Göra liten hall större

Winni

Trådstartare
Hallen är fyrkantig, liten och trång. Hur kan man få den att se ut som att den är större? Riva väggar och så ska vi inte, även om det är eget hus så vill vi ha rummen som de är. Både på längden och bredden är den drygt 2 meter, takhöjden nästan 3 meter.

När man kommer in från verandan är trappan upp till övervåningen direkt till vänster, under trappan är det inbyggt en garderobskrubb eller vad det kallas och den har en dörr som alltså är bredvid trappan. Rakt fram är köket, fast dörren dit är avhakad. Till höger om ytterdörren är det klädhängare och väggfast skohylla och den biten funkar bra tycker jag. Vid sidan om klädhängaren är en dörr som går in till ett rum. Så hjälp mig med ideér, snälla.

Som jag har funderat så måste det vara något ljust och något som binder ihop allt så att det ser enhetligt ut. Vitt funkar, men är väl inte direkt smuts tåligt. Den enda väggen man kan göra något av är väl väggen som man hänger kläderna på. Kan man få den att se djupare ut, liksom bredda hallen? Tapeterna, om jag väljer det måste vara slitstarka och avtorkningsbara. Jag avskyr fondtapeter, men det kanske kunde funka bäst här i alla fall.

Har ni något förslag, jag har snurrat runt allt i min skalle så många gånger nu så att hjärnan har gett upp med att komma med nya ideér.
 
Sv: Göra liten hall större

Eggvit, dvs bruten vit.

Vi har det i hallen och blir det smuts så torkar man lätt bort det med fuktig trasa :)
 
Sv: Göra liten hall större

Det har jag tänkt också. Men det som är klart är att taket blir vitt och alla dörrfoder och golvsocklar får en bruten ton av grått. Vi har börjat måla allt sånt i hela huset med en bruten linoljefärg som går åt det grå/gröna hållet.

Har varit inne på en panel till brösthöjd också, men eftersom det finns så få hela väggar tror jag bara att det kommer att se konstigt ut. Har kikat lite på tapeter på nätet, krukset är att få ett mönster som förstorar rummet och samtidigt är tåliga tapeter. Det finns en hel del snygga, men de verkar vara gjorda för vardagsrum eller något sånt tycker jag att det ser ut som.

Fler tips, någon?
 
Sv: Göra liten hall större

Vår hall är hälften så stor, d.v.s. 1 x 2 meter ungefär. Tre dörrar och ett fönster samt ett element gjorde hallen till en rejäl utmaning...

Och det var inte renoverat igår direkt. Bilden nedan är efter att nytt golv lagts, tidigare var det en grön plastmatta som låtsades vara klinkers.

19863_260037048882_575218882_3376858_1468588_n.jpg


Eftersom vi har hund och småbarn valde jag att måla nedre delen av väggen grå så att smuts inte blir så synlig. Men bruten vit för överdelen för ljusets skull.

Efter målning:

19863_225157578882_575218882_3212743_2373454_n.jpg


Färdigt, den fast byggda skohyllan och spegeln (59kr på Ikea och lite färg) gjorde susen för utrymme och känsla av rymd.

19863_249337618882_575218882_3334785_6607823_n.jpg
 
Sv: Göra liten hall större

Snyggt :love: Det är ett ganska enkelt jobb som gör enorm skillnad, lättare att måla i stället för att tapetsera. Skulle kunna tänka mig den där lösningen helt klart. Tack för tipset!
 
Sv: Göra liten hall större

Alternativ till olika vita är ju ljusgrå, kan kännas mer ombonat.
En långrandig matta förlänger rummet.
Något som drar blicken längre in, en prisma/mobil/dyl i dörröppningen till köket.
Lampa som hänger ner lite, takhöjden tillåter ju.
En spegel kan förstora, men frågan är om det finns plats till det?

I min favoritblogg om Feng Shui och inredning läste jag följande, gällde iofs en annan typ av hall men ändå. Fick inspirationen där:

Jag skulle vilja ha några bra tips på hur man mjukar upp och gör en smal och stram avlång hall till en trevlig, varm och inbjudande hall. Väggarna är nyss målade vita för att hallen ska se större ut, men lyckas inte få till den där sista touchen. Där hallen slutar finns toaletten. Så en vit toalettdörr är det första man ser när man kommer in, och det känns bara så stramt.Tack för svar och för en kanonblogg! Kram Tess
X
Tack det värmer! Kanon att du målat hallen vit. Vitt förstorar alltid (även när det gäller kläder ;) Nu vet jag inte hur långt det är bort till toalettdörren, men spontan tror jag du måste få in en matta. Förslagsvis en Pappelina matta (plast som passar i en hall och de finns i massor med färger). Bäst är om du väljer en randig i någon härlig färg. Varför inte en vit och röd randig? Det breddar rummet (lurar ögat ännu mer med linjerna, undvik längsgående ränder, då spär du på känslan av korridor) samt tar bort fokus från toalettdörren. Har du möjlighet kan du även placera en lampa som hänger ner en bit från taket (rund variant) som stoppar upp känslan av att slukas in i toadörren. Lycka till! Kram J
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp