Trädgård for dummies...

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om trädgården :o
Jag kan inte påstå att jag har nåt större intresse av det, men jag tycker det är fint om det åtminstone inte ser ut som med ogräsodling i rabatten. Det kanske är dags att bli intresserad om inte annat, när man har hus.

Jag bor i zon 6 och har en baksida mot sydost där det är två rabatter, en direkt mot husvägg och en mot stensatt uteplats med bakomliggande husvägg. Jag har en rönnhäck som avgränsar min bakgård mot allmänning samt några buskar av okänd sort :o Jag har enligt min granne även ett fint trädgårdsträd från Finland (ja ni hör ju hur mkt jag kan om detta).

På framsidan har jag ingen rabatt men plattor där föregående ägare haft växter i kruka. Jag har även ett välvuxet pilträd, nån buske och planterade blommor i grupper på gräsmattan.

Sommaren får väl visa vad som växer i dessa rabatter, men mina frågor är mer Vad kan man tänka sig att ha i sin trädgård i den här omfattningen dvs liten radhusträdgård? Vad är ens tänkbart här i zon 6? Och viktigast: Vad ska man tro att man lyckas med när man inget kan och inte heller tänker lägga ner timtal per vecka på att sköta detta, men ändå inte vill att det ser ut som inget bott här på 10 år...

Vart ska man börja liksom? Jag har krattat bort döda blad och löv ur rabatterna, men ska jag vara ärlig ser jag inte skillnad på planterat blomster och ogräs av det som kommer upp.
 
Ett tips är att titta hos grannarna vad de har, när det gäller buskar och träd. Du kan också titta i olika kataloger och växtlistor på nätet.

Annars är perenner ett givet kort. De lär bli bäst i norr faktiskt då de skyddas av snötäcket på vintern. Nävor, daggkåpa, funkia och andra marktäckande växter fyller bar mark bra. Ju mer dina odlade växter täcker marken, desto lättare för dig, då ogräsen får svårt att konkurrera. Det viktigaste är bara att jorden är fri från rot-ogräs innan du planterar dessa. Ogräs som frösår sig är mest jobbiga innan de odlade växterna etablerat sig.

Etablerade perennrabatter rensar man bara 2-3 gånger per år. Gräsmattor klipps varje vecka, så det är inget att satsa på om man vill ta det lugnt på sommaren.
 
Första och absolut viktigaste rådet:
-gör inget alls mer än att ta bort sådant som är fult och uppenbart är ogräs. Maskrosor känner du antagligen igen, tex ;)

- Nästa råd är att bara sköta om det som finns i rabatterna under första året.
SEDAN kan du börja ändra om du nu vill ändra på nåt.

Gå runt hos grannarna och fråga vad de har och vad som växer bra hos dem.

Många gör det stora misstaget att börja ändra om en massa innan de vet vad de har och vad de gillar eller inte gillar.

Om du inte vet vad du har så fotografera - så hjälper vi på buke till! :idea:
 
@tanten Det låter precis som min grej - inte göra nåt alls. Tror att jag kommer att klara det här trädgårdslivet galant :D

Skämt åsido, det låter klokt att ta det lugnt första året. Sommaren är kort här och innan jag hunnit se vad som växer så är den ändå slut för i år. :cautious:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 171
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 634
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 040
Senast: karini
·
Trädgård & Växter Jag och sambon har flyttat till ny lägenhet med tillhörande uteplats och en liten rabatt. Rabatten ligger mot söder och har sol en stor...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp