Göra rent plattor på gård?

Högtrycken gör att fogsanden försvinner och då blir det ännu mer skit mellan plattorna. Går såklart att fylla på men med brännaren slipper jag det. Det blir inte så mycket skräp kvar när jag bränner utan lite vind fixar städningen. Är det något ställe det blir mer på sopar jag bort det. En bonus med brännaren är att den förstör de frön som ligger och väntar på att få gro så när jag är ute i tid på våren med brännaren blir det inte så mycket återväxt.

Dessutom spar jag gärna på vattnet.
Då har du lyckats bättre med brännare än jag. När jag testat att bränna bort mossa så blir den visserligen bränd men sitter ändå stenhårt fast i plattorna.
 
På förekommen anledning, en bättre bild på den aktuella gården.
IMG_5336.jpeg
 
Då har du lyckats bättre med brännare än jag. När jag testat att bränna bort mossa så blir den visserligen bränd men sitter ändå stenhårt fast i plattorna.
Ibland har man ju tur men det underlättar säkert att mina plattor mestadels ligger i solgasset så mossan trivs inte sådär bra. Jag har en 100 kvm att hålla ordning på så jag är glad att jag inte behöver ta itu med det @Görel visar. Sen spelar det säkert roll hur länge mossan fått härja fritt och fått fäste.
 
Ibland har man ju tur men det underlättar säkert att mina plattor mestadels ligger i solgasset så mossan trivs inte sådär bra. Jag har en 100 kvm att hålla ordning på så jag är glad att jag inte behöver ta itu med det @Görel visar. Sen spelar det säkert roll hur länge mossan fått härja fritt och fått fäste.

Som @sjoberga och @Bison sager, en bra hogtrycks tvatt och det kommer inte vara varesig sarskilt jobbigt eller ta lang tid. Sjalv ar det dags att ta fram hogtrycks tvatten och kora av garage uppfart, gangen till verandan, verandan pa baksidan och den pa framsidan ... Men forst ska den ta bort grafitti pa plankstaketet pa baksidan.
 
Ibland har man ju tur men det underlättar säkert att mina plattor mestadels ligger i solgasset så mossan trivs inte sådär bra. Jag har en 100 kvm att hålla ordning på så jag är glad att jag inte behöver ta itu med det @Görel visar. Sen spelar det säkert roll hur länge mossan fått härja fritt och fått fäste.
Och jag gnällde o pep över dom ca 15kvm i Zkånehuzet :o
 
När vi flyttade in för 50 år sen var det en grusplan, och eftersom mina föräldrar inte tillhörde den händiga sorten tänkte de att plattor blir enkelt att underhålla. Kanske inte.
Jag misstänker starkt att köparen kommer att riva upp plattorna, då de är obehagliga att gå barfota på och jättesvåra att hålla rena och snygga.

Men visst är känslan och första intrycket viktiga, så jag hade lånat en högtryckstvätt och rensat lite grovt runt och på plattorna, men inget mer. De lär ryka sen!
 
Jag misstänker starkt att köparen kommer att riva upp plattorna, då de är obehagliga att gå barfota på och jättesvåra att hålla rena och snygga.

Men visst är känslan och första intrycket viktiga, så jag hade lånat en högtryckstvätt och rensat lite grovt runt och på plattorna, men inget mer. De lär ryka sen!
Det är exakt min plan.

Jag har alltid avskytt dessa plattor, förskräckliga att gå barfota på, enda fördelen är att de varit lätta att sopa bort snö från.
 
Ni som säger högtryckstvätt, får ni inte med sanden/ jorden emellan som håller stenarna på plats? Jag har gångar med plattor (ios inte sådana som TS) men hade jag gått loss med högtryckstvätten hade allt sand som ligger emellan skjutits bort.
 
Ni som säger högtryckstvätt, får ni inte med sanden/ jorden emellan som håller stenarna på plats? Jag har gångar med plattor (ios inte sådana som TS) men hade jag gått loss med högtryckstvätten hade allt sand som ligger emellan skjutits bort.
beror inte det på hur dikt mot varandra stenarna ligger?
Det är väl ingen sand som är synlig? Att ta bort ogräset betyder ju bara att ta bort ogräset, inte spola in under?
 
Ni som säger högtryckstvätt, får ni inte med sanden/ jorden emellan som håller stenarna på plats? Jag har gångar med plattor (ios inte sådana som TS) men hade jag gått loss med högtryckstvätten hade allt sand som ligger emellan skjutits bort.

Plattorna ligger for nara varandra och man har inte det minsta munstycket som far den skarpaste stralen och, som @Hermelin sager sa far man se till att man inte spolar just dar i den riktningen. Stralen ar tillrackligt "vass" for att enkelt kunna riktas dit man vill ha den och plattorna ligger tatt sa for att rikta stralen dar sa kommer man inte under, eller ens i mellan ordentligt, men ograset ryker.

Jag anvander nastan alltid munstycke nummer 2 men ibland nummer ett, de tva minsta stralarna som har hogts tryck ... nummer 1, den allra skarpaste stralen, river sonder for mycket aven pa lite avstand, sa jag kommer att kora nummer 2 pa plank staketet for att ta bort grafitti och halla ett ganska stort avstand till staketet tills jag ser exact nar sprayfargen forsvinner.

Har faster mossan ordentligt under vintern nar det regnar och ar blott tillrackligt ofta och mycket for att vi alla, fran norra Californien till sodra Alaska bor i "Pacific Temperate Rainforest" den storsta "temperate" regnskog i varlden.

Har faster mossa pa allt, och cementen pa garage uppfarten ar nu nar det inte alls regnar bara svart ... men om det far vara blir det snor halt om det far bygga pa en vinter till, sa det behovs rengoring varje sommar/host for att man inte ska halka ihjal sig.
Dar kor jag ett "munstycke" som ar stor som en storre tallrik och som snurrar och gor rent i en diameter som en skollinjal ungefar, sedan far jag ta ett litet munstycke for att fa bort ogras mellan betong blocken om det behovs.
 
Senast ändrad:
beror inte det på hur dikt mot varandra stenarna ligger?
Det är väl ingen sand som är synlig? Att ta bort ogräset betyder ju bara att ta bort ogräset, inte spola in under?
Såklart men jag utgår från hur det ser ut hos mig och undrar om det är någon som har liknande upplägg och använder högtryckstvätt. :)
 
Såklart men jag utgår från hur det ser ut hos mig och undrar om det är någon som har liknande upplägg och använder högtryckstvätt. :)

Borja inte med det minsta munstycket, kolla forst hur "vasst" det andra eller tredje ar. Med andra ord, borja med en vidare strale, ett storre hal i munstycket, som ger mindre tryck till ett mindre hal som ger starkare tryck. Pa en riktigt kraftig Power waser kan de allra riva sonder betong om man inte passar sig, sa starta med lite storre hal och mindre tryck och prova dig fram.

Jag har faktiskt anvant det skarpaste trycket ibland i kanten mellan gras och plattor. Det river upp sa man far en skarp kant, men man maste da ga over det igen med ett storre munstycke for att spola bort all jord och "skrot" som stanker overallt. Ibland ar det dock mycket enklare att komma at med power washern an med en riktig kant "mojang".
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: warg
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 722
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp