Bukefalos 28 år!

Grima ska få valp!!

Sv: Grima ska få valp!!

Är du säker på att du inte blandar ihop träningen med den praktiska jakten? För den praktiska jakten tycker jag också kan vara riktigt grym och riktigt riskabel för både hundar och inte alls schysst mot bytet heller. Jag har sett ett par konstgrytsfilmer nu, det är förvisso korta sekvenser. Men jag ser inte att något djur lider, dock som jag skrev innan verkar det vara en stress situation. Vad för typ av stress det handlar om sedan är en annan fråga.
 
Sv: Grima ska få valp!!

dina bilder är ju bara finast! galet söt liten valp och jag önskar dig lycka till med honom :). hör av dig när det är dags, men hur du ska kunna koncentrera dig på något annat än valpen övergår mitt förstånd ;).

ang grytprovet så förstår jag helt ärligt inte skillnaden mellan det och andra jaktprov/vallning? hur skulle det vara mindre stressande för de andra djuren menar ni?
 
Sv: Grima ska få valp!!

kl

Nu har jag kommit så långt att jag hittat reglerna för hur det får gå till.
En grävling får hållas i en kittel/låda högst 1 timme per dag, och en hund får vara inne högst 15 minuter. Däremellan måste det vara pauser. Proven hålls under vår/sommar/sensommar. Sedan ska grävlingen gå i ide.
 
Sv: Grima ska få valp!!

Jag kommer nog inte få ha honom ifred för husse , så lite tid ska nog finnas över :D

Tack för lyckoönskningarna :)
 
Sv: Grima ska få valp!!

Underbara bilder :love: Lycka till med valpis! Trodde inte du skulle skaffa westie igen, vad roligt du hittat en kull som känns rätt!
 
Sv: Grima ska få valp!!

Vilken fin liten valp! Som någon sade - en liten isbjörn :love:
Jag önskar dig all lycka!

Angående jakt och träning för/innan den så har det alltid väckt delade åsikter. Jag har själv tittat runt och hört mig för en del gällande grytträning och jakten kring det då det väckt intresse genom min Jack russel. Det var inte längesedan jag fick möjligheten att vara med och sett på träning i Norge i s.k. provgryt och där med tama grävlingar. Min egen Jack russel har per dagens datum inte tränats för det.

Jag är själv ingen jägare och hade en del förutfattade meningar innan jag åkte till provträningen. Det var ett intressant upplägg och de månade om både grävling och hund. Jag skulle ljuga om jag sade att grävlingen inte visade minsta tendens till stress, gallret mellan hund och grävling gjorde dock att det "roade sig ner" avsevärt - för grävlingens del. Det har också gjorts en undersökning fick jag veta (i Sverige) gällande stressmomentet för grävlingen. Har dock inte fått någon mer information gällande den, men den skulle vara klar nu under vintertid.

Jakt innebär en hel del stress. Där emot så anser jag att det är bra att träna goda hundar med bra mentalitet till grytjakt (rent allmänt, eftersom du främst var intresserad av träningen), om det sköts på ett bra sätt. Vi har haft problem med ökad grävlingsbesättning. Och då blir det en fundering om hur det bästa sättet är att träna hundar inför det på bästa möjliga sätt.
 
Sv: Grima ska få valp!!

Intressant inlägg, tack så mycket!
Nej som jag själv sagt är man väl naiv om man tror att grävlingen sitter i lådan och puffar på ciggaren medan. Jag har läst undersökningen som dock inte är helt fullständig då det var fel på några av sändarna under tiden på vissa av grävlingshonorna som användes. Man får heller inget svar på om vad för typ av stress det handlar om. Är grävlingen skiträdd? Eller är den förbannad? Vill den fly eller gå in i försvar? Det är väl det. För mig är det egentligen viktigast hur grävlingen hålls när den inte sitter i kitteln som den bara får göra högst en timme om dagen, och då är hundarna inne 15 min åt gången och paus däremellan. Men det är klart, handlar det om 15 min i fasa och terror är det inte okej, självklart.
 
Sv: Grima ska få valp!!

Tack! Hoppas det "hjälpte lite" i vart fall.

Enligt min egen upplevelse så tyckte jag inte att det var en överstressad grävling. Det var först i själva "upptäckarmomentet" från hunden, som grävlingen visade en "vild" aktivitet. Den blev relativt lugn när hunden inte kom längre än gallret. Dessa hundar är tränade med god tid innan att inte "anfalla" grävlingen utan markera att den funnit bytet. Grävlingen vet givetvis inte om det, därav att upptäckten var det som den markerade stressigt förmodligen (enbart Diplomatens teori), men fanns sig på något vis "trygg" bakom gallret. Jag har alltid haft en del svårigheter med jakt, just för en del stressmoment för bytet, men också för själva dödandet.

Samtidigt så är det så för mig, att jag också ser till djurbeståndet och fördelarna för jakt. Bra bedriven jakt och träning inför den kan bidra till mycket mer gott, än det motsatta. Det finns mycket att väga för och nackdelar vad det gäller moral. Och grytjakten är även den ett ställningstagande inom det ämnet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp