Sv: Gramman

oj ursäkta! missade det!

synd att det inte finns nån knapp för att ta bort trådar! då skulle jag gjort det, bara så ni vet ;)

nu har jag läst den andra tråden och kom på en ny fråga.

VAD ANSER DU ÄR FEL SÄTT ATT ANVÄNDA EN GRAMMAN PÅ?

Fel sätt är i princip allt som skadar... :smirk:

Att ha den för att det är trevligare när hästen "går i form", alltså man har den för bekvämligheten. Även att ha den för visa upp eller bara för att andra har det. Kort och gott, man har den utan att ha kunskap om hur den skall användas.

Fel sätt är väl de flesta sätt. Jag har gört ordspråket: för att rida din häst på graman så ska du vara så duktig att du kan rida din häst i form utan, och varför ska du då ha gramanen?

Jag har användt graman två-tre ggr på en häst som reste sig titt som tätt, då var den vettig för hon kom inte så högt. Men att ha den som nödbroms som tyvärr är ganska poppis anser jag vara fel användningsområde...

Polly_Mulle skrev:
Fel sätt är väl de flesta sätt. Jag har gört ordspråket: för att rida din häst på graman så ska du vara så duktig att du kan rida din häst i form utan, och varför ska du då ha gramanen?[QOUTE=Polly_Mulle]

Bara för att ryttaren är duktig så betyder inte det att hästen kan gå i rätt form, utan me gramanen så kanske hästen får hjälp på traven. Det brukar ju vara därför man använder graman, för att hästen ska kunna förstå i vilken form den ska gå, UTAN ATT BLI TVINGAD.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 919
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 488
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Capybara
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka