graman eller inte?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annaaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 868
A

annaaa

nu blev ahjg förvirrad alla jag har pratat emd säger att det är bra att använda graman ibalnd åd man inte måste använda den utan bara ta till när det behövs.. och man lär síg rida på tåv tyglar osv.. men nu läser jag lite trådar här och folk menar på släng gramanen i soptunnan?! jag blir helt förvirrad.. själv tycker jag graman är bra om det navänds på rätt sätt!! med en mjuk stadig hand.

men vad tycker ni graman eller inte_?

Sv: graman eller inte?!

En graman är en väldigt svår hjälptygel som endast mkt kunniga människor borde använda (och de behöver den oftast inte).

Det finns ett antal trådar om detta ämne så använd sökfunktionen.

När jag var yngre så använder inte gramanen lika mycket som idag. Då hette det att när man är så skicklig att man kan hantera en graman så behöver man den inte. Tyvärr så har respekten för graman försvunnit.

Jag tycker en graman är bra - om man har mjuk hand och bara använder den när den verkligen behövs. Använder hellre en graman än någon annan hjälptygel, då jag kan ge full eftergift med gramanen och bara låta den hänga om jag så vill.

Instämmer

Ts: Kolla igenom innan du postar din tråd, var och vartannat ord är bokstäverna på fel plats, svårt att läsa.

nu blev ahjg förvirrad alla jag har pratat emd säger att det är bra att använda graman ibalnd åd man inte måste använda den utan bara ta till när det behövs.. och man lär síg rida på tåv tyglar osv..

Jag ser det som ett nederlag varje gång jag "tvingas" ta till en hjälptygel, så den tanken förstår jag inte riktigt... :o

Två tyglar kan man lära sig att använda på betydligt enklare sätt, det går ju att fästa två tyglar i tränsbettet som vanligt. :idea:

De som frekvent använder graman brukar vara tävlingsryttare som har behov av att fixera hästens huvud för att inte få nedslag på "ostadig form" osv, men frågan är om det verkligen ger något i längden?

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra... 2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 804
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka