Sv: Griffin

Ta ut en sadelprovare - jag hade en gammal griffin som följde med fullblodet förut. Hennes rygg var däremot sned ;) Men jag upplever de nyare Griffin som mycket smalare än de gamla.

Problemet är att min sadelutprovare har inte tid att komma ut till stallet, och jag har ingen möjlighet att åka på en sadelprovning än. Och jag kan inte heller prova en Griffin då, då man inte får rida i dom... Och finns inga begagnade i närheten i min eller hästens storlek. Så hon sa att jag då fick prova ut det själv...

Har provat några Griffin men inga av dressyrsadlarna och de jag provade var det bara en som var ny och förra årets model.

Jag tycker Griffin verkar väldigt smala... Har printat ut en sån mall för bomvidderna och jag tror min häst ligger på x vid redan nu? :crazy: suck.....

Hej!
Jag köpte lite på vinst och förlust en griffin cob x-wide till vår ponny som i och för sig är en ganska nätt och liten d-ponny men med totalt platt rygg och ingen manke. Om du tänker dig en plint på gympan - ungefär så ser hennes rygg ut! :-) Sadeln passade som en smäck direkt. Och vi har provat hur många som helst innan. Den är lätt och verkar hållbar, vi har haft den ca 6 månader och det märks inte att den är använd. Nu är den förstås inte lika fin som t ex en Wintec Isabell, men en sådan sadel hade aldrig passat vår ponny eftersom den är gjord för svängda ryggar.
När jag köpte den frågade jag vad det skulle kosta att skicka tillbaka den och det var inte alls så dyrt eftersom det finns ett specialporto för postorderföretagens returer. Kommer inte ihåg vad det var men mindre än 100:- i alla fall. Därför vågade jag chansa. Kanske passar den också på din häst, men man vet ju aldrig...
Lycka till!
/nocke/

Tack för infon! Tror nog jag får ta och köpa en iaf... Har inte provat Coben och det visar sig att det inte finns en enda begagnad sadel som passar min häst (har en Globus nu som låg bra, men nu är den för smal och hästen har ändrat sig lite i ryggen så den tippar lite bakåt och trycker vid manken) och den enda kvar som jag vet passar min häst bra är en Albion K2 och den kostar 15 000...... Och han är bara 6.... Och han breddade sig 2 storlekar på 8 månader..... Så jag ä'r inte så pigg på att lägga ut så mkt pengar just än... Och Coben är väl den enda som jag inte provat...

Men du som är expert på alla sadlar borde väl veta om Griffin är raka eller svängda i bommen??

Nej, därför att jag bara har provat några stycken och de har olika former på bommarna. Sedan har de även gjort om deras sadlar det senaste året och jag vet inte vilken passform de har då.

Jag förstår inte varför du fortsätter med sånt här? Du försöker komma med kommentarer som du tror att jag inte kan svara på.
Sedan har jag aldrig sagt at jag varit expert på alla sadlar heller, men däremot vet jag vilka modeller från vilka år från en hel del märken som passar vilka hästar.

Jag har en Globus och är nöjd med den, skön och passar min madame. Ska ta ut provaren och kolla igen nu för det var ett år sen ungefär hon var ute och jag vill ju veta att den forfarande passar.

Jag älskar också min Globus.. Vill inte sälja den men har blivit tvungen att inse att det fkatiskt inte går längre.., Och då hästen bara är 6 år kommer han inte sluta växa förrän om ett par år...

Du kan väl fråga någon av din 20 vänner som är sadelinprovare då, de borde ju veta.

Cobsadlarna är inte alls omgjorda det senaste året.

Jag har en Griffin Haflinger/Cob Dressyr som min häst precis vuxit ur. Den är väl ett år gammal lite drygt. Den är helt rak i bommen och är ganska låg för manken. Största anledningen till jag jag måste byta sadel har med platsen för manken att göra.

Jag har en vid och den ska vara c:a 93, 95 grader någonstans...

Kolla du på Thorowgoods hemsida. Det är en helt annan modell som är längre och utskuren vid manken.

Nu är det så att det finns bara Hööks och Ingdams som är återförsäljare på dessa sadlar och de flesta med butiker har inte några begagnade inne då det inte är lönt för privatpersoner att betala för att be dom sälja dessa billiga sadlar. Sedan så¨ahr de olika passform och ahr visst ändrat sig genom åren så de har inte varit säkra.

Jag tyckte dom var ganska smala i vid. Så jag har beställt en x-vid och får rida med pad så länge...

Det jag blev förvånad över var att de vanliga sadlarna inte hade en bred kanal överhuvudtaget och att bossorna var ganska smala (på alla modeller).

Alla Griffins modeller har bred kanal och breda mjuka bossor (det kan nog många som vet något om griffin hålla med mig om) så det är konstigt att de just i "din" Hööksbutik inte är det! En vid är ca 95 grader, jag VET för jag har en själv. Kanalen är 6 cm baktill och breddar sig framåt, Bossorna är ca 8 cm breda mitt under, mätte precis nu. Jag har en hoppsadel.

Bilden på Cob Dressage som finns på Thorowgoods hemsida är fel, jag har själv mailat dem och frågat. Dressagen ser ut som den på Ingdams hemsida, men den nyare modellen (som kom för några år sedan) har inte utanpåliggande knästöd. Jag har sett båda modellerna på Hööks (i Borås).

Är det något mer du ska fantisera ihop när du ändå är på hugget?? :devil:

Hmm jag har den modellen på dressage där knästöden ligger utanpå.

Där är vid c:a 93-95 grader (hur noga man nu kan mäta utan att plocka isär sadeln...)

Kanalen har jag däremot inte mätt... men bredden på kanalen har varit mer är OK. Släpper ryggraden fri helt och hållet!

Och jag tycker att 95 grader för en vid bom är ganska litet med tanke på att märken som Stubben har ca 100 på 32 bom.

Jag tycker min Globus har en bred kanal (7 cm längst bak breddar sig också framåt) och bossorna på den är 12 cm under sätet.

Vadå fantisera ihop? Det var en väldigt märklig försäljningsstrategi Thorowgood har om de visar fel modeller vid fel namn. Eller du kanske tycker att det är logiskt?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
479
Senast: warg
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka