• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bazzochic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 016
B

bazzochic

hej är det ngn som vet hur man kopplar en graman?...ska inte använda den utan ska beskriva det i ett arbete och kan inte hitta ngn stans hur man kopplar den. tack på förhand jannike

Sv: graman?

bazzochic skrev:
hej är det ngn som vet hur man kopplar en graman?...ska inte använda den utan ska beskriva det i ett arbete och kan inte hitta ngn stans hur man kopplar den. tack på förhand jannike

För det första - en graman ser ut som ett par väldigt långa tyglar.

Det finns två sätt att koppla den:

1. Ändarna fästa i sadelgjorden mellan hästens framben, sedan upp och genom bettringarna (från insidan) och till ryttarens hand.

2. Från sidan av sadelgjorden och sen enligt ovan.

Graman (ur funktion/passiv) fäst enligt alt 1:
http://hem.passagen.se/xyplex/vrid40203.jpg

Graman (ur funktion/passiv) fäst enligt alt 2:
http://hem.passagen.se/xyplex/ridtur17maj-3.jpg

Om det är problem att se bilderna, ta bort http:// och klistra in så funkar det

har gjort allt och kunde ändå inte se bilderna tyvär
:crazy:

Jag kan se...

Men de fästs alltså i sadelgjorden mellan hästens framben, därifrån genom bettringarna och sedan ligger de jäms med de ordinare tyglarna till ryttarens hand...

Kom bara ihåg att hästens nacke skall vara högsta punkt och nosen på eller ngt. framför lodplanet när man samlat hästen..

fast jag har alltid lärt mig att om du har gramanen fäst i sadelgjorden på sidorna så ska gramanen gå genom bettet utifrån och in, och sen till ryttarens hand. Det blir en konstig vinkling när man tar tygeln om man har gramanen inifrån och ut.
Har man den fäst mellan frambenen så ska den däremot gå inifrån och ut.

Hannely skrev:
fast jag har alltid lärt mig att om du har gramanen fäst i sadelgjorden på sidorna så ska gramanen gå genom bettet utifrån och in, och sen till ryttarens hand. Det blir en konstig vinkling när man tar tygeln om man har gramanen inifrån och ut.
Har man den fäst mellan frambenen så ska den däremot gå inifrån och ut.

Jag tycker man får konstigare vinkling utifrån och in, gramanen löper inte lika lätt då. Fast jag har inte tänkt eller reflekterat så mycket över det (sällan jag har gramanen fäst annat än mellan frambenen, tror det ridpasset jag visade ett kort på är ändå ggn jag haft den vid sidorna, och då bara för hästen hade gramanen som napp, dvs graman på, även om den bara hängde och slängde och han gick fint, graman av och han kollade på stjärnorna. Så under den perioden jag försökte få honom att släppa nappen hade jag den nog så bara en enda gång innan jag tog av den för gott.) Så det kan nog ligga något i det du säger.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 208
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår