GPS-tracker på hästen vid uteritt

iNHALE

Trådstartare
Liten spinoff på tråden om att rida ut.

En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att man inte hittar henne. I somras var det en liten ponny som försvann i en grannkommun och var borta i flera dagar efter att ryttaren trillat av i ett stort skogsområde. Här runt stallet är det ingen större risk att hon skulle försvinna iom att det är mestadels åkermark och inte så långt mellan husen, men åker man iväg och rider i större skogsområden är ju risken större. Med anledning av det har jag funderat på att införskaffa en GPS-tracker att fästa på hästen, tex i sadeln så att man kan spåra den om man kommer ifrån varandra. Är det någon som har testat detta? Fick ni möjlighet att testa det i praktiken? Det finns ju numera väldigt smidiga sändare med bra räckvidd som knappt tar någon plats.
 
Följer tråden, för precis det där har jag oxå funderat på. Skulle vilja ha en på mig själv oxå 😅 känns kanske mer ok för andra att spåra en själva mobilen, och borde ju ha större chans att klara ett fall än mobilen 🙃
 
Inte testat i det här syftet men jag har en tractive till katt som är fenomenal. Har haft samma i drygt 3 år och först nu börjar batteriet bli lite dåligt.
 
@the_connemara har du inte GPS på din vita? :)

Jo!

Jag har Tractice till katt för att se hur min häst rör sig i hagen. Funkar jättebra! Jag har fästet fastflätat i svansen eftersom han går på lösdrift och jag inte använder grimma o dyl. För att bara använd vid ridning hade det nog varit enklast att bara ha den i en liten påse och fästa I ringen vid framvalvet eller så.

Det som kostar är abonnemanget, är ju gjort för att användas kontinuerligt. Drygt 100 kr/mån kostar det jag har, betalas en gång per år i förskott.

Såhär ser ett dygn ut tex:
Screenshot_20231114_155455_Tractive GPS.jpg
 
Jag har också använt den när jag separerat nya hästar första gången, fäst den i grimman på hästen som är kvar hemma. Ser jag direkt när den ställt sig för att vila igen på samma plats. Tanken var ju om i worst case den skulle hoppat ur hagen att hitta den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 105
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp