Göra om vanliga träns till bettlöst?

skuggan_

Trådstartare
Går det? Har en häst som vi konstaterat inte kan ha bett, har funderat på hackamore men tills dess vill jag ju kunna rida min dam!:laugh: Finns det någon bukefalist som gjort om vanliga träns till bettlöst? Hur har ni gjort i så fall? Lägg gärna in bilder på dem också!:)

Skuggan_

Sv: Göra om vanliga träns till bettlöst?

Man kan använda en remontnosgrimma, låt den inte sitta för löst bara :)

Jag har också använt remont, och pullar. Dock hissat upp remonten något och inte spänt särskilt hårt. Pullar gick det med, fäste tyglarna i ringen till nackstycket. Tycker hack låter vettigt, gillar inte de bettlösa träns som har korsade remmar under hakan, trycket blir ju uppåt. Finns fler bettlösa alternativ också. :)

Ah och jag som inte har remont nosgrimma:cool: Ska införskaffa ett hackamore i all fall.

Tack för tipsen:laugh:

Jag har gjort både med grimma och vanligt träns.

Ett nackstycke från en chambon el likn funkar bra att ha som nos del och fästa i sidostyckena på ett vanligt träns. Och sedan ta en rem och sätta under nosen då förstås. Funkar bra med en snokrem eller likn. Har tyvärr ingen bild på det.

Sen har jag gjort en ridgrimma av en vanlig lädergrimma och en underdel till en pullargrimma. För att göra det krävs att man har en pullargrimma att slakta men å andra sidan så trivs jag riktigt bra med min ridgrimma och använder den mycket. Man trär helt enkelt remmen från pullargrimman genom sidoringarna på grimman. Superlätt!

En bild på ridgrimman:

dsc_0352_163788782.jpg

En pullback nosgrimma funkar utmärkt, helst en som är bred och stadig. Brukar jag rida med ibland.

En tight lädergrimma funkar också.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 237
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka