Gödsla frukträd och buskar

Ok då gör jag det! (måste smyga, min man tycker det verkar jättehemskt om gödslet kommer i en hink från stallet istället för i en plastpåse från Blomsterlandet.)
:rofl: :rofl: :rofl:

Hästbajs är ju rena guldet.

Vilken lycka jag kände när jag kom hem och hittade ett tippat lass hästdynga invid tomten. :love: Jag har finfina kompisar.
 
Jag har lärt mig att när man gödslar träd ska man göra små hål och stoppa i trädgårdsgödsel
där i. Strö under träden gynnar med ytliga växter som gräset. 3-5 hål i cirkel med några dm mellanrum i en lagom cirkel runt träden och ett par nävar i varje hål.
 
Jajemen! båda två dessutom :) (men han är nog värst för min pappa hade en gång ett X vars pappa var trädgårdsmästare som lärde mig lite om ogräsrensning och potatisland när jag var 14. Och så sommarställe där man kunde härja med lie, sekatör och yxa.) Jag har inte ens vuxit upp i radhus eller villa i relativ stad utan lägenhet mitt inne i asfaltsdjungeln, väckt av domkyrkan.
 
:rofl: :rofl: :rofl:

Hästbajs är ju rena guldet.

Vilken lycka jag kände när jag kom hem och hittade ett tippat lass hästdynga invid tomten. :love: Jag har finfina kompisar.
Haha! antar att du inte hade grannar nära :D Nu har jag två hinkar blandat hästbajs och sågspån. Ska försöka sortera ut lite jord ur min kompost så jag får plats med det. Nedrans komposten vill inte kompostera sig.
 
Jag har lärt mig att när man gödslar träd ska man göra små hål och stoppa i trädgårdsgödsel
där i. Strö under träden gynnar med ytliga växter som gräset. 3-5 hål i cirkel med några dm mellanrum i en lagom cirkel runt träden och ett par nävar i varje hål.
Jo det ska testas, vet inte när jag vågar börja bara, inga musöron ännu, men körsbäret kanske har knoppar.
 
Haha! antar att du inte hade grannar nära :D Nu har jag två hinkar blandat hästbajs och sågspån. Ska försöka sortera ut lite jord ur min kompost så jag får plats med det. Nedrans komposten vill inte kompostera sig.
Då behöver den nog verkligen hästskiten, där finns de ingredienser som sätter fart på komposteriet. Spån är svårsmält även i en kompost men bidrar ju lite till strukturen, dock skulle jag akta mig för att få mycket spån i en redan torr kompost. Om du vill gödsla fruktträden med hästskiten direkt så lägg ren hästskit runt trädet i ett tunt lager och vattna sönder den så rinner näringen ner runt trädet.
 
Om du vill gödsla fruktträden med hästskiten direkt så lägg ren hästskit runt trädet i ett tunt lager och vattna sönder den så rinner näringen ner runt trädet.
Nja?

På det viset gödslar man mest gräset.

Jag hade nog grävt ner skiten. Dvs vänt upp en rejält djup torva och haft i skit. Ju djupare desto bättre. Plus att man itne ska gödsla för nära stammen. Någon meter ur. Mitt emellan ytterkant på kronan och stammen har jag hört...
 
Då behöver den nog verkligen hästskiten, där finns de ingredienser som sätter fart på komposteriet. Spån är svårsmält även i en kompost men bidrar ju lite till strukturen, dock skulle jag akta mig för att få mycket spån i en redan torr kompost. Om du vill gödsla fruktträden med hästskiten direkt så lägg ren hästskit runt trädet i ett tunt lager och vattna sönder den så rinner näringen ner runt trädet.
Nåja det verkar ganska noga mockat och en del halmstrån är här och där också :)
 
Nja?

På det viset gödslar man mest gräset.

Jag hade nog grävt ner skiten. Dvs vänt upp en rejält djup torva och haft i skit. Ju djupare desto bättre. Plus att man itne ska gödsla för nära stammen. Någon meter ur. Mitt emellan ytterkant på kronan och stammen har jag hört...
Det viktiga är ju att få ner gödslet i backen, uppepå gör det ju ingen större nytta.
 
Dessutom ska man väl lägga gödslet där "rätt" rötter finns, dvs i en diameter ut från stammen som ungefär motsvarar trädets krona? Om det rör sig om träd. Det är väl därute de sugande smårötterna finns, inte inne vid stammen.
 
Jag har väckt liv i ett äppelträd på +30 år som ser ut som ett nyplanterat träd, om ens det. En handfull löv hade det. Grävde rent runt trädet och la brunnen hästskit direkt på jorden, myllade kanske ner det något. Gjorde samma sak två år i rad. Förra året gav det äpplen för första gången och hade en massa nya fina löv. :up: Har lagt på gödsel när jag varit där, vilket blivit såväl vår, sommar och sensommar/höst. Har det varit extremt torrt har den fått extra vatten en handfull gånger per säsong också. Välbrunnen hästskit funkar varje gång. :D Det finns en massa regler för gödning och odling i allmänhet, men bevisligen kan olika saker funka ändå. Om fruktträd ska gödslas på våren hade jag gjort det när det passade mig, så länge jorden blivit mjuk och varm.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har ett prydnadskörsbär i trädgården som jag behöver lite råd om. Grannarna har likadana träd (jag tror det är japanskt körsbär med...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp