• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Talwandie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 719
T

Talwandie

Hej, jag har två tjoguåriga varmblod, c:a 150 cm. Jag skrittar bara dom ute när jag rider. Inga större ansträngningar alltså;)
Vad behöver dom då? Räcker gräs, ..?

Sv: Gräs??

Det beror på individerna. Jag har själv ett tjugoårigt fullblodsto som klarar sig utmärkt på bara bete. Men också en treårig minishettis som behöver tillskott hela sommaren.
Är dina dina hästar i bra hull klarar dom sig säkert på bara gräs annars så behöver de tillskott.

Okej, tack, ja på sommaren håller dom lätt hullet :)

Precis som redan nämnts så är det HULLET som avgör om de behöver nåt extra utöver gräset. De flesta MER än klarar sig på "bara" gräs! (det är inte så "bara" - gräs är normalt sett bland det näringsrikaste som finns!)

Sen sägs det att nuförtiden är våra marker mineralfattiga och man bör ge mineraltillskott även vid betesgång. Då passar Miner Grön bra (utan vitaminer - anpassat för betesgång).
Jag följer det rådet.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 354
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 185
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka