" Gömma rumpan" och longering...

ika77

Trådstartare
\" Gömma rumpan\" och longering...

Jag har ett varmblods-sto på 7 år som jag tränar i NH. :love: Vi har kommit ganska långt och inte stött på ngr direkta missförstånd på vägen.
Nu har jag precis lärt henne att "gömma rumpan". D.v.s att hur jag än rör mig så har hon sitt huvud vid mig. Om jag tex närmar mig hennes bakdel så flyttar hon på rumpan så att jag får huvudet istället..
När jag sedan skulle longera så hade jag enorma problem att få henne att förstå att då skulle hon INTE gömma baken..
( Jag förstår vitsen med rundcorall) :crazy:

Och nu har det blivit så när jag ska sitta upp oxå..
När jag går bakåt mot sadeln så backar min gumsa och jag kan lixom inte tappa tålamodet för när jag tog hem henne så var hon totalt splittrad. Hon hade blivit slagen i ansiktet och man kunde knappt ropa högt i stallet , och att röra vid hennes anikte var inte ens att tänka på.
Nu kan jag göra vad jag vill med henne . (Men jag får inte tappa tålamodet eller bli irriterad för då blir hon förtvivlad.)
jag behöver ALDRIG höja rösten mot henne eller bli arg på henne...men jag kan inte få henne att skilja på uppsittning/ longering och "gömma rumpan...

Är det nån som har ngr tips???
 
Re: \" Gömma rumpan\" och longering...

Det du behöver lära dig är att rikta om ditt fokus. Jag vågar anta att du lärt henne flytta undan lätt fysiskt tryck, men samtidigt kan du borsta och massera utan att hon flyttar sig, right? Det har med fokus att göra; i ena fallet ska hon flytta sig, i andra fallet stå still. Det är samma sak här.

När du longerar så ska inte energin, ditt fokus, riktas mot rumpan, utan mer gå in vid hästens mage och ut genom nosen (tänk skänkelläge, fast lite längre bak). Vissa hästar sin "punkt" längre fram, vissa lite längre bak. Prova dig fram.

Gällande uppsittningen så är det samma sak där; fokusera inte på sadeln eller på bakdelen, utan fokusera energin nästan neråt i marken. Prova med olika fokuseringspunkter, och se vad som händer. Träna ditt fokus genom att ena stunden gå runt henne, nästa be henne flytta rumpan. För att känna hur fokus ska kännas när du ska gå runt henne så kan du själv backa; man koncentrerar sig mer rätt när man inte ser så mycket ;)
 
Re: \" Gömma rumpan\" och longering...

Tack för ett bra o givande svar! Jag tror att jag fattar vad du menar. Jo, det stämmer att om jag ska borsta och annat så förstår hon vad som ska hända och där är det inga missförstånd. Och jag lärde henne genom att använda mig av lätt fysisk tryck, och nu då så räcker det att jag tittar på henne eller rör mig i det syftet bakåt mot hennes höft.
Hon är mycket uppmärksam hela tiden och vill alltid vara med.
Och det kan nog stämma det nu säger, för kanske jag nu omedvetet funderar redan innan jag ska sitta upp. " Undrar om hon börjar backa nu.." Och det känner antagligen hon. Men jag försöker nu göra så liten "deal" av det som möjligt.
Det har blivit lite bättre och dessutom så har hon stått ett tag och under den tiden så har jag endast arbetat från backen med henne.
Så detta upptäckte jag när jag skulle börja sätta igång henne.
Men jag måste säga att det är en otroligt lättjobbad häst att hålla på med vad gäller " tänk" och nu så går vi på promenader då hon går med mig lös i skogen.
Så det ska nog inte vara så svårt att få henne att förstå vad jag menar.. trots att jag antagligen är lite otydlig i mina signaler..Som sagt, det har nog med fokuseringen att göra..

Ha det!
 
Re: \" Gömma rumpan\" och longering...

Det verkar som om ni har tränat in den här övningen överdrivet bra :o

Just "gömma rumpan" är en övning som inte funkar så bra ihop med longering, tror du också har märkt varför :smirk:

Grejen är ju att man inte får fastna i ett enskilt moment, utan lära hästen gå undan för tryck med samtliga delar av kroppen - alltså tryck på baken för att flytta baken, tryck på framdelen för att flytta framdelen, tryck i bringan för att backa osv.

Kan du lära hästen "skänkelvikning", och då främst med tanke på framdelen så kan du fort rätta till detta problem så att det fungerar att longera igen.

Tips :idea: Det är mer givande att lära hästen att alltid vara med halsen i höjd med din axel, för då följer den dina rörelser - om du backar, backar den också, om du går framåt går den paralellt med dig, om du vänder så vänder den också, både på framdelen och på bakdelen.
 
Re: \" Gömma rumpan\" och longering...

Jo det har hon lärt sig ordentligt.. *harkel* =)

Hon flyttar sig bra för tryck åt alla håll. Så vi har inte fastnat på nåt moment, utan "flyttning för tryck" och att hon ska "följa" sitter perfekt. Och det är precis nu hon har lärt sig "gömma rumpan" perfekt..

Och det här med att jag ska ha hennes hals vid min sida. Hon följer mig som en smäck. vart jag än går. Framåt, bakåt och i sidled åt båda hållen. Hon är helt suverän.
Fast jag tror som nån skrivit att det är min fokusering som jag måste träna mer på. jag är antagligen lite otydlig i mina signaler..Så det blir missförstånd. För jag kan ju alltid longera/ sitta upp tillslut. När hon fattat vad jag ville.. Då blir det en sån Aha- upplevelse för henne varje ggn..=) : jaha, det var DETTA du ville idag..

Men jag får jobba vidare så får vi se vart det slutar.

O jo.. jag har ju förstått varför man har rundcorall, så att säga,..hehehe :banana:
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag är en tjej som har tre hästar i ett större stall där det rör sig 20-talet människor med olika erfarenheter av hästar och...
Svar
7
· Visningar
2 609
Senast: _Isa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp