Sv: Gräsreducerare
Jag brukade använda en hinkmodell, av den typen med grov botten. Det finns en sort som har mjuk, nästan sladdrig botten som är värdelös. Om man köper en större modell så kan hästen "arbeta" (från alex_w) i hinken vilket jag tycker fungerat bäst. Min häst har cob-full i träns och grimmor, men jag köpte en hink i strl x-full, det blev jättebra. Jag tyckte det inte blev lika instängt i den mot om jag valde full-strl.
Jag har en lurig häst som tar sig ur det mesta, men om jag flätar fast nackremmen i pannluggen, och använder en rem som håller i framkant på hinken så håller han sig kvar i den.
Jag har lärt hästen att hink=gräs, utan hink=ej gräs, så han blir faktiskt jätteglad när hinken kommer fram.
Men jag hade problem i början med att han inte förstod hur man skulle äta, stackarn försökte och försökte, sen gav han upp.. när han inte ätit på en dag så klippte jag upp hålet så det blev större så att han skulle förstå att hinken faktiskt gick att äta med. Men så fort han lärt sig äta ur det stora hålet så fick han en ny med mindre hål och då var det inga problem eftersom han fattat att hink=mat.