Göra pälsglans ?

finapina

Trådstartare
Hej Hej, någon här som gjort eget pälsglans som funkar till man o svans ? Har läst ngt om kokosolja ?Trött på att lägga massor av pengar pga tjock svans...
 
Jag har blandat Barnängens Pärlglans-balsam med vatten i en sprayflaska! Funkar finfint! ☺️👌

Och hästen blir inte klibbig i pälsen??

Upplever att vissa pälsglas blir de precis klibbiga av, och man blir precis kladdig när man tar i dem. Gillar inte det alls. K9 har fungerat, men det är ju dyrt!

Hur mkt balsam/vatten använder du?
 
@kimmis87
Jag har blandat ungefär 50/50 när jag har gjort egen. Men man får också känna efter så det inte blir för tjockt för då går det inte att spraya.
 
Har du provat Fieding satin sheen? Jag har två hästar med tjock lång man och svans. Min flaska är mer än två år gammal och är inte slut än. Den är jättedryg och behöver bara användas max en gång i veckan.

Är man inte beredd att tvätta hästen minst en gång i månaden så bör man inte ösa på med en massa pälsglans oavsett om den är färdigköpt eller hemgjord. Det blir bara kladd till slut och mer och mer krävs för att kunna reda ut. Jag sprayar ett par-tre sprayningar i svansen på mina (manen något mer) och det räcker vanligtvis i 10-14 dagar innan det behövs mer.
 
Och hästen blir inte klibbig i pälsen??

Upplever att vissa pälsglas blir de precis klibbiga av, och man blir precis kladdig när man tar i dem. Gillar inte det alls. K9 har fungerat, men det är ju dyrt!

Hur mkt balsam/vatten använder du?
Nej upplever inte att det blir klibbigt, använder främst i man och svans iofs. Har kanske en del balsam och tre delar vatten. :)
 
Ett tag hade jag lite Barnängen olja i topparna, man ska bara ha i topparna annars så får man en "fet" känsla i manen och svansen.

Nu använder jag Cowboy Magics detangler och tycker den är suverän. :up: :up: :up:
Det bästa är ju såklart att tvätta manen och svansen innan får då håller det sig bättre.
 
Barnängens barnolja innehåller endast två ingredienser, Paraffinum Liquidum samt Cetyl Alcohol.
Mineralolja används som mjukgörare och utvinns ur råolja som även används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen. Det är billigare att framställa än vegetabiliska oljor men innehåller ingen näring alls, varken mineraler,fettsyror eller vitaminer. Mineralolja absorberas inte naturligt av huden utan lägger sig som en hinna på hudens yta vilket medför att den rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och torkar ut huden. Mineraloljor nämns i innehållsförteckningar som t ex: Mineral oil, paraffinum liquidum, vaselin, paraffin, oleum petrolen, oleum vaselini och paraffinum.

Silikoner används som mjukgörare både i hud- och hårprodukter. Många silikoner är inte vattenlösliga vilket gör att de är oerhört svåra att tvätta bort från både hud och hår. De täpper till porer och torkar ut huden samt är svåra för naturen att bryta ned. Silikon känns igen genom attingredienserna
slutar på -cone eller -xane (ex. Cyclomethicone, Dimethicone och Cyclopentasiloxane).
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
652
Senast: Cattis_E
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 997
Senast: Dentaku
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: Lavine
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 397
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp