gör jag rätt?

diabla

Trådstartare
hunden som jag är hundvakt till kan vacker tass på höger tass,(jag har inte lärt henne det) jag vill lära henne att lyfta på andra tassen när jag säger andra.
så jag sätter henne ner framför mig, när hon är lugn så ber jag henna göra vacker tass, och så lyfter hon höger så berömmer jag henne, sen säger jag andra, och petar på vänster tassen, så fort hon rör lite på den så berömmer jag henne, och då blir hon glad, sen sätter jag henne igen, säger andra, andra andra andra andra, och petar på tassen igen och så lyfter hon lite mer så berömmer jag.
gör jag rätt? är det bara att fortsätta så här tills hon fattar? kan jag göra något annat för att få henne att fatta?
snälla ge mig alla tips ni har!
hur mycket kan jag hålla på varje dag?

Sv: gör jag rätt?

Det finns två sätt, att börja med ordet eller sas sluta med ordet.

Dvs jag döper ett korrekt beteende, du måste veta att hunden inte har en aning om vad "andra" betyder. Jag skulle sluta säga andra. Sätta mig vid hunden, visa hunden vad som står på spel i belöningsväg, du kanske har en skinkbit i handen. Kör upp skinkbitshanden i näsan på hunden utan att hunden kan ta den.

Sen var det kriterie, vad ska hunden gör för att få skinkbiten?

Vi säger att hunden sitter framför dig, den vill ha skinkan och jobbar kanske på din knutna hand. Gnager slickar what ever.

Helt plötsligt i sitt arbete så rörs den vänstra tassen, vips skinka till hunden.

Hundar som är vana vid detta inlärningssätt (operant) kommer att bjuda dig beteende ganska snart. "Vad är det som får henne att lämna ifrån sig skinkan?" Då kommer den ganska snart på att det har med vänster tass att göra, så, den viftar på vänstertass, "hit med skinkan"

Men så, då har du ändrat kriterier, nu duger det inte längre att vara veva med vänstertassen, jag vill ha mer.

Just när det gäller trick är detta ett sätt att snabbt lära hundar massor med dumheter och andra skojiga saker.

När hunden sedan gör helt rätt, då, först då döper jag beteendet.

Hur ofta och hur mycket beror helt på hur intresserad hund du har.

har du frågat hundägaren om det är ok att du lär hunden det ?

jag hadde blivit vansinnig om någon hadde börjat lära min hund något utan min tilllåtelse.

Vansinnig om någon hade försökt lära din hund "andra tassen"?

TS: Blandrastik beskrev det bra tycker jag!

tack för ditt svar. är det inte bättre att visa henne vad jag vill istälelt för att bara vänta på att hon ska göra det? så du tycker inte jag ska peta på tassen och visa att jag vill att hon ska ta upp den?

har du frågat hundägaren om det är ok att du lär hunden det ?

jag hadde blivit vansinnig om någon hadde börjat lära min hund något utan min tilllåtelse.

Håller med.
Skulle nån lära min hund (japp Mirre goes troligen hundägare:D) något oavsett vad så skulle jag bli rätt sur.

Själv tycker jag det är trevligt och praktiskt att min hund lyssnar på och vill samarbeta med andra människor. På jobbet lär de henne en massa värdelösa grejer och ber henne att utföra kommandon hon inte har (plats och loss tex). Hon gör dom oftast iallafall när hon listat ut att de vill ha "ligg" och "släpp" tex. Jag är ganska övertygad om att hon ser skillnad på deras lek och mitt allvar när vi tränar.

Givetvis är det en fördel att hunden även lyssnar på andra.
Man kan ju behöva hundvakt osv men personligen vill jag inte att andra lär min hund nya saker (även om det i TS fall kanske inte var helt nytt men rent generellt)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: tanten
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 310
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka