Griffin haflinger/cob, hur är de i storlekarna?

Sofian

Trådstartare
Tänker då först och främst på bomvidden. Kikade på Hööks hemsida och de verkar inte gå att få tag på i XXW nu? Största var XW.

Har en Albion dressyrsadel i storlek M, visserligen har lite stoppning plockats ut OCH den börjar bli för liten. Tror ni (som har lite pejl på det här med bomvidder..) att en XW skulle fungera?

Sv: Griffin haflinger/cob, hur är de i storlekarna?

Min travare hade en W och den var gränsfall till för smal, han har en GAMMAL county (16 år) strl 4 och den sitter perfekt... Tycker att de är ganska små i storlekarna.

Tycker att dom är väldigt små i storlekarna. Har en Griffin Cob X-vid och den är på gränsen till för smal, även om min häst igentligen inte är superrund.

Typiskt att ni upplever dem som små i storlekarna!

Fler erfarenheter?

Någon som vet varför de inte går att beställa XXW på Hööks på nätet?

Du måste specialbeställa om du vill ha en xx-vid.
Köp en x-vid, ta hem o prova. Man får använda sadelgjord men inte stigläder. Passar den inte så lämna tillbaka den.
Så gjorde jag och beställde en xx-vid.
// Linda

Tack för snabbt svar! Satt precis och läste i andra "Griffin trådar" och såg att du hade en till din arab. Har du några bilder på din hästs rygg med och utan sadeln som jag skulle få kunna kika på?
Min arab är grov med en rak rygg. Dressyrsadeln (Albion) ligger bra bommässigt men är nu på gränsen till för trång. Det blir troligtvis en ny Albion senare.
Behöver en hopp/allround/uteritts sadel som passar hästen och plånboken...

Blir det dyrare att specialbeställa XXW sadeln? Hur mycket isf?

MVH
Sofia

Jag är grymt besviken på min Griffin H/C-sadel. Köpte en från H**ks efter många om och men, och provred (utan stigläder på min sprallgök :angel: ). Från början fick jag in en handsbredd mellan ryggrad och sadel, och när jag ridit sammanlagt en timme så hade den sjunkit ihop så jag fick in tre-fyra fingrar ungefär. Allt frid och fröjd och enligt tillverkarens instruktioner.

Under två-tre månader låg den faktiskt riktigt bra.

Efter drygt tre månader började den sjunka ännu mer. Helt plötsligt fick jag in knappt två fingrar mellan sadel och manke. Ännu värre var det under själva sadeln. Så helt plötsligt låg den an ryggraden.

Jag tog ut en sadelutprovare, och han dömde ut den helt till min häst och mig. Han menade att den typen av sadel passar barn och inte vuxna, och att bommen "töjer sig" under en vuxen ryttare (och då är jag inte superstor, cirka 65 kilo). Max någon vecka eller två kunde jag rida i sadeln till, innan den var obrukbar.

Jag vet inte vad jag tror om det sadelutprovaren sa, men jag såg ju att sadeln förändrades/sjönk hela tiden. Kanske ville han pika billiga sadlar, eller så hade jag fel bomvidd, eller så hade han rätt. Men Griffin-sadeln var bara att lägga åt sidan - hästen började tydligt visa att han inte gillade den längre. Bedrövligt att ha lagt de kronorna i onödan på en sådan sadel. Men den var rätt så skön att rida i annars.

Nu har jag i alla fall en supersadel (Stubben XW) som både jag och pållen älskar.

Men om du vill ha en Griffin, kolla deras mätmall på hemsidan och välj bomvidd efter den så får du en hint om vad du ska ta för storlek. Och jag tror att de har XXW kvar, ring och fråga vettja.

Hu vad långt inlägg jag skrev nu igen, hoppas du har någon nytta av det :angel:

Du tror inte att du råkat ut för ett s.k måndagsexemplar då? Har läst i många trådar om sadeln och 99% verkar nöjda.

Jag letade också kommentarer här innan jag bestämde mig för sadeln, så jag blev lite snopen faktiskt när jag verkligen slängde pengarna i sjön. Men jag vet faktiskt inte.

Just att sadeln låg bra efter första turerna, och formade sig precis enligt "manualen", så blev jag förvånad och besviken när den senare fullständigt plattade ut sig, och sadelutprovaren sa så.

Har inte pratat med H**ks om det heller, eftersom jag tog för givet att det var jag som klantat mig på något sätt.

Eller... så är det bara nöjda Griffin-ägare som skrivit här.
Alla de missnöjda Griffin-ägarna har inte hittat till buke ännu :p
*skojar*

Du borde ha reklamerat direkt. Läste på Hööks hemsida att det var 10 års garanti på bommen och 1 år på övriga material.
Tror inte att du kan ha misshandlat din sadel så att den betett sig som den gjorde.

Om alla Griffinsadlar skulle bete sig som din så tror jag knappast Hööks skulle ha dem kvar i sortimentet... Du måste ha fått ett dåligt måndagsex.

MVH
Sofia

Tror du det? Kanske skulle ta tag i det, åtminstone ringa dem och höra vad de säger. För det är som sagt sura pengar, även om sadeln är "billig". Jag ringer dem på måndag får vi se vad de säger - jag köpte sadeln i somras så garantin gäller ju fortfarande.

Hoppas man kan få ett tillgodokvitto i så fall :p *drömmer om en vaaarm snygg vinterjacka och ett nytt täcke till hästen*

Jo, jag har lite bilder. Nu har jag dressyrsadeln så jag vet inte hur bomvidden är på allrounden i jämförelse.
Det kostade inte extra att beställa men de ville ha en handpenning på 20 % som man inte fick tillbaka om man ville lämna tillbaka sadeln.
Jag e-postar bilder till dig, hoppas det går bra?
// Linda

Nä, det gick ju inte. Skicka ett e-post till mig så skickar jag bilder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Väldigt vad jag spottar ur mig trådar i kväll då :angel: Mamma vill ta upp ridningen på allvar, och således behöver hon lite nya...
Svar
18
· Visningar
1 844
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 501
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 985
Senast: Salinero
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 095
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka