Gräsreducerare

Apollo

Trådstartare
Inser att jag måste införskaffa en gräsreducerare till shettisen. Har inte använt någon och vill höra era erfarenheter av vilka som är sitter bra och på vilket sätt och hur mycket mindre de får i sig. Vill ju nu i början att han kan äta lunchö om det är möjligt med nån sån på.

Sv: Gräsreducerare

har själv haft hinkmodellen till min men den kommer jag inte köpa iår. för det första tycker jag hålet sitter alldeles för långt upp och för det andra äter hon upp hela den. tror jag kommer satsa på en greenguard från h**ks istället

Jag har bara testat greenguard och inte sett någon anledning att testa någon annan modell eftersom jag varit helnöjd med GG:en

Vi har haft både GG och hinkmodell till våra shettisar och även min fjording. Använder nu bara hinkmodellen eftersom GG inte funkar när de lär sig hur man flyttar på den, med skav och rejäla sår som följd.
Billigare hinkmodeller har inte hållit jättebra men andra (globus tror jag det har varit bland annat) har hållit hyfsat bra, även om jag inser att vi har väldigt påhittiga hästar när det inte minst gäller att hjälpa varandra att ta av dem.. Dock så köper jag hellre en ny ibland är får skador av GG:n. Ver dock många som använt GG också med bra resultat, det finns ju speciella griummor också man kan använda til som hjälper till att hålla den på plats.

Jag har också använt Globus av hinkmodell, funkade väldigt bra dvs inga skav och ingen av mina hästar fick av sig den.
Min mest hungriga häst lyckades förstöra sin första munkorg på två dygn men med lite justeringar så höll nästa hela sommaren.
Jag köpte i tingsryd för ca 80 kr och fick en ny när den första gick sönder och då sa de att den kanske skulle sitta högre inspänd (nederdelen närmre munnen).
Till araben hade jag samma hela säsongen och den var så fin att jag kunde sälja den vidare lite billigt :laugh:
Både hö och gräs lär de sig äta ganska snabbt, efter 1-2 veckor äter de obehindrat ;)

Det är den modellen som ser ut som en "hink" med ett runt hål i botten.

Jag flätar fast nackstycket på grimman bakom öronen, satt en rem som håller upp nosdelen på GGen (så som det är på grimmorna som GG säljer). Då lyckas han inte klia av sig den.

Tycker hinkmodellen ser varm ut. Har ju inte testat den men visst borde det bli lite varmt och tätt i den?

Ja den ser varm ut. Se lite instängt ut med bara hål för näsborrarna. Ser ingen bra bild hur det ser ut i botten på just den.
Får nog köpa både Greenguarden och nylonkorgen som Globus har och alternera i mellan.

när jag hade hinken klippte jag av banden som låg precis på näsborrarna så hon kunde andas bättre..

mumin det där med skav och stora sår av gg lät ju inge vidare :crazy:

har själv aldrig hört någon tidigare som fått så av gg, så det kanske inte är så vanligt..?
min äter upp + kryper ur hinken rätt fort så det funkar inte

Fast om dom försöker trycka GGn åt sidan och äta mellan sidorna på den så ger den skav. Det kan man förhindra genom att dra ett band så att de inte får ut mulen där.

Synd att man ska behöva modifiera en bra uppfinnig men vissa hästar är lite för kluriga för sitt eget bästa.

Har bara klämt på den här varianten av GG men tyckte den verkade lite trång och hård. Någon som testat?

http://www.centralsaddlery.co.uk/product/greenguard-headcollar-for-horse-or-pony-grazing-muzzle/

Fast om dom försöker trycka GGn åt sidan och äta mellan sidorna på den så ger den skav. Det kan man förhindra genom att dra ett band så att de inte får ut mulen där.

Synd att man ska behöva modifiera en bra uppfinnig men vissa hästar är lite för kluriga för sitt eget bästa.

Min häst fick också skav av GG för hon flyttade på den och ibland gick remmarna av så då lossnade den helt och hängde och slängde. Vissa hästar gör verkligen allt för ett grässtrå eller två

Har testat globus betesreducerare och GG.

GG:en fick hästen ett jätte stort skavSÅR av, dessutom tog de inte lång tid innan hon lärde sig att putta den åt sidan.

Globusen funkade super bra, och låg dessutom på 1/3 av priset om inte ännu mindre. Den höll hela sommaren, varje dag, utan problem. Tyckte den var bra också, för man kan klippa upp hålet så det blir lite större i början om hästen har problem med att fatta att det går att äta.

Kommer abolut använda Globusen i framtiden.

har själv aldrig hört någon tidigare som fått så av gg, så det kanske inte är så vanligt..?
min äter upp + kryper ur hinken rätt fort så det funkar inte

jag har hört det från många håll (efter att jag använde den på min egen) och min egen fick som sagt också sår.

Har provat GG och det funkade inte på mina hästar. Isisen fick sår på läpparna och shettisen hade likande sår. Shettisen satte i ena framhoven o GG och vips hade man fått sönder grimman och gick utan betesreducerare. Medans Globus hinkmodellen har fungerat mycket bra och inga sår eller skav av Globus hinkmodell. Så det är nog så att man får prova sig fram.

Jag brukade använda en hinkmodell, av den typen med grov botten. Det finns en sort som har mjuk, nästan sladdrig botten som är värdelös. Om man köper en större modell så kan hästen "arbeta" (från alex_w) i hinken vilket jag tycker fungerat bäst. Min häst har cob-full i träns och grimmor, men jag köpte en hink i strl x-full, det blev jättebra. Jag tyckte det inte blev lika instängt i den mot om jag valde full-strl.
Jag har en lurig häst som tar sig ur det mesta, men om jag flätar fast nackremmen i pannluggen, och använder en rem som håller i framkant på hinken så håller han sig kvar i den.

Jag har lärt hästen att hink=gräs, utan hink=ej gräs, så han blir faktiskt jätteglad när hinken kommer fram.

Men jag hade problem i början med att han inte förstod hur man skulle äta, stackarn försökte och försökte, sen gav han upp.. när han inte ätit på en dag så klippte jag upp hålet så det blev större så att han skulle förstå att hinken faktiskt gick att äta med. Men så fort han lärt sig äta ur det stora hålet så fick han en ny med mindre hål och då var det inga problem eftersom han fattat att hink=mat.

Jag har alltid använt mig av GG betesreducerare, den funkar för det mesta bra men små skavsår kan förekomma. "Hinkmodellen" provade jag i somras, det var absolut ett nerköp! Hästen kunde knappt få i sig någonting genom den, den satt liksom fel. Dessutom såg den stor, varm och klumpig ut. Jag fortsätter att använda GG!

*delvis kl*

oj vad jobbigt det blev nu... :(
hinken funkar som sagt inte till min iom att hon antingen äter upp den eller kryper ur den, så den är helt utesluten för mig

finns det inga andra modeller utom domhär två?

Har du provat den hinkmodellen som har en mer rejäl botten?
Har du provat att sätta fast en rem som håller upp framsidan på hinken och / eller flätat fast nackremmen i pannluggen?

Jag vet att det finns bukare som gjort en egen variant av greenguard, sök så kanske du hittar den tråden :)

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Anläggning Vår ena hage gränsar mot en granne som fått problem med vildsvin på sin tomt. Nu har han köpt ett klent plastnät som han hägnat lite...
Svar
7
· Visningar
1 030
Senast: Seabaz
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Ponylove
·
Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka