Göra bilder av bra kvalitet från tex excel

SaraXX

Trådstartare
Jag skriver endel artiklar åt diverse tidningar och ibland vill jag ha med en tabell eller ett diagram som illustration. Problemet är att få över dessa till bilder och behålla vettig kvalitet. Jag har provat att klistra över i paint, göra om till pdf och sen konvertera till jpeg och även att ta en skärmdump. Det blir dock för små filer av det.

Finns det något program för detta där man kan göra grafik och liknande och få det i tryckbar kvalitet? Hur gör tidningarna?

/Sara

Sv: Göra bilder av bra kvalitet från tex excel

har nu laddat hem dia för att prova men det verkar som om det bara går att rita ett diagram, inte skapa det från data s.a.s. :confused:

Får kolla runt lite på matteprogram. Blev tipsad om Octave. Det kanske kan vara nåt om det inte är för krångligt.

Nu gör jag ju inte diagram så ofta men i excel kan du ju högerklicka på diagrammet och välja "save as picture". Du kanske redan testat det iofs men det ger bra kvalité tycker jag iaf?

Hoppas det löser sig :)

Testa att klistra in i paint och spara som '.bmp'. Brukar ge klarare bilder.

Jag skriver endel artiklar åt diverse tidningar och ibland vill jag ha med en tabell eller ett diagram som illustration. Problemet är att få över dessa till bilder och behålla vettig kvalitet. Jag har provat att klistra över i paint, göra om till pdf och sen konvertera till jpeg och även att ta en skärmdump. Det blir dock för små filer av det.

Finns det något program för detta där man kan göra grafik och liknande och få det i tryckbar kvalitet? Hur gör tidningarna?

/Sara

Jag skulle gissa att de använder vektorgrafik som kan skalas upp hur mycket som helst utan kvalitetsförlust. Prova t.ex Adobe Illustrator och Adobe Indesign.
.jpg och .bmp funkar inte in så bra, .eps kan vara bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka