Sv: Griffin haflinger/cob, hur är de i storlekarna?
Jag är grymt besviken på min Griffin H/C-sadel. Köpte en från H**ks efter många om och men, och provred (utan stigläder på min sprallgök

). Från början fick jag in en handsbredd mellan ryggrad och sadel, och när jag ridit sammanlagt en timme så hade den sjunkit ihop så jag fick in tre-fyra fingrar ungefär. Allt frid och fröjd och enligt tillverkarens instruktioner.
Under två-tre månader låg den faktiskt riktigt bra.
Efter drygt tre månader började den sjunka ännu mer. Helt plötsligt fick jag in knappt två fingrar mellan sadel och manke. Ännu värre var det under själva sadeln. Så helt plötsligt låg den an ryggraden.
Jag tog ut en sadelutprovare, och han dömde ut den helt till min häst och mig. Han menade att den typen av sadel passar barn och inte vuxna, och att bommen "töjer sig" under en vuxen ryttare (och då är jag inte superstor, cirka 65 kilo). Max någon vecka eller två kunde jag rida i sadeln till, innan den var obrukbar.
Jag vet inte vad jag tror om det sadelutprovaren sa, men jag såg ju att sadeln förändrades/sjönk hela tiden. Kanske ville han pika billiga sadlar, eller så hade jag fel bomvidd, eller så hade han rätt. Men Griffin-sadeln var bara att lägga åt sidan - hästen började tydligt visa att han inte gillade den längre. Bedrövligt att ha lagt de kronorna i onödan på en sådan sadel. Men den var rätt så skön att rida i annars.
Nu har jag i alla fall en supersadel (Stubben XW) som både jag och pållen älskar.
Men om du vill ha en Griffin, kolla deras mätmall på hemsidan och välj bomvidd efter den så får du en hint om vad du ska ta för storlek. Och jag tror att de har XXW kvar, ring och fråga vettja.
Hu vad långt inlägg jag skrev nu igen, hoppas du har någon nytta av det