Griffin Haflinger/Cob

bettysmatte

Trådstartare
Jag tycker att Griffin Haflinger/cob sadlarna ser trevliga ut, och funderar på en sådan till min haflinger. Hur vanligt är det att de faktiskt passar en haflingerrygg? Det var någon här på Buke som menade att de flesta haflingerhästar har relativt lika ryggar. Är det så?

Sv: Griffin Haflinger/Cob

Nu har jag ingen haflinger utan en korsning och en New Forest, men dom är båda väldigt breda över ryggen och ingen manke. Jag har en Griffin Haflinger/Cib x-vid som var tänkt att ha till mitt korsningssto som är rund som en tunna över ryggen, ingen manke och tämligen rakryggad. Och jag kan säga att jag tycker att deras x-vid snarare skulle klassas som en vid istället. Har sätt sadlar i storlek vid som varit betydligt bredare än den. Nu vet jag inte hur mycket det är tänkt att sadeln ska passa andra typer av hästar än halflinger och möjligtvis nordsvenskar, men jag måste säga att jag är lite småbesviken. När vi först köpte den passade den helt okej, men hon var på inridning då och reds tämligen mycket, 1 h om dagen 6-7 dagar i veckan och var med andra ord ganska vältränad, men att hålla en hobbyhäst så vältränad 365 dagar om året är svårt, framförallt på vintern, så nu ska den säljas tillsammans med en av våra andra hästar och sen ska en lämplig bomlös införskaffas.

Detta var bara min åsikt om sadeln, men jag kan mycket väl tänka mig att den ligger bättre på haflinger.

bettysmatte skrev:
Jag tycker att Griffin Haflinger/cob sadlarna ser trevliga ut, och funderar på en sådan till min haflinger. Hur vanligt är det att de faktiskt passar en haflingerrygg? Det var någon här på Buke som menade att de flesta haflingerhästar har relativt lika ryggar. Är det så?

Det var jag som sa att de är tämligen lika över ryggen. Kort sadelläge, platt bred rygg. Det är sällan man ser en haffe med takåsrygg.

Min haflinger trivdes inte i en sån här sadel, den var både för trång och för lång. MEN det var på den tiden det inte fanns xxw. Tar man en 18 xw så är den ca 110 bred med bred tunnel, tar man en 17 xw så är den betydligt smalare upptäckte jag i förrgår när jag var på hööks och kollade igenom hela sortimentet. Jag upplevde också att ju smalare bomvidd desto mer svängd i bommen. Dressyren var också mer svängd än allrounden, i allafall av de som fanns.

Tog hem en 18" för att kolla på den häst jag har nu, en kort rakryggad RUND och BRED welshrygg, va förvånad jag blev när den låg bra trots att den är alldels för lång och stor. Så nu har jag beställt en i 16.5 xxw och hoppas att jag äntligen hittat en sadel som vi kan ha en stund.

Så ta hem och prova, men ju mindre tum desto större vidd behövs. Eftersom de är mer eller mindre raka så fundera även på hur din häst rör sig under rörelse. Sänker den ryggen för mycket är risken att det blir feltryck.

Senast ändrad:

Det vfar inte så att en del sadlar hade blivit provade? För då sjunker stoppningen ihop = bommens böjning träder fram.
Är ju osannolikt att de har olika böjning på bommen pga sätet.

Trådskaparen: Provade Griffin cob dressyr 18" xw i våras, den låg jättehögt över hästen och var på tok för lång och för böjd.
Provade en Endurance xxw 18" och cob allround xw 17,5" för någon månad sen eller så. Endurance var för bred, men kort nog (bilder finns på min hemsida), men vippade fram och tillbaka (jag förmodar att det var för att den var något för böjd och hade en alldeles för bred kanal), och allrounden var för smal men kort nog men den vippade när han stod på gången och sänkte ryggen. Under arbete hade nog ingen av dom blivit bra (provred aldrig, bara skrittade i Endurance).

Diabolical_Kitten skrev:
Det vfar inte så att en del sadlar hade blivit provade? För då sjunker stoppningen ihop = bommens böjning träder fram.
Är ju osannolikt att de har olika böjning på bommen pga sätet.

Varför är det osannolikt?? Det är inte många sadlar som är lika under i vare sig stoppning eller form provat som oprovat, det borde du väl märkt som provat så många sadlar. Och som du skriver själv, du har provat flera olika och enl. din beskrivning så ligger de alla olika. Man kan inte prova ut en sadel och beställa en annan och tro att den kommer absolut också passa.

Jag provade dressyrsadeln för nästan ett år sen, och sen dess hinner han ändra sig.
XXW var dessutom alldeles för bred i kanalen (kanalen var 22 cm bred) och därför tippade den fram. XW var något för smal, men det är ju för att han inte var igång när jag provade den. Hade han varit så musklad som han var förra våren hade den säkerligen legat lika illa som dressyren.
Jag märkte inte av att det skiljde sig något speciellt i passformen.

Jag har ALDRIG märkt av att två sadlar av samma märke och modell, av samma årsmodell och bomvidd som är helt nya är olika i passformen. Någon kanske har mer eller mindre stoppning, men BOMMEN har varit likadan. (kanske ska tillägga att jag menar kvalitetsmärken då, inte billiga sadlar så som Pfiff, HdR osv, vid dessa märken har jag märkt av sadlar som har varit måndagsexemplar, men dessa sadlar räknas iofs inte, då de inte är korrekta och därför ändå inte borde säljas)

Vi har helt enkelt sätt helt olika och har olika uppfattning, inget konstigt med det vi är ju människor med olika sätt att se.

De värsta sadlarna jag dock sett dessa skillnader på var ett gäng Stubben också på Hööks. Börjar tro de tar in skiten som ingen annan vill ha eller som blivit över.

Diabolical_Kitten skrev:
Vad var det som skiljde sig?
Tänk på att Stubben har olika bommar i olika modeller.

Ursäkta, men jag full koll på att det finns olika modeller och olika utförande av bom m.m. Men för den skull så kan två lika exemplar skilja åt, vad är det som är så svårt för dig att acceptera? Är det nån slags tävling i vem som vet bäst eller varför ska du hela tiden ifrågasätta vad jag ser som inte du ser?

Personligen så tycker jag det är kanon att två människor ser helt olika om en och samma sak.

Det kan jag inte beskriva rätt i dag för det ungefär fem år sedan jag kollade på dem och inte brytt mig sedan dess. Sånt som inte är intressant eller som jag anser inte passar konstaterar jag bara och sedan tänker jag inte mer på det.

Senast ändrad:

Ursäkta? Har jag ifrågasatt alla dina inlägg?
Det är förvånansvärt många som inte har en aning om att många märken har olika bommar som har olika passform. Det är bättre att vi förtydligar det så att vi kan ha en diskussion om vad som skiljde dessa sadlar åt än att vi inte ens pratar om samma sak.

Diabolical_Kitten skrev:
Ursäkta? Har jag ifrågasatt alla dina inlägg?
Det är förvånansvärt många som inte har en aning om att många märken har olika bommar som har olika passform. Det är bättre att vi förtydligar det så att vi kan ha en diskussion om vad som skiljde dessa sadlar åt än att vi inte ens pratar om samma sak.

Som jag skrev så kan jag konstatera en sak utifrån mitt sätt att se eller tolka och det kan jag sedan framföra eller göra människor uppmärksam på. Men att lägga alla smådetaljer på minne för att lära andra det har jag inget intresse av. Det måste folk lära sig själva för lyssnar man bara på vad någon annan säger så kan det bli helfel.

Du kanske skriver här för att du tycker att du har något att lära ut och vill att andra skall lära sig samma sak, jag skriver för att göra folk uppmärksamma så de själva sedan kan fatta beslut och prova sig fram utifrån sig själva.

Jag skriver här för att jag vill att folk ska tänka efter när de provar sadlar, inte att de ska svälja allt med hull och hår. Men istället för att du går till attack när jag ställer en vanlig fråga kan du istället besvara den och vi kan ha en diskussion.

Vi har en sån till dotterns NF-ponny. Den ligger jättebra på henne. Skulle nog säga att hon har en rygg som liknar de haflinger jag sett. Dvs mkt bred, kort och ingen manke direkt.

Men min kompis har även en sån till sin travarvalack som har en mycket bred rygg han med. Fast inte så haflingerlik kanske.

bettysmatte skrev:
Är du intresserad så ska du prova. Man får köpa hem en sadeln från Hööks för att prova och lämna tillbaka den om den inte passar. Sadelgjord får man använda men inte stigläder.
Sen kan man aldrig generalisera när det gäller passform på hästryggar och rasen de tillhör.
// Linda

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skriver här för att jag vill att folk ska tänka efter när de provar sadlar, inte att de ska svälja allt med hull och hår. Men istället för att du går till attack när jag ställer en vanlig fråga kan du istället besvara den och vi kan ha en diskussion.

Har vi haft och klargjort tror jag..

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka