Gräsklippare - Hjälp!

nyttnick

Trådstartare
Jag behöver en vettig gräsklippare, men jag har ingen aning om vad jag ska ha. Har en batteriklippare just nu och det vill jag inte ha igen.

Gräset på tomten är ca 650 kvm, men det är en del trixande runt träd, buskar, odlingar m.m. Gräsmattan är varierande från jättelättklippt gräs, till tjockt, frodigt och svårklippt. Torrt på sina håll, fuktigare på andra håll. Inte speciellt backig, men det finns några små lutningar. Däremot är hela gräsmattan sjukt knölig. Batteriklipparen orkar inte alls med min tomt.

Lättstartad är ett önskemål. Behöver inte vara självgående om den inte väger som en pansarvagn, men det skulle kunna vara trevligt.

Jag har tittat och jämfört, men jag vet inte ens vad jag letar efter.
- lättstartad
- tillräckligt kraftig för att orka med de tunga partierna (och gärna att den funkar om gräset blivit lite längre än vad som är önskvärt vid klippning).
- ?

Tack på förhand!
 
Jag är ute i samma ärende som du - även om min tomt är större.

Kollade på en Stiga som har elstart. Självgående och multiklipp. (avskyr uppsamlare....) Strax under 6 papp.

Det finns billigare men jag tycker att du ska kolla på hur robusta detaljer det är. En del har mycket plast och smått smäck som man direkt anar kommer att gå sönder efter ett tags användning.
Självgående eller inte? Jag själv skulle bli galen av att behöva baxa omkring en gräsklippare.

/tanten - vars gräsklippare agerar i stort sett som en jordfräs ibland....
 
Klippo, med honda motor!

Fantastiskt bra klippare.

De fungerar och håller, vi har två...En egenköpt, och en som vi ärvt. Båda är självgående.

De startar utan tjafs, klipper fint, och är väldigt välbyggda, det blir alltså ergonomiskt bra att använda dem.

Förutom en skvätt ny olja på våren, så kan man behöva byta kniv efter några år.

Vi är ganska elaka mot våra gräsklippare. Förutom att klippa gräsmattan, så får de klippa diverse andra grövre ytor, som planerna framför våra logar, en remsa längs vissa djurstängsel, och så kör vi i kuperad terräng också.

Javisst ja, vi har bytt hjul på den äldre också, hjulen hade tappat mönstret efter sådär en 10-15 års användning, så självgåendet slutade fungera...
 
Jag behöver en vettig gräsklippare, men jag har ingen aning om vad jag ska ha. Har en batteriklippare just nu och det vill jag inte ha igen.

Gräset på tomten är ca 650 kvm, men det är en del trixande runt träd, buskar, odlingar m.m. Gräsmattan är varierande från jättelättklippt gräs, till tjockt, frodigt och svårklippt. Torrt på sina håll, fuktigare på andra håll. Inte speciellt backig, men det finns några små lutningar. Däremot är hela gräsmattan sjukt knölig. Batteriklipparen orkar inte alls med min tomt.

Lättstartad är ett önskemål. Behöver inte vara självgående om den inte väger som en pansarvagn, men det skulle kunna vara trevligt.

Jag har tittat och jämfört, men jag vet inte ens vad jag letar efter.
- lättstartad
- tillräckligt kraftig för att orka med de tunga partierna (och gärna att den funkar om gräset blivit lite längre än vad som är önskvärt vid klippning).
- ?

Tack på förhand!


Klippo med honda motor som det står ovan. Vår är 16-18 år går som en klocka trotts den klipper hagar o trädgård.
 
En robotklippare av känt bra väl fungerande märke. T.ex. Husqvarna. Oerhört billig i drift och lättskött. När bladen byts är det tre skruvar att skruva upp. Och lätt att hantera, väger några kilon så är bara att lyfta in i bilen vid behov. På några års sikt har den i driftkostnad sparat in mersumman vid inköp. Och på köpet har man alltid välklippt gräsmatta utan att lägga tid på det.
 
Vi kör också en Klippo, en ärvd gammal variant så jag är osäker på vilken motor det här. Vår tomt är strax över 2000 kvm och består nästan lika mycket av tistlar och ryssgubbar som gräs men Klippo fixar biffen :up:

Vi lät slipa upp knivarna och bytte olja när vi fick den, men i övrigt är allt original. Den känns väldigt gedigen.
 
Tack för alla svar! Ska kolla på klippo. Robot hade varit trevligt, men det skulle vara för mkt jobb att lägga ut gränserna. Min trädgård passar inte riktigt för det.
 
Jag skaffade en Klippo Excellent SE i fjol höst, så lite tidigt att utvärdera kanske. Hittills i alla fall jättenöjd, den har redan fått gå årets första runda. Jag behöver också kunna klippa i tuff terräng lite varstans runt på gården/tomten (stundtals kraftigt/förvuxet gräs/ogräs) och har inte heller gräsmattan organiserad så att det skulle funka med robot.

Denna är i alla fall superstabil i chassit, har elstart = mkt lättstartad och dessutom självgående med framhjulsdrift som ska vara särskilt lämpligt för backig/lite större tomt.
 
Jag har förresten också kollat på en stiga. Hur är de i kvalitet?

De dyrare kanske är ok men efter att svurit över den j-la Stigan i flera år kan jag inte rekommendera dem. Den startade när den kände för det... Jag köpte en billig Partner med Briggs&Stratton-motor som är suverän, startar alltid.

Annars säger jag också Klippo med Honda-motor, de är oförstörbara.
 
Vi har haft två omgångar Klippo i vår bostadsrättsförening på fyra år. Visserligen slits de kanske värre av att hanteras av flera personer och användas ganska mycket, men ändå inte så imponerad. De första var utan drivning och de andra med drivning, men två av dem har skurit sig och vi har fått byta blad på dem varje år. När den tredje gick sönder köpte föreningen in en Stiga som också har drivning, och den blev snabbt favoriten bland alla i föreningen. Betydligt mer lättkörd än Klippomaskinerna som var tunga och svårstyrda.

Nu har föreningen köpt in en åkgräsklippare också för att minska trycket på de vanliga klipparna. Skulle jag köpa gräsklippare skulle det dock lätt bli en robot oavsett om jag behövde dra slinga i en vecka först. :D
 
Jag har förresten också kollat på en stiga. Hur är de i kvalitet?
Jag hade en Stiga i fyra år. Tills de stal den i höstas.

Supernöjd! robust, lättstartad och gjorde sitt jobb. Även hos mig för åde bekänna färg och den klarade det med beröm godkänt. blir antagligen en Stiga igen när gräset börjar växa och nyanskaffning är oundviklig...
 
Oooops.

jag har ju haft Klippo också - tidigare i livet.- Så nu gick jag in och tittade på klippos maskiner och finner att hos Klippo själva så behöver man punga ut med närmare 8 papp innan man får något självgående. :eek:
http://www.klippo.com/se/produkter/mulching-mowers/

Medan en Stiga Multiclip landar runt 5 för en liknande den jag levde med tidigare.

De är vansinnigt dyra och har även högt andrahandsvärde. Jag hängde med ett tag på en på auktionen förra året men gav mig, den blev för dyr.
 
Okej.
Tja - andrahandsvärdet känns rätt oviktigt. jag själv tänker ju behålla min tills den rasar eller jag avlider. vilket som nu sker först :D

Jag tänkte mest på införskaffandet ;) Jag hade gärna fått tag på en begagnad Klippo till vettigt pris att ha i reserv för Partnern men de brukar alltid dra iväg högt på auktionerna.
 
Skulle nog rekommendera Klippo i första hand. Evighetsmaskiner. Om man inte förstör bladen eller glömmer oljan, men då spelar det ingen roll vilket märke man köper - det är tvärkört ändå.

Här finns Klippos självgående begagnade för under 2000 kr på blocket.
 
Okej.
Tja - andrahandsvärdet känns rätt oviktigt. jag själv tänker ju behålla min tills den rasar eller jag avlider. vilket som nu sker först :D
Jag tror, baserat på våra Klippo, att du nog måste ta med Klippo:n i testamentet.

Stiga är långt ifrån Klippo i kvalitet. De tusenlappar du sparar på inköpet, riskerar du att få betala till reparationsverkstaden istället. Det räcker med att gå och pilla och klämma på den lite dyrare Stigan, och så pilla och klämma på Klippon, så märker man skillnaden. Allt är liksom lite bättre gjort, lite kraftigare gods, lite mer genomtänkt på Klippon.

Ska man köpa en billig gräsklippare, så kan man lika gärna köpa en jättebillig (typ 1500-2000 kr), och tänka mer slit och släng (jag gillar inte det ur miljöperspektiv).
Har man tur så får man det bra exemplaret som tillverkades den veckan, soch om tack vare enkel konstruktion håller sina 5-10 år tills den blir utsliten, rostig och bucklig.
 
Ska man köpa en billig gräsklippare, så kan man lika gärna köpa en jättebillig (typ 1500-2000 kr), och tänka mer slit och släng (jag gillar inte det ur miljöperspektiv).
Har man tur så får man det bra exemplaret som tillverkades den veckan, soch om tack vare enkel konstruktion håller sina 5-10 år tills den blir utsliten, rostig och bucklig.
jag undrar vad du betraktar som billigt?
Spontant känns inte fem-sex papp som en billig gräsklippare?
Men smaken och tyckandet är olika :D

Jag försöker vårda mina maskiner och räknar med att gräsklipparen jag köper nu håller minst 10 år. Den jag Stiga jag körde i fyra år innan den norpades var i finfint skick och kändes inte på något sätt racklig eller billig i konstruktionen.

Går man ner till ett par tusenlappar så är de ofta smäckigare i konstruktionen och tål inte att köras i lite besvärligare terräng och oftast också smalare i klippbredd. Jag tror inte att en klippare för ett par tusenlappar skulle hålla mer än några få år i min vård.

Och de där få extra cm i klippbredd spar rätt många svordomar när man har ett par tusen kvm att klippa :up:

(plus att den klippo jag slet ut på gården var bökigare att köra och blev extremt svår att starta efter några år...)
 
jag undrar vad du betraktar som billigt?
Spontant känns inte fem-sex papp som en billig gräsklippare?
Men smaken och tyckandet är olika :D

Jag försöker vårda mina maskiner och räknar med att gräsklipparen jag köper nu håller minst 10 år. Den jag Stiga jag körde i fyra år innan den norpades var i finfint skick och kändes inte på något sätt racklig eller billig i konstruktionen.

Går man ner till ett par tusenlappar så är de ofta smäckigare i konstruktionen och tål inte att köras i lite besvärligare terräng och oftast också smalare i klippbredd. Jag tror inte att en klippare för ett par tusenlappar skulle hålla mer än några få år i min vård.

Och de där få extra cm i klippbredd spar rätt många svordomar när man har ett par tusen kvm att klippa :up:

(plus att den klippo jag slet ut på gården var bökigare att köra och blev extremt svår att starta efter några år...)
Billig gräsklippare är för mig 1500-2000 kronor, ofta no-name brand eller billighets märken.

4-5 tusen tycker jag inte är lite pengar, men heller inte väldigt mycket. Ofta får man riktigt bra och hållbara maskiner med god ergonomi när man väljer kvalitetsmärken i något högre prisklass än medelprisklassen.
Efter att ha förbrukat ett antal "billigare" röjsågar/trimmers, jordfräsar, snöslungor etc., och till slut köpt de lite dyrare varianterna, så har vi en relativt problemfri situation, utan vardagstrassel, som vi ständigt hade tidigare. Honda motor är i regel riktigt bra och problemfria.

Klippo håller inte bara 10 år, här pratar vi snarare 20 år eller mer. Vår äldre är från 1990-talet, inköpt av min far, död sedan 15 år tillbaka...Vår yngre är köpt ca 2005, och känns forfarande "ny". Inget som glappar även om det finns lite färgskav.

Det förvånar mig att du säger att du haft en Klippo "som var svår att köra".

Det är inte min/vår upplevelse.

Reglagen för gas och drivning sitter på bra ställen. En enda spak för att reglera klipphöjden som sitter lätt åtkomlig och är lätt att använda, det går nästan att ändra klipphöjd under gång. Lågbyggd (förutom motorn då) och kompakt byggd, så att det är lätt att komma in under buskar, eller i vårt fall, köra mycket nära (nästan under) understa tråden på våra rovdjursavvisande fårstängsel. Men visst sitter drivningen så att man får tänka på vilken sida den sitter. Dessutom gör framhjulsdrivningen att Klippo är väldigt lättsvängd.

Motorn, alltså Honda motorn, mankerar aldrig, och även när man tar fram den första gången på våren, och har förträngt det där med att byta olja, så startar den direkt, på första draget. Det gjorde den igår t.ex.
Min man som har artros problem i fingrarna, och därför har svårt att starta motorsåg och röjsåg genom att gripa om dragsnörets handtag (han har ett extra band som hjälpmedel), kan starta Honda motorn på Klippon utan hjälpmedel. Jordfräsen och snöslungan har elstart...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp