Göra diagram med %

AgentCarter

Trådstartare
Jag ska göra en diagram i excel (finns det någon som tycker det programmet är smidigt?).
Kan inte förklara så gör så här:

Har 50 saftglas, ska göra ett diagram som visar procenten bredvid varandra.
Sara dricker 31% av glasen
Erik 49%
Ida 13%
och en annan 7%
Jag vill alltså ha ett diagram där jag ser dessa siffror bredvid varandra, jag kan visserligen räkna ut vad det blir i siffror men blir nog inte exakt rätt

hur gör jag detta?

Jag tycker excel är supersmidigt:) Om man kan. Jag är ingen expert men skulle göra såhär:

Gör en tabell. Skriv t ex namnen i en kolumn t ex C8-C11. Skriv sedan procenten med %-symbolen efter i kolumnen bredvid dvs D8-D11. Så markerar du det du har skrivit, trycker på "diagram" och väljer ett stapeldiagram.

Vill du istället ha hur mycket saft de druckit i antal glas istället för % byter du ut t ex "31%" i D8 mot t ex "=0,31*50" så får du antal glas (15,5 st).

Jag hoppas jag uppfattade din fråga rätt:)

Japp:) Fast då får jag väl inte med y axeln? (antalet totala glas)
Jg har arbetat mycket i excel senaste tiden men jag tycker ändå inte det är smidigt, Vet inte riktigt varför men det vill inte fungera för mig.

Jag vill inte räkna ut "antalet glas" för jag tycker att antalet % är för jämnt mot vad det borde vara och jag vill inte ha felvärden

Menar du såhär?

b101430.png

1. Skriv upp värdena i en tabell. Räkna ut antalet glas som det stod i ett tidigare inlägg.
2. Markera Namnen och kolumnen med %.
3. Välj insert-column
b101454.png

4. Ändra under design tills det dyker upp en med "axis title" labels.
5. Höger klicka i diagrammet / select data / add. Där det står series values klickar du på den röda pilen och markerar kolumnen med antalet glas.
6. Höger klicka på en av staplarna så alla med samma färg markeras. I bilden jag visade förut var det dom som motsvarar antalet glas. Välj format data series.
b101455.png

Välj sedan "secondary axis".

Okej, jag hade hoppats på att slippa räkna glasen, eftersom det nog blir felvärde då. Får väl hoppas på att jag får svar på mitt mejl inom någon vecka från folkhälsomyndigheten då... (eller leta reda på de exakta siffrorna, som jag absolut inte har försökt med sedan igår)

Jag förstår inte riktigt vart problemet ligger?
Är du säker på totala antalet glas och procentsatserna? I så fall borde det inte bli fel.

Jag är säker på att procentsatsen stämmer på decimalen, eftersom jag räknar i något som inte går att dela (folk) så blir det fel.

Men tusen tusen tack för att du förklarade! Kommer vara väldigt bra till ett annat diagram:)

Varför blir det inte exakt rätt om du bara räknar ut antalet glas? Det är väl klart att det blir rätt? Du ska väl inte dela människorna?

Glasen är bara en metafor ;) Blev så jäkla krångligt när jag skulle förklara vad det var så jag gick tillbaka till skoluppgift nivå på hur jag skrev det :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka