"Göra om" åker till hage, ridväg och ridbana

mysak2

Trådstartare
Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana (alt rundkorall).
Så det är ju flera frågor:
1. Få till hagen. Tanken är att så in vall på halva och låta den växa till sig men den andra halvan, hur gör man för att kunna använda den redan i vinter? Välta jorden och grusa runt grinden, eller blir det lerbad?? Förslag på bra idéer?
2. Vägen, som ska användas som ridslinga. Tänker på typ travbana, så den kan användas till att motionera och träna hästarna hemmavid för att slippa ge sig ut på bilvägen. Hur gör man? Den kan bli ca 500 meter lång. Eller kortare förstås. Hur bred bör den vara och vad krävs för material och underarbete?
3. Ridbana/volt/corall? Är detta görbart på åkermark?
Ja tips på hur man går tillväga för att rå på leran? Vill gärna undvika flera lastbilslaster grus som spårlöst försvinner ned i marken. Hur hårdgör man marken? Jag har inte gjort något än, marken är ny för mig, har används i år och är just nu stubbåker. Ser gärna både billiga kortsiktiga lösningar och mer omfattande riktiga lösningar som håller i längden. Tar tacksamt emot all hjälp och kreativa förslag :)
 
Sv: "Göra om" åker till hage, ridväg och ridbana

Ok, jag har börjat rida längs kanten varvet runt och det blir förstås kladdigt. Hur gör man för att på enklast billigast och snabbaste sättet få till att stigen håller sig jämn? Vill inte ha en knögglig frusen lerväg alltså :) Ingen som har fixat till något liknande?
 
Sv: "Göra om" åker till hage, ridväg och ridbana

Hur du ska göra och vad det kostar beror väldigt mycket på vad det är mark/jord som det består av. Olika typer av mark kräver olika mycket för att hålla.
Men billigast är att inte rida där när det vått. Vilket kanske inte är ett alternativ för sig. För att hålla en ridbana slät och jämn behöver man någon typ av sladdharv eller schaktblad. vilket som är bäst är beroende på underlaget/marken. För att dra det behöver du något som kan vara allt från inkörd häst, ATV till traktor.
 
Sv: "Göra om" åker till hage, ridväg och ridbana

Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana (alt rundkorall).
Så det är ju flera frågor:
1. Få till hagen. Tanken är att så in vall på halva och låta den växa till sig men den andra halvan, hur gör man för att kunna använda den redan i vinter? Välta jorden och grusa runt grinden, eller blir det lerbad?? Förslag på bra idéer?
2. Vägen, som ska användas som ridslinga. Tänker på typ travbana, så den kan användas till att motionera och träna hästarna hemmavid för att slippa ge sig ut på bilvägen. Hur gör man? Den kan bli ca 500 meter lång. Eller kortare förstås. Hur bred bör den vara och vad krävs för material och underarbete?
3. Ridbana/volt/corall? Är detta görbart på åkermark?
Ja tips på hur man går tillväga för att rå på leran? Vill gärna undvika flera lastbilslaster grus som spårlöst försvinner ned i marken. Hur hårdgör man marken? Jag har inte gjort något än, marken är ny för mig, har används i år och är just nu stubbåker. Ser gärna både billiga kortsiktiga lösningar och mer omfattande riktiga lösningar som håller i längden. Tar tacksamt emot all hjälp och kreativa förslag :)

Har inte något jättebra förslag på punkt ett men jag hade definitivt grusat upp ett rejält område kring grinden.
Att det blir lerigt är nog svårt att undvika om du inte har en mark med bra naturlig avrinning eller med mycket sandinblandning.

Angående ridspår runt hagen. Jag hade gjort den 2,5-3m bred.
I botten skulle jag lägga markduk och som underlag skulle jag ha en blandning av stenmjöl och vanlig sand.
Här kan man ju då anpassa djupet efter hur tung man vill ha banan.
Tänk dock på att för tungt underlag går hårt åt hästen.

Paddock skulle jag anlägga på samma sätt fast med ett dränerande bärlager i botten. Här behöver man kanske skala av det översta lagret med jord innan man lägger på bärlager...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp