Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

A

Argeisli

Jag är en tjej som har tre hästar i ett större stall där det rör sig 20-talet människor med olika erfarenheter av hästar och hästhållning...

Vi har en kvinna i strax över 60-års åldern som för tre år sen köpte sig en islänning på 18 år. Hon har liten erfarenhet av hästhållning och hästägande och då det var hennes första häst blev det nog både en och tre förluster i hanteringen med hästen( som förövrigt är både smart och vrång...)


När hon, och alla andra för den delen, longerar honom, både lös och med utrustning så vänder han gärna rumpan emot en så fort man driver på honom ytterst lite och kräver något av honom.
Vi har haft en tränare här( nämner inga namn...) och tränaren har även fått testa denna situation och tränaren sa att så fort han vänder baken mot en( det handlar alltså om hot om spark...) så ska man ta en långpisk och drämma till utav bara.... mot honom, helst på hans bakdel, för att markera att det inte är okej att göra så... Vi provade detta och vi ansåg att resultatet inte blev riktigt vad vi tänkt oss. Han satte bara framhovarna i marken och vände sig emot oss och gav hot om spark. Han sparkade även emot oss, men han gör det på avstånd. Går ej emot en och ger sig på en!
Men man har ju såpass mycket självbevarelsedrift att man inte står kvar när 350 kg islänning vänder baken mot en och hotar om spark.
Det har väl blivit våran svaghet och det har väl även lett till att han har vunnit alldeles för många gånger..

Vi,(främst jag och min mor) har testat lite på denna häst i hopp om att vi ska hjälpa ägaren, men vi har misslyckats och det tycker vi är oerhört dumt, det leder ju bara till att han blir ännu svårare i longeringen..

Så därför tänker jag be er på Bukefalos om bra råd!
Tips, tankar och idéer mottages tacksamt!:rofl:
 
Sv: Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

Om longeringen bara är en del i ett större problem i hästhanteringen, så tycker jag att ni kan avvakta med att longera tills ni kommit på rätsida med hästen. Det är ingen idé att provocera fram ett dåligt beteende.

Jag har träffat på hästar som varit tokigt uttråkade av att longeras av ägare som använt longering alltför ofta för att slippa rida vid dåligt väder/tidsbrist etc och till slut har de reagerat på ett liknande sätt. När det har gått så långt så tycker jag man kan låta hästen slippa.

Det är förstås inte bra om hästen hotar mot människor. Hur är beteendet i andra situationer? Kan den ha ont som gör att den reagerar? Hur hanteras hästen?

/V
 
Sv: Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

Jag säger också , sluta longera. Gör nåt annat från marken. Om man nu inte kan rida.
 
Sv: Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

1. Kan den ha ont av voltarbetet? Hur går det att rida på volt? Är den värre i någon sida?

2. Kan hästen tömköras på volt? Går det bättre då?

Det låter som hanteringsproblem. Att driva hästen runt-runt är (förutom skittråkigt enligt många hästar) en väldigt dominant handling.

Om man har uteslutit att hästen har ont hade jag börjat med att jobba med respekten i övrig hantering. Så man inte slänger sig in i det värsta utloppet för problemet först.
 
Sv: Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

tryckte på fel knapp, detta är inte riktat emot dig, pannkakssmet :)

varför är folk så envisa och ska longera, även om det är massa problem och krångel ?! Det är ju så himla tråkigt så det finns ju inte så jag förstår om hästen inte heller vill. Varför kan man inte lyssna på sin häst och inse att den träningsformen kanske inte passar just den hästen ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

Vi har en kvinna i strax över 60-års åldern som för tre år sen köpte sig en islänning på 18 år. Hon har liten erfarenhet av hästhållning och hästägande och då det var hennes första häst blev det nog både en och tre förluster i hanteringen med hästen( som förövrigt är både smart och vrång...)


Är det något mer i hanteringen (eller ridningen) som är problematiskt förutom att den inte vill springa runt-runt-runt i en cirkel?


När hon, och alla andra för den delen, longerar honom, både lös och med utrustning så vänder han gärna rumpan emot en så fort man driver på honom ytterst lite och kräver något av honom.


Som någon annan redan sagt, är han ok i kroppen - alltså kan han böja sig i båda varven? Varför inte träna på något annat sätt då, istället för att bråka med en häst och tvinga den att bli longerad, vilket ändå mest sliter på benen ändå...


Vi har haft en tränare här( nämner inga namn...) och tränaren har även fått testa denna situation och tränaren sa att så fort han vänder baken mot en( det handlar alltså om hot om spark...) så ska man ta en långpisk och drämma till utav bara.... mot honom, helst på hans bakdel, för att markera att det inte är okej att göra så... Vi provade detta och vi ansåg att resultatet inte blev riktigt vad vi tänkt oss. Han satte bara framhovarna i marken och vände sig emot oss och gav hot om spark. Han sparkade även emot oss, men han gör det på avstånd. Går ej emot en och ger sig på en!
Men man har ju såpass mycket självbevarelsedrift att man inte står kvar när 350 kg islänning vänder baken mot en och hotar om spark.
Det har väl blivit våran svaghet och det har väl även lett till att han har vunnit alldeles för många gånger..


Var tacksamma att det verkar vara en mycket snäll och stabil häst som accepterar att få stryk...

Sluta tänk "vinna" och tänk istället "lösning". Vad är det ni vill uppnå igenom longeringen? Hur kan ni träna det på något annat sätt?


Vi,(främst jag och min mor) har testat lite på denna häst i hopp om att vi ska hjälpa ägaren, men vi har misslyckats och det tycker vi är oerhört dumt, det leder ju bara till att han blir ännu svårare i longeringen..

Håll inte på och laborera med en häst på det där sättet, "drämma till den med pisken allt man kan..." :eek: Tacka tusan att han inte vill bli longerad.

Som jag skrev ovan - vad vill ni få ut av att longera honom? Vad är det som ska tränas? Hitta andra metoder att träna samma saker!
 
Sv: Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

En väldigt bra grej som testar o tränar respekt och förtroende innan man påbörjar att arbeta hästen i någon form är att ta hästen, sätt på grimma och grimskaft, gå ut på ridbanan/ridhuset och prova flytta runt hästen. Med ett slappt grimskaft - på lagom avstånd (1,5m cirka?) förflytta bakdel, framdel, sidoförflyttning samt böja huvud o hals till sidorna. Massera nacken lite försiktigt och se om hästen slappnar av.

Går detta att åstakomma utan problem? I så fall får du ett tips om longering (om du verkligen vill longera hästen) det är att börja på en väääääldigt liten volt där hästen kan skritta lugnt. Sedan uttöka volten. Stanna upp många gånger och beröm om hästen beter sig väl. Ingen idé att sätta dig i en osäker situation som kan sluta med att någon skadar sig.

Fungerar inte A, då brukar inte B eller C fungera heller... Börja från start. A.
 
Sv: Vänder rumpan emot "föraren" vid longering

Jag longerade min ponny ganska ofta ett tag så han tröttnade, nu blir han bara sur och stryker öronen bakåt och visar tydligt att han inte vill bli longerad vilket det verkar som om denna hästen också gör, tvinga han absolut inte- han är väll ingen slav häller!

Acceptera, vill han inte så vill han inte. Hitta på något annat som båda tycker är kul istället ^^
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 285
Senast: Ridinglady
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 515
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 258
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 308
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp