Gräsmatta (oj, lite långt)

Kastrullhaxan

Trådstartare
Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta.
Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö ute. Även vid visningen var det snö så ingen av oss visste vilket arbete som väntade oss...

Vi har två trädgårdar, en på framsidan och en på baksidan, den bakre är lite större och har busar och sådär.
Framsidan är till hälften täckt av plattor och resten ska vara gräsmatta.

När snön smälte kom det fram gamla döda krukväxter som någn bara slängt rakt ut i trädgården...

Framsidan.

Innan någon av oss hann reagera så växte det på sig ordentligt, sambon lyfte varenda platta på framsidan och tog bort ogräs emellan. Och sedan tog han tag i själva "gräsmattan". Jag har ingen bra bild men här har han grävt hälften, det gröna är kirskål och vi grät nästan bägge två när han grävde för :devil: vad rötter det var!!!


Hyresvärden har stått för gräsfrö och vi har gjort så gått vi har kunnat, ingen av oss har egentligen någon trädgårdskunskap utan försöker greja ändå (tack o lov för google!)
Så vi införskaffade lite jord, det blev väl någon cm lager ovanpå den gamla jorden (jorden vi grävde fram under kirskålen innehöll mkt mask och verkade fin, men vad vet jag?)
Och så på med gräsfrön och vatten varenda dag (än så länge bär vi i kanna fram och tillbaka)

Nu börjar det faktiskt likna en gräsmatta på framsidan men det kommer ju så mkt ogräs! Jag går lite försiktigt ut och plockar bort det värsta med jämna mellanrum, är det det enda att göra?

Sen undrar jag också när jag kan klippa första gången. Som det är nu börjar gräset bli lite högt och jag har ganska nyligen kastat på mer frön där det varit glest.

Jag tror att jag gjorde fel med underlaget också för gräsmattan har varit väldigt mjuk men börjat sätta sig nu.
Vi vet som sagt ingenting utan försöker lära oss.

Såhär såg det iaf ut häromdagen, jag tycker iaf att det blivit skillnad.



(Sen har jag tusen frågor om vår baksida också för den var lika illa skött den, men det tar vi senare, eller i en annan tråd.)

Tacksam om någon kan ge mig något förslag/tanke/tips...
 
Sv: Gräsmatta (oj, lite långt)

Jag har ju absolut ingen aning om trädgårdsarbete, men ja vilken skillnad det blev! Ville mest säga det, lycka till med resten!!
 
Sv: Gräsmatta (oj, lite långt)

Tack det var vänligt sagt. Det liggen en hel del slit bakom det.

Baksidan vågar jag inte ens visa bilder på...
 
Sv: Gräsmatta (oj, lite långt)

Resultatet blev ju bra. Vet själv hur jävligt det är att få bort vissa växter. Svärmor är expert på att plantera allt möjligt och helt plötsligt en djungel i ngn del av vår trädgård!
 
Sv: Gräsmatta (oj, lite långt)

Ja grejen är ju den att det ff växer en massa skit i gräsmattan som jag blir knäpp på!
På tisdag ska sambon iaf köra ut gräsklipparen och ta lite grann för det börjar bli väldigt långt nu.

Jag är som sagt inte speciellt intresserad egentligen och får en katastrof-trädgård om halsen.
Men jag försöer se det från den ljusa sidan - det kan knappast bli sämre än innan så jag kan misslyckas hur mkt som helst...
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp