Sv: Griffin Haflinger/Cob
Nu har jag ingen haflinger utan en korsning och en New Forest, men dom är båda väldigt breda över ryggen och ingen manke. Jag har en Griffin Haflinger/Cib x-vid som var tänkt att ha till mitt korsningssto som är rund som en tunna över ryggen, ingen manke och tämligen rakryggad. Och jag kan säga att jag tycker att deras x-vid snarare skulle klassas som en vid istället. Har sätt sadlar i storlek vid som varit betydligt bredare än den. Nu vet jag inte hur mycket det är tänkt att sadeln ska passa andra typer av hästar än halflinger och möjligtvis nordsvenskar, men jag måste säga att jag är lite småbesviken. När vi först köpte den passade den helt okej, men hon var på inridning då och reds tämligen mycket, 1 h om dagen 6-7 dagar i veckan och var med andra ord ganska vältränad, men att hålla en hobbyhäst så vältränad 365 dagar om året är svårt, framförallt på vintern, så nu ska den säljas tillsammans med en av våra andra hästar och sen ska en lämplig bomlös införskaffas.
Detta var bara min åsikt om sadeln, men jag kan mycket väl tänka mig att den ligger bättre på haflinger.