Bukefalos 28 år!

Göra duschen lindrigare?

Tassetass

Trådstartare
Just nu pågår "Projekt renovera Dimma" som bland annat innehåller fixa tandsten, hitta ett bättre foder och en gång för alla få bukt med hennes päls. Tandstenen fixar vi den 22:a februari och foder har provats ut och håller på att fasas in.

Men...

Pälshistorien innefattar - givetvis - behandling med speciellt schampo två till tre gånger i veckan och då behöver jag lite hjälp från er.

Lilla Dimma är nog universums snällaste katt och idag när vi premiärduschade var det inte ens svårt att parera henne otroligt försiktiga rymningsförsök. Hon pep lite, men mest satt hon mellan mina knän och led. Schampot skulle verka i fem minuter och det var nästan det som var värst, men jag satt och sjöng lite under tiden och då slappnade hon av.

Det är ju skönt att det går så pass lätt men jag tycker efterarbetet verkar riktigt jobbigt för lilldamen. Hon uppskattar inte att jag hjälper till alltför mycket med handduken och hårtorken var inte heller någon hit då jag har en sån där som låter som en skördetröska (men ja, hon accepterar det, snälltoken!).

Nu har det gått nästan tre timmar sedan duschen och hon verkar helt utmattad av att försöka tvätta sig torr. Hon börjar dock bli rätt torr nu och schampot verkar redan ha lite effekt vilket är väldigt glädjande.

Finns det något superknep för att hjälpa katten bli torr? Tips på riktigt tyst hårtork, för då tror jag det skulle funka? Finns det handdukar som är riktigt superabsorberande som kan ge mer effekt med mindre gnugg?

Alla tips emottages tacksamt!

//Jenny

PS: Det är kanske hemskt, men jag är ganska tacksam att det är Dimma och inte Isola som har dessa problem, för i sådana fall hade jag nog varit på väg till reningsverket just nu, ty hon hade strimlat mig och sköljt ner mig i avloppet... DS
 
Sv: Göra duschen lindrigare?

Ge kattstackarn lugnande.

Med din behøvs det ju tydligen inte. Jag badar normalt sett inte katt, men en gång hade Såfins temperamentsfulla morsa Morrissa fått rapsolja på hela nedersidan av kroppen. Misstænker en skogsmaskin som var i farten alldeles intill. Det blev en tur till nærmaste vetrinær før att lugna ned denna exlosiva dam och sedan hem medesamma och bada. Hon var ju inte søvd så hon uppfattade lite vagt vad jag høll på med men det gick bra.
 
Sv: Göra duschen lindrigare?

Hade det varit Isola hade jag absolut drogat henne, eller lämnat bort henne till proffs. :angel: Samma temperament som Morrissa, misstänker jag. :D

Men Dimma gör ju allt så snällt, jag vill bara göra torkningsprocessen lindrigare för henne. :crazy:
 
Sv: Göra duschen lindrigare?

Finns det handdukar som är riktigt superabsorberande som kan ge mer effekt med mindre gnugg?

Ja. Vi har en perser och en kvalsterallergihund som badas regelbundet och kan rekommendera microdukarna som man kan köpa på bl.a. Claes Ohlson och Rusta i hundhyllan. Tassdukar med mycket hög uppsugningsförmåga. Vira in katten i duken och sitt med henne i knät (framför tvn en stund) och krama/massera henne torr i den.
 
Sv: Göra duschen lindrigare?

Åh, strålande!!! Ska införskaffa ett gäng sådana inför nästa duschtillfälle! Heter de tassdukar?
 
Sv: Göra duschen lindrigare?

Ja eller "microfiberhandduk för djur". :) Själv behöver jag EN sådan duk i ca 80*120 cm storlek för att torka en golden på 30kg efter en dusch, så de tar rätt mycket vatten också.
 
Sv: Göra duschen lindrigare?

Tänkte bara tacka än en gång för tipset!

Köpte två stycken och efter att ha kramat henne ordentligt ett par omgångar är hon betydligt torrare än vad jag nånsin fick till med en vanlig handduk.

Jag är så förundrad över hur otroligt snäll den här katten är och väntar liksom bara på att det ska smälla nån gång. Till och med direkt efter duschen, då hon är märkbart sur och då det syns så tydligt att det är svinjobbigt, kommer hon direkt man lockar och vill gosa.

Båda katterna har också tagit den nya matregimen med ro. Matregimen innebär mat två gånger om dagen istället för fri tillgång och inget "snask". De liksom bara tar det, vad jag än gör. Underbara små pälsbollar! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp