grässjuka?!

ishorses

Trådstartare
I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom smärtstillande och kramplösande.
Magen kom igång lite men han ville fortfarande lägga sig och han var väldigt vinglig i bakdelen av någon anledning, vilket både jag och veterinären tyckte var konstigt.
Vakade över honom på natten och veterinären kom ut vid 23 igen och gav honom smärtstillande och vatten genom en slang genom näsan, gjorde flera undersökningar men hittade inget fel.
En kompis kollade till honom vid 04 på lördag morgonen och han var väldigt trött och hade inte bajsat eller druckit.
Jag åkte ut vid 07 och han var väldigt trött och hade inte druckit eller bajsat.
Veterinären kom ut igen vid 11 och gav honom högsta dosen av smärtstillande.
Vi bestämde att jag skulle åka ner med honom till Helsingborg pga att han måste få dropp och att det kunde vara stopp i tarmen.
När vi kom ut vid vid 17 tiden så var han väldigt vinglig och det var knappt vi kunde köra ner honom till Helsingborg men min veterinär sa att vi måste försöka.
Vi kom ner vid 21.00 och dom gjorde undersökningar och det lät väldigt lite från magen sa veterinären, hon undersökte honom och han hade en förstoppning och det verkade göra ont.
Ultraljudet visade att hans tunntarmar var på fel plats och att tjocktarmen var lite för tjock.
Han stod och kollade mot magen hela tiden och benen vek sig allt mer, han brydde sig knappt när dom körde in nålar och dropp. Till slut la han sitt huvud i mina händer och gav mig en blick som jag aldrig kommer glömma. Han bara stirrade in i mina ögon vilket han aldrig brukar göra och jag visste att han hade gett upp. Pussade honom på mulen och kände att detta var sista gången jag skulle träffa honom :.(
Han var ju riktigt dålig i vintras och han blev extremt deprimerad men nu var det nåt helt annat, han bara hängde med huvudet.
Dom skulle ringa mig om dom behövde göra en buköppning.
Dom ringde vid 10.00 på lördag morgonen, hon sa att jag fick en halvtimme på mig att bestämma mig om jag skulle avliva honom eller göra en buköppning.
Hon sa att han kanske inte ens skulle överleva operationen eller narkosen och med tanke på hans sjukdoms historia så var det tveksamt om detta verkligen var grundproblemet.
Sen kostade operationen 80 000 kr men hade fått betala 20 000 kr för försäkringen täckte en del.
Hade trots det inte haft råd för det hade ändå skenat iväg efter operationen.
Hon ringde upp igen och sa att jag fick en kvart på mig att ta beslutet.
Jag tog beslutet att han fick somna in då han i det skedet rullade sig hela tiden och till slut låg han bara i boxen, han hade så ont och han hade gett upp :(
Han fick sprutan och hade bara lagt ner huvudet och somnat in..
Undrar fortfarande om jag gjorde rätt beslut men jag tror det, han har varit svag sen i vintras, egentligen sen förra sommaren då han blev ormbiten.
Jag är fortfarande i chock och är så extrem ledsen, har aldrig älskat en häst så mycket.
För några dagar sedan så var han jätte pigg och sprang och busade i hagen och sprang till gräset, han springer aldrig och busar i hagen....
Ringde och frågade lite mer igår och kunde inte prata med veterinären men hon hade skrivit i journalerna att det kunde vara grässjuka.
Hans symptom var: väldigt mager även att han fick väldigt mycket mat, han ville inte äta så mycket, hade normal puls och ingen feber, ville hela tiden rulla sig och benen vek sig, han var vinglig i bakdelen, till slut vinklade han bakbenen utåt och gick väldigt konstigt, bajsade knappt något och drack pytte lite..
Jag har ingen aning om vad som var felet och ingen veterinär heller.. men har alltid trott att han haft problem med magen så han kollat mycket på den. Tyvärr ingen veterinär som tagit mig på allvar och velat kolla det utan tyckt jag inbillat mig.
 
Jag beklagar förlusten, men tvivla aldrig på att du tog rätt beslut! Bara ev den här tråden står det helt klart att det bästa för hästen var att låta den slippa mer. I så dåligt skick hade en buköppning dessutom varit enormt påfrestande för honom, och om han hade klarat det så hade konvalescensen inte varit någon lätt match heller.
Så du tog garanterat rätt beslut sett till hästens bästa.

*kram*
 
I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom smärtstillande och kramplösande.
Magen kom igång lite men han ville fortfarande lägga sig och han var väldigt vinglig i bakdelen av någon anledning, vilket både jag och veterinären tyckte var konstigt.
Vakade över honom på natten och veterinären kom ut vid 23 igen och gav honom smärtstillande och vatten genom en slang genom näsan, gjorde flera undersökningar men hittade inget fel.
En kompis kollade till honom vid 04 på lördag morgonen och han var väldigt trött och hade inte bajsat eller druckit.
Jag åkte ut vid 07 och han var väldigt trött och hade inte druckit eller bajsat.
Veterinären kom ut igen vid 11 och gav honom högsta dosen av smärtstillande.
Vi bestämde att jag skulle åka ner med honom till Helsingborg pga att han måste få dropp och att det kunde vara stopp i tarmen.
När vi kom ut vid vid 17 tiden så var han väldigt vinglig och det var knappt vi kunde köra ner honom till Helsingborg men min veterinär sa att vi måste försöka.
Vi kom ner vid 21.00 och dom gjorde undersökningar och det lät väldigt lite från magen sa veterinären, hon undersökte honom och han hade en förstoppning och det verkade göra ont.
Ultraljudet visade att hans tunntarmar var på fel plats och att tjocktarmen var lite för tjock.
Han stod och kollade mot magen hela tiden och benen vek sig allt mer, han brydde sig knappt när dom körde in nålar och dropp. Till slut la han sitt huvud i mina händer och gav mig en blick som jag aldrig kommer glömma. Han bara stirrade in i mina ögon vilket han aldrig brukar göra och jag visste att han hade gett upp. Pussade honom på mulen och kände att detta var sista gången jag skulle träffa honom :.(
Han var ju riktigt dålig i vintras och han blev extremt deprimerad men nu var det nåt helt annat, han bara hängde med huvudet.
Dom skulle ringa mig om dom behövde göra en buköppning.
Dom ringde vid 10.00 på lördag morgonen, hon sa att jag fick en halvtimme på mig att bestämma mig om jag skulle avliva honom eller göra en buköppning.
Hon sa att han kanske inte ens skulle överleva operationen eller narkosen och med tanke på hans sjukdoms historia så var det tveksamt om detta verkligen var grundproblemet.
Sen kostade operationen 80 000 kr men hade fått betala 20 000 kr för försäkringen täckte en del.
Hade trots det inte haft råd för det hade ändå skenat iväg efter operationen.
Hon ringde upp igen och sa att jag fick en kvart på mig att ta beslutet.
Jag tog beslutet att han fick somna in då han i det skedet rullade sig hela tiden och till slut låg han bara i boxen, han hade så ont och han hade gett upp :(
Han fick sprutan och hade bara lagt ner huvudet och somnat in..
Undrar fortfarande om jag gjorde rätt beslut men jag tror det, han har varit svag sen i vintras, egentligen sen förra sommaren då han blev ormbiten.
Jag är fortfarande i chock och är så extrem ledsen, har aldrig älskat en häst så mycket.
För några dagar sedan så var han jätte pigg och sprang och busade i hagen och sprang till gräset, han springer aldrig och busar i hagen....
Ringde och frågade lite mer igår och kunde inte prata med veterinären men hon hade skrivit i journalerna att det kunde vara grässjuka.
Hans symptom var: väldigt mager även att han fick väldigt mycket mat, han ville inte äta så mycket, hade normal puls och ingen feber, ville hela tiden rulla sig och benen vek sig, han var vinglig i bakdelen, till slut vinklade han bakbenen utåt och gick väldigt konstigt, bajsade knappt något och drack pytte lite..
Jag har ingen aning om vad som var felet och ingen veterinär heller.. men har alltid trott att han haft problem med magen så han kollat mycket på den. Tyvärr ingen veterinär som tagit mig på allvar och velat kolla det utan tyckt jag inbillat mig.

Vad för något skulle hästen inte ha tålt i gräset? Något som är giftigt, eller själva gräset?
 
Har varit med om grässjuka och det är inte roligt.
Men jag förstår inte hur länge din häst varit mager och ätit dåligt innan han fick koliksymptom?
Klassiska grässjuka är ju vinthundsutseende men det finns ju annat som kan göra att en äldre häst magrar och inte äter som den ska vilket kan ge kolik och tarmvred? Magsår av olika anledningar till exempel.

De grässjuka hästar jag var med om hade olika förlopp men gick på samma bete och insjuknande inom en två veckors period. En fick plötslig kolik och kördes till Helsingborg där det konstaterades sprucken magsäck och akut avlivning. En hade förstoppningskolik i några dygn men blev bara sämre och avlivades. Den tredje stog i Helsingborg i tre veckor och såg ut som en klassisk vinthund. Avlivades oxå.

Du tog absolut rätt beslut!
 
Ditt beslut var helt korrekt, oavsett pengar. Jag hade aldrig låtit hästen genomgå buköppning.

Grässjuka är en hemsk sjukdom.
 
Om det är grässjuka/gräsbetessjuka så vet man ju inte säkert vad det är som utlöser, mer än att det tycks lokalt.
Här är en ganska bra sammanställning, inklusive teorerier vad det är som utlöser
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Forgiftningar-och-foderhygien/Grasbetessjuka1/


Jo det där känner jag till, men i TS fall så har detta pågått under en längre tid varför jag inte tror att det handlar om just denna typ av grässjuka utan kanske av annan förgiftning. Oavsett så är det tragiskt, och TS tog rätt beslut med tanke på rådande omständigheter.
 
Ja jag hoppas verkligen det var rätt bestlut..
Han blev sjuk i höstas med en överkänslighets reaktion (skrev ett inlägg om det för ett tag sen) och efter det har han haft svårt att gå upp i vikt, han blev lite bättre ett tag men sen slutade han gå upp i vikt och började bli mer mager, vi gav honom massa mat men han ville inte ens äta upp de..
2 månader innan överkänslighets reaktionen (31 juli förra året) så fick han ett ormbett som tog rejält.. han blev vinglig och han kollade sig hela tiden mot magen men veterinären ignorerade det.. hon sa att han inte hade ont i magen.
Efter det var han väldigt trött tyckte jag och inte sig lik..
För 1 vecka sedan tog jag ut veterinären igen då han börjat klia sig och fått skorvor vid manen så var rädd att han skulle få samma som i höstas. Veterinären visste inte vad det var så jag skulle avvakta och både hon och jag tyckte att han såg väldigt pigg ut och såg tjockare ut.
Sen fick han koliken i fredags och fick avlivas i söndags. Känns helt sjukt :( han var ju precis påväg att bli frisk :.( trodde jag..
 
Grässjuka kan vara kronisk sa veterinären.. men hon är ju inte helt säker på vad det var.
Men det går 30 andra hästar på betet och en del är oroliga nu att det ska vara grässjuka.
 
Ja jag hoppas verkligen det var rätt bestlut..
Han blev sjuk i höstas med en överkänslighets reaktion (skrev ett inlägg om det för ett tag sen) och efter det har han haft svårt att gå upp i vikt, han blev lite bättre ett tag men sen slutade han gå upp i vikt och började bli mer mager, vi gav honom massa mat men han ville inte ens äta upp de..
2 månader innan överkänslighets reaktionen (31 juli förra året) så fick han ett ormbett som tog rejält.. han blev vinglig och han kollade sig hela tiden mot magen men veterinären ignorerade det.. hon sa att han inte hade ont i magen.
Efter det var han väldigt trött tyckte jag och inte sig lik..
För 1 vecka sedan tog jag ut veterinären igen då han börjat klia sig och fått skorvor vid manen så var rädd att han skulle få samma som i höstas. Veterinären visste inte vad det var så jag skulle avvakta och både hon och jag tyckte att han såg väldigt pigg ut och såg tjockare ut.
Sen fick han koliken i fredags och fick avlivas i söndags. Känns helt sjukt :( han var ju precis påväg att bli frisk :.( trodde jag..


Det låter lite som om du har drabbats av vad några har fått uppleva med sina importer, de som kommer och är lite mer extra känslig än andra. Tidsmässigt tyder det på att din häst började utveckla eksem med skorvor och klåda i manen, men att hans tillstånd redan var i såpass dåligt skick att det blev för mycket när annat också dök upp. I varje fall tycker jag inte att du ska grunna så mycket mer på det, även om det är svårt att inte låta bli. Du tog rätt beslut för din häst, det finns gränser för hur mycket de ska behöva gå igenom och orka med.
 
jo fast veterinären sa att det inte var typiskt eksem.. men vad vet jag.. han blev ju extra känslig efter allt som hände honom tex ormbett och kortison pga det.. överkänslighets reaktion mot något.. så hans immunförsvar var nog inte så bra.
 
jo fast veterinären sa att det inte var typiskt eksem.. men vad vet jag.. han blev ju extra känslig efter allt som hände honom tex ormbett och kortison pga det.. överkänslighets reaktion mot något.. så hans immunförsvar var nog inte så bra.


Det finns inga typiska eksem, min första häst som fö var en import och kom för över 20 år sedan till Sverige. Andra sommaren började han hosta och det rejält, veterinär blev inkopplad och konstaterade någon förkylning. Två dagar senare var hästen en enda blodig och sårig massa i mankammen, även nu kopplades veterinär in som ansåg att detta berodde på förkylningen och kunde inte betraktas som eksem.

Nej det var eksem, någon vi sen kunde konstatera. Det är komplicerat, tråkigt att du ska behöva gå igenom det här.
 
Han skulle precis fylla 11 år så han var inte gammal heller vilket känns extra jobbigt :(

Det är tufft. Min häst fick tarmvred och avlivades på Helsingborg i höstas. han var bara 12 år och vi har följts åt hela livet. Buköppning var aldrig aktuellt, att ens utsätta honom för det lidandet. Det är sånt som händer och en av det värsta med att äga djur. Jag lider med dig och jag förstår verkligen alla funderingar, tankar och om som kommer efteråt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
664
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
621
Senast: Murray
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: mily
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 405
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp