Göra lädertyglar smidiga

Widerberg

Trådstartare
Har hittat ett par lädertyglar i stallet som jag tänkte knycka
(en fd inackordering som lämnat kvar dom).
Iaf så är det helt stela och lite mögliga:crazy: , vad är bäst att göra för
att få dom mjuka och smidiga?
:banana:

Sv: Göra lädertyglar smidiga

Var det inte ättika utspätt med vatten man skulle använda sig av för att få bort möglet helt..:confused:

För att få dom mjuka igen kan jag rekomendera Prestige Elisir. Fick mina, å andra sidan nya tyglar, mjuka och sköna att hålla, rida med:love: :bow:

Effax läderbalsam är en annan favorit:bow:

Tror jag hört det där med ättika och vatten, men hur mycket ska man ha då?

Putsa av dem, stryk med t ex äpplecidervinäger.

Jag brukar lägga lädertyglar i olja över natten, torka av och hänga att dra in oljan ett dygn till. Torka av igen och börja använda.

1/3 ättika och resten vatten är det. :) Gjorde jag på min sele, den blev som ny igen! :bow: (nåväl, kanske inte NY, för den är ju från 30-talet. :angel: )

Ja du har fått rådet om ättika redan.
Min favorit att använda efteråt är kao-chi-line läderfett, det är helt supert, min kompis fick en gammal travsele till sin foderhäst som var helt möglig å stel å efter rengörning å insmörning med det läderfettet så vart den hur smidig som helst :love:

Ah, kom på att jag kanske skulle lägga till att jag inte bara använde ättikslösningen. :angel:
När ättikan suttit på ett dygn använde jag Carr Dave & Martin's (tror jag den heter? minne som en guldfisk...) spraytvål och på det Effax läderbalsam. Len som en bäbishy blev den efteråt! :love:

Det enda rätta: BUBBEL bad :idea:
Ta en vanlig hink fyll med vatten och med en hel eller halv läderbalsam låt tyglarna ligga i badet i en vecka. Tada! Värdens mjukaste tyglar!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
632
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025