och utforsling av gödsel. Här kommer en lite rörig beskrivning av problemet:

Det blir ingen automatisk utgödsling - utan vi kör på skottkärror och mankraft :)
I min drömvärld vill ha en gödselstack som ligger rejält lägre än stallet, så att jag slipper springa uppför på rangliga spångar mm. Bara att tippa i och allt är klart. MEN....där vårt stall ska ligga kommer inte plattan att ligga tillräckligt lågt (vi kommer att gräva ut ca 1m). Gräver vi djupare blir det svårt att få ur gödseln från plattan med traktorn.

Jag vill alltså slippa att springa uppför en brant spång med en full kärra, man halkar, orkar inte köra upp, kärran välter osv....

Hur har ni gjort?
 
Sv: Gödselhantering

Knuffa undan göden med traktorn när det blir svårt att tippa med skottkärran. Det borde finnas plats på gödelpattan efter som den skall var godkänd för 6 häst platser. Alt packa gödsen med traktorn så blir gödslen lättare att köra på med skottkärran.
 
Sv: Gödselhantering

Varför envisas hästfolk med att lyfta,knuffa,skottkärra?

En elevator/transportör (Sparman eller liknande) löser kanske problemet. Finns ofta begagnade på blocket för 4000-6000 kronor. Hästgödsel är oftast så torr att det går bra att flytta med transportör.

Hörde av grannen om en bonde som använde en transportör som låg parallellt med golvet när han skulle gödsla ut fårens ligghall. Han lastade upp med grep på transportören som flyttade ut gödseln utanför ligghallen där han sedan kunde använda traktorn.
 
Sv: Gödselhantering

Så himla smart och enkelt!Tack för tipset!!!
 
Sv: Gödselhantering

Smart! Du har helt rätt, varför slita i onödan. Det verkar ju spara både tid (och pengar).

Vad brukar man ha för utgödslingssystem i mindre häststall?
 
Sv: Gödselhantering

Vad brukar man ha för utgödslingssystem i mindre häststall?
De flesta med små stall har manuell utgödsling med skottkärra. Inget fel i det, det är tyst och flexibelt. Däremot ser jag ibland små tjejer som ska försöka baxa upp en skottkärra på en smal planka för att få upp det på en traktorkärra eller i en container. Både farligt och onödigt. Skottkärran fungerar bäst på ett slätt betonggolv.
 
Sv: Gödselhantering

Ett annat sätt som vi hade i det förra stallet är som en "bro" som går längs med långsidan på gödselplattan och är lika hög som väggen på plattan. På det sättet känns det som att plattan är nersänkt och man slipper försöka balansera uppför själva gödselhögen,utan bara upp på bron (som självklart är stadig och halkfri).

I det nya stallet har vi elevator, det är HELT underbart!

/Hilma
 
Sv: Gödselhantering

**KL**
Jag sitter och ritar på ett mindre stall för 5 hästar nu, och har kommit till gödselstacken, hur stor gödselstack bör jag räkna med för ett års användande, hästarna står på halm och jag förutsätter att det handlar om stora hästar som skitar ner normalmycket? I kubik ungefär ;). Hur brant kan lutningen vara på plattan för att det ska fungera med tömning (förutsätter att bonden vi hittar har en lastare ;))

Hur ser bestämmelserna ut för gödselhantering (kommer givetvis att ha har gjuten platta)? Finns det bestämmelser för hur ofta det måste tömmas? Kan man använda det som gödning själv om det får brinna (hur lång tid tar det?)? Annan matnyttig info?
Jag har bara mockat tidigare och inte funderat så mycket på resten.
/U
 
Sv: Gödselhantering

kl

Jag såg en sida på nätet med ett jättepraktiskt stall,
minns inte om det var på wången, strömsholm, flyinge eller dylikt,
där de hade ett transportband under boxarna och som en "krubba" i trekantig form i ena hörnet i varje hästbox, med en lucka som man öppnade och skuffade in skiten i,
som i sin tur åkte ut på transportbandet.

Ovanpå den här trekantiga modulen hade de gjort en krubba till kraftfoder o dyl. mycket smart! :bow:

Att det lever om är ju minsta problemet, man mockar ju sällan
(mer än kanske nån enstaka bajsklump) när hästarna är inne.

Det lär spara tid, kraft och pengar i förlängningen.

Ska jag någon gång bygga ett stall så ska jag absolut försöka lösa det på liknande sätt, och gärna nån smart lösning för vatten och hö för det är ganska slitigt tycker jag och då har vi ändå bara 4 hästar i stallet samt hö-nedkast ifrån loftet.
 
Sv: Gödselhantering

Det låter allt lite lockande men jag tror inte jag vågar på mig sådan lyx i detta läget eftersom det krävs väldigt mycket renovering på huset.. ´
/U
 
Sv: Gödselhantering

Det låter allt lite lockande men jag tror inte jag vågar på mig sådan lyx i detta läget eftersom det krävs väldigt mycket renovering på huset.. ´
/U

Helt förståeligt!
Bygg så att det känns bra utan att bli ruinerad!

/Linn - som tillsamans med sambo renoverar hus,har tre hästar och två bilar som behöver ständigt nya tillbehör/service/behandlingar etc
o som grädde på moset så är Linn sjukskriven=noll inkomst :crazy:

Verkligen inte kul att vända på slantarna jämt,
ska bli skönt när man nån gång lyckats bli frisk å kan jobba igen o renovera huset till okej skick iaf. :)
 
Sv: Gödselhantering

Om man bygger helt nytt så kan det istället vara bra att bygga för djupströbäddar. Enligt en undersökning från SLU och LRF så vilade hästar mer och bättre i boxen på just bädd.
Gör man det så blir det ju inte så mycket mockning under stallsäsongen. Bygger man stallet så att väggarna blir flyttbara går det väldigt enkelt att tömma dem med maskin. Berorende på hur stallet ser ut så kan det vara allt från bobcat till traktor. Det kostar inte så mycket hyra en bobcat en helg och tömma stallet. Om man har riktig djupströbädd som går att ha hela vintern behöver man inte heller ha gödselplatta. Det räknas då som att gödseln lagaras inomhus i stallet.

Reglerna för storleken finns inte i meter eller yta utan istället hur länge det går att sköta stallet innan den måste tömmas. D v s lagringstiden för gödseln på plattan. Kommer inte ihåg om vad det var men någonstans mellan åtta och elva månader. Kan vara så att det finns skillnader beroende på var i landet man är.
 
Sv: Gödselhantering

Helt förståeligt!
Bygg så att det känns bra utan att bli ruinerad!

/Linn - som tillsamans med sambo renoverar hus,har tre hästar och två bilar som behöver ständigt nya tillbehör/service/behandlingar etc
o som grädde på moset så är Linn sjukskriven=noll inkomst :crazy:

Verkligen inte kul att vända på slantarna jämt,
ska bli skönt när man nån gång lyckats bli frisk å kan jobba igen o renovera huset till okej skick iaf. :)

Det låter inte alls som en bra kombination. Det behövs både pengar o krafter om man ska renovera. Krya på dig snabbt!
/U
 
Sv: Gödselhantering

Om man bygger helt nytt så kan det istället vara bra att bygga för djupströbäddar. Enligt en undersökning från SLU och LRF så vilade hästar mer och bättre i boxen på just bädd.
Gör man det så blir det ju inte så mycket mockning under stallsäsongen. Bygger man stallet så att väggarna blir flyttbara går det väldigt enkelt att tömma dem med maskin. Berorende på hur stallet ser ut så kan det vara allt från bobcat till traktor. Det kostar inte så mycket hyra en bobcat en helg och tömma stallet. Om man har riktig djupströbädd som går att ha hela vintern behöver man inte heller ha gödselplatta. Det räknas då som att gödseln lagaras inomhus i stallet.

Reglerna för storleken finns inte i meter eller yta utan istället hur länge det går att sköta stallet innan den måste tömmas. D v s lagringstiden för gödseln på plattan. Kommer inte ihåg om vad det var men någonstans mellan åtta och elva månader. Kan vara så att det finns skillnader beroende på var i landet man är.

Det har jag inte ens funderat på som alternativ, men om man tänker efter så låter det ju rktigt intressant. Tackar!
Har du förslag på hur man bygger för djupströbädd? Har som sagt ingen aning alls, men det krävs gissningsvis lite mer i takhöjd och kanske lite högre gång, men hur mycket pratar vi om?
Tack för svaren i övrigt också så klart! :)
/U
 
Sv: Gödselhantering

Vi pratar om så där 70 - 80 centimeter.
Jag håller själv på med nybyggnad och vi kommer att 80 cm på golvet så att säga, d v s murade kanter i boxarna till den höjden. Sedan kommer takhöjden att vara 4 meter vid lägsta punkten.
 
Sv: Gödselhantering

Det blir ju ett ganska högt stall.. med tanke på tt jag baar hade tänkt 5 boxar och det ligger inom "riksintresse kulturmiljö" så ska jag se om jag kan få till det på ett vettigt sätt ;). Har du ritningar på plattan?
/U
 
Sv: Gödselhantering

I det nya stallet så kommer det att vara storboxar så att det går att köra in direkt med traktorn i dem. Men i de gamla stallarna som ska byggas om kommer det ena att ha skjutbara väggar som man drar ut i gången. Så att det blir en enda stor box. I det andra kommer hela fronten att vara en grind som gör att man bara öppnar/lyfter bort och kör in med en bobcat.
 
Sv: Gödselhantering

Förresten, hur börjar man en sådan bädd? Om man har 80 upp till stallgången kan det kännas som lite mycket till morgongymnastik..
/U
 
Sv: Gödselhantering

Man sänker boxgolvet 80 cm och fyller på med X antal rundbalar pressad halm i vårt fall. Man ryster inte upp den utan bara rullar ut den så att man har ca 70 cm pressad halm i botten. Sedan fyller man på efter behov under vintern.
Vi har haft en provbox där vi faktiskt råkade sänka golvet över en meter. Tog lite tid innan bädden satte sig men idag är den kanon, nu när den snart ska köras ut.
 

Liknande trådar

Anläggning Planerar för stallbygge till sommaren och funderar lite på det här med förprövning. Jag har två hästar (ska köpa en tredje som sällskap)...
Svar
9
· Visningar
1 993
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp