Griffin Long Distance

nexxa

Trådstartare
Var på Hööks för ett tag sedan och kollade lite på sadlar.
Får då se en Griffin Long Distance.Tydligen har de inne en sådan för att se intresset för den, själv tyckte jag om den och tycker att den verkar vara jätte bra, men man vet förstås inte hur den ligger på hästen sen..
Det tog ca 8 veckor att beställa hem en sådan.Ska ju själv köpa en Jacson sadel nu i veckan, men Griffin sadel såg inte helt tokig ut skulle vara perfekt som en extra sadel, om den nu ligger bra vill säga.

Någon som sätt den? Några kommentarer eller uppfattningar om den?

Sv: Griffin Long Distance

Jag tycker inte det. :smirk: Tror den kommer ligga helt annorlunda.
Någon mer som har sett den?

I stort ser den ut som en allroundsadel, men har vidare paneler undertill än vad vanliga sadlar har, för att fördela trycket bättre. Skulle inte förvåna mig om den hade mjukare säte också, men andra stora skillnader, förutom fästringarna baktill, jmf med en vanlig sadel kan jag inte se.

Red i en griffin distanssadel förra veckan i en halvtimme ungefär och jag tyckte inte alls att den var vidare skön att rida i. Varken mjuk i sätet eller mjuk någon annanstans heller. Men iof så gillar jag inte någon av griffinmodellerna... detta var dock en griffin av de äldre modellerna som inte hade mocka-imitation i sätet som de nyare har utan var helt gjord i fejkläder.

Satt inte perfekt på hästen heller. Åker lite från sida till sida bak över bossorna vilket de flesta syntetsadlar jag testat har gjort. Men det beror väl säkerligen på hur väl tillpassad sadeln är. Detta var en sadel som en tjej i stallet hade lånat till sin häst, så det blev inte mer än en kort ridtur i den.

Har sett en del ute på begagnatmarknaden (kanske inte är samma modell men de har ringar för packning) men har ingen personlig erfarenhet av dem. Ska visst vara en sadel för bredare hästtyper, samma serie som haflinger/cob. Du kan läsa mer om denna modell på thorowgoods hemsida, www.thorowgood.com

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka