Gödsla frukträd och buskar

Badger

Trådstartare
Mitt fina system för nybörjare (mig) Gardening by Google har slagit i en total vägg.

Hur jag än vänder mig och vrider mig så verkar ingen vilja säga mer om gödsling av äppelträd (och prydnadskörsbär, nämnt i tidigare tråd) än -om våren. Nu är det vår, på ett ungefär, och kommer att vara vår tills juni, ungefär, när ska jag gödsla trädstackarna?

Det är verkligen trädstackare, ljusgröna, ynkliga, tillväxtsvaga, unga träd. Ca 3-4 år men ser ut att vara ettåringar. De behöver verkligen gödsel har jag bestämt mig för, jag gav inget förra året eftersom jag tänkte att man gödslar inte träd, men de fick lite vatten. Förrförra året flyttade jag in och trodde inte ens de behövde vatten, förrän ganska sent.

Gräsmattan är däremot google gullig och upplyser mig om (kratta, lufta, göda när det vuxit X cm osv, inga konstigheter, än.).

Om någon vet får de gärna definiera typ -när man kan se knoppar (nu), när man kan se musöron (snart), efter snösmältningen (försent) eller ngt liknande. Metod har jag bestämt iom att det står på baksidan av Algomin paketet, spettning och en näve gödsel i varje hål.

Jag har också ICAs naturgödsel (säck kogödsel? ingen vet), om jag ska ge det hur gör jag då? (ett av träden, det värsta -pinne med tre blad) har jag fått lite fart på förra året (pinne med orkar inte räkna blad) men där grävde jag ur jord i hål runtomkring och ersatte med kogödsel, det är ju inte hållbart i längden, de blir säkert ledsna.).

Jätteglad för svar!
 
Jag har gödslat våra bärbuskar förra veckan (zon 1), Blåbären fick rhododendrongödsel (pellets) och övriga fick en som man vattnar på, gjord av alger.

Likaså har tulpanerna fått benmjöl och pionerna ska få träaska.

Vad det gäller fruktträd så har jag ingen aning. Mina sattes förra året och jag funderar på att vattna lite med algerna där med :confused:
 
Jag har slängt lite blåkorn på mina som planterades förra hösten. Jag gödslade mina redan i slutet på mars (zon 1). De verkar komma fint. Annars är nog kogödsel eller hönsgödsel att föredra. Jag brukar börja gödsla när jag ser att de börja vakna till liv efter vintern och den värsta kylan har släppt.
 
Och jag hade ingen aning om att man ska gödsla fruktträden :o Vill även gamla träd/bärbuskar ha gödsel??
Det beror på! Är man nöjd med busken kan man låta den vara.

Är buskarna gamla med knotiga och mossiga grenar så vill man ha ny tillväxt så man kan gallra ur det gamla. Då är gödsel utmärkt.

Jag har en rödavinbärsbuske som var mycket sorglig när jag flyttade hit. Allt var gammalt och risigt. Jag klippte ur ca en tredjedel (marknivå) så den blev glesare och grävde ner NPK på ett par ställen nära basen. Röda ger bär första på grenar som är några ¨år gamla så att klippa ner allt skulle gjort att jag fått vänta flera år på bär.
Svarta vinbär är snällare eftersom de bär på tvåårsgrenar.

Krusbär klipper jag ur och gödslar om de är skruttiga, inte annars.
Hallon vill gärna ha gödsel.

Äppelträd gödslar jag varje eller vartannat år beroende på skick. Unga träd ska inte ha för mycket - de ska bilda rotsystem och leta efter näring.
 
@tanten jag får väl ta en runda förbi bonden o tigga till mig lite NPK,ska ändå köpa jordbruks Roundup från honom till grusgången/gården.
 
Jag har gödslat våra bärbuskar förra veckan (zon 1), Blåbären fick rhododendrongödsel (pellets) och övriga fick en som man vattnar på, gjord av alger.

Likaså har tulpanerna fått benmjöl och pionerna ska få träaska.

Vad det gäller fruktträd så har jag ingen aning. Mina sattes förra året och jag funderar på att vattna lite med algerna där med :confused:
Zon ett, jag har typ zon 4, det finns tid än kanske.
 
Tänk på att hålla gräsrent under hela kronan på unga träd, det är egentligen en av de viktigaste sakerna. Du kan försiktigt mylla ner bränd hästgödsel i det området.
Det har jag faktiskt lyckats med :) (men jag försöker odla jordgubbar där med varierande framgång så det inte ska vara helt tomt). Hästgödseln är tyvärr totalt slut, de andra i ridgruppen har länsat allt. :)

Mylla ned, man lägger ovanpå och krafsar lite i det? några liter? (kanske fungerar med den mystiska naturgödseln från ICA)
 
Det har jag faktiskt lyckats med :) (men jag försöker odla jordgubbar där med varierande framgång så det inte ska vara helt tomt). Hästgödseln är tyvärr totalt slut, de andra i ridgruppen har länsat allt. :)

Mylla ned, man lägger ovanpå och krafsar lite i det? några liter? (kanske fungerar med den mystiska naturgödseln från ICA)
Precis, lägg på och använd en roskultuvator eller nåt och lyft runt lite bland jord och gödsel. Köp ICAs gödsel om det är det du får tag på.
 
Jag har inte gödslat äppelträden (som är från stenåldern typ) någon gång och inte mina föräldrar heller. Det är kanske dumt men de ger frukt och jag försöker hålla min trädgårdsskötsel minimal.

Vedaska är jättebra att sprida ut i rimlig mängd men man ska komma ihåg att den höjer pH-värdet så absolut inte på växter som vill ha lite surare jord tex rhododendron, hallon, potatis och blåbär. Man ska heller inte sprida aska samtidigt som kvävegödning eftersom det då kan bildas ammoniak.
 
Jag har inte gödslat äppelträden (som är från stenåldern typ) någon gång och inte mina föräldrar heller. Det är kanske dumt men de ger frukt och jag försöker hålla min trädgårdsskötsel minimal.

Vedaska är jättebra att sprida ut i rimlig mängd men man ska komma ihåg att den höjer pH-värdet så absolut inte på växter som vill ha lite surare jord tex rhododendron, hallon, potatis och blåbär. Man ska heller inte sprida aska samtidigt som kvävegödning eftersom det då kan bildas ammoniak.
Nej det är inte dumt. Fungerar träden finfint så gör de.

Jag har gödslat eftersom jag behövde göra en föryngring. Grenarna saknade i stort sett helt årstillväxt och gav liten och usel frukt.

Där jag bor invid granskogen är det surt och all höjning av PH är av godo. så jag sprider ut en hel del av vedaskan från pannan på gräsmattan och runt buskar och träd.
 
För att jag inte har några hästar kvar som skiter.
Hehe, sno någon annans då.
Skämt åsido så är konstgödsel vilket nämns flera gånger i den här tråden ett tråkigt och dyrt alternativ. Vanlig hästskit som gärna brunnit lite tillför även mull men färska hästskitar förmultnar snabbt även dom. Hästskiten är fet och snällare än höns o koskit och det är inte någon stor risk för att hästgödseln "bränner" växten.
 
Hehe, sno någon annans då.
Skämt åsido så är konstgödsel vilket nämns flera gånger i den här tråden ett tråkigt och dyrt alternativ. Vanlig hästskit som gärna brunnit lite tillför även mull men färska hästskitar förmultnar snabbt även dom. Hästskiten är fet och snällare än höns o koskit och det är inte någon stor risk för att hästgödseln "bränner" växten.
Såå, vad tror du, kan man ta lite obränd hästgödsel och lägga i sin kompost och hoppas att den blir bra framöver.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har ett prydnadskörsbär i trädgården som jag behöver lite råd om. Grannarna har likadana träd (jag tror det är japanskt körsbär med...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp