Grismormor igen!!!

nordsvensken

Trådstartare
--------------------------------------------------------------------------------
Jaha, och hur gick det här till nu då?

I morse kom jag ut i stallet till mina tre grisar: en sugga med en 4veckors kulting och en gylta som går tillsammans. Öppnade dörren och möttes av ett avgrundsvrål från boxen. "Våga dig inte hit din *****", ungefär. Kikade över boxkanten och konstaterade att gyltan byggt ett regält bo i ett hörn, och låg där inne och skällde på mig.

Jag blev helt ställd, den här grisen gick förvisso med jämnårig galt fram tills hon var 5 mån, men har helt tiden brunstat (som en tokig dessutom) inte haft varken mage eller juver, bara varit lite rultig trots diet. Inte tusan kunde det vara små på g?!

Jag flyttade iag syrran hennes med son till en box oxh satte mig avvaktande utanför boxen. gå in gick inte för sig, då Edith helst av allt ville äta upp mig. Hon var väldigt fientligt inställd. Jag såg på den vibrerande halmstacken att hon hade värkar, och strax därefter hördes ettriga pip från högen och Edith vältrade över på sidan. När hon insåg att det var en bebis och ingen som försökte ha ihjäl henne inifrån, försvann aggresionerna mot mig lika snabbt som de kommit, och resten av förlossningen satt jag på en gammal träback jämte henne.

Först ut var en prickig gylta (!!!JA!!! en sådan ville jag ju ha, även om den här kullen kom utan förvarning), Nummer två blev en vit gylta med gråa hudfläckar, och nr tre blev yterligare en tjej, en liten svart en. Förlossningen gick så bra, vilken lättnad om man jämför med hur syrrans grisning var för en månad sedan. Edith låg ner, hade några krystvärkar och sedan tog det vara några sekunder från att kultingen syntes i slidöppningen tills den landade i halmen. Ytterligare en halvminut senare var den uppe och letade febrilt efter juvret. Så lätt och smidigt gick det med alla tre! Ngn timme gamla kravlade de kors och tvärs över morsan, kivades om spenarna och gick på upptäcksfärd flera dm från morsan.

Efterbörden var lite trög, först kom ca hälften "av sig själv" och då Edith fortsatte ha lätta värkar blev jag orlig att ngt var ganska konstigt... Berättade för Gris-Eva och fick svaret "skumt......." vilket inte gav ngn direkt klarhet Nåväl, ett par timmar senare krystar hon ut resterande efterbörd, med ett litet outvecklat svart foster i, hon åt upp den så snabbt att jag inte hann undersöka närmare, men jag såg ett par små små ben och en "klump" liknande en kropp. Hade det varit en "riktig kulting" så hade den kanske varit på 50 g?

efter lite handmatning med russin återfick Edith krafterna och skuttade upp för att äta upp frukosten hon missat tidigare, slafs slafs sedan tittade hon på mig och ville ha mer. Så skönt! En pigg sugga, tre stora pigga kultingar (ca 300g/st, riktiga jättar i jämförelse med syrrans 176g´s bebis!) och en jättebra förlossning!

Jag är så glad, både över att det gick bra och även åt de små liven! Den prickiga gyltan stannar här, men de andra två töserna blir till salu om 7 veckor *hett tips*
 
Sv: Grismormor igen!!!

GRATTIS!!! :banana:
Och så kul, helt ovetande, och så bra att allt gick bra!
Vi vill se bilder sen!
 
Sv: Grismormor igen!!!

Grattis.

Själv planerar jag nästa års kull (ar) litet grand fn. Jag har ju också behållit en prickig gylta från årets kull ( Valentina).

Så jag måste ha tag i en lämplig galt åt henne till våren. Undrar om man kan muta ett vildsvin? :). Det vore ju nåt ett vildsvin med STOOORA betar men i minigrisstorlek :).

Men det är mycket pyssel och man kan ju inte vara 100 på att man får sålt alla kultingar man har.

Fast jag lyckades i alla fall få en av mina kultingköpare så intresserad av grisar att hon redan tagit hand om en omplacering som sällskap till kultingen.

Indoktrinering pågår!!! Tag skydd!!!
/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Grismormor igen!!!

Ja jag har ju samma dilemma när jag vill betäcka igen! Särskilt det faktum att jag inte vill ha ngn egen galt... :crazy: Kultingar är ju så underbara (vuxna också...) men marknaden är inte jättestor. Inte blir det bättra av att man har erkänt duktiga gris-eva i närheten som säljer kultingar ;)

Nu kommer bilder!!!
Det här är Mathilda, henne ska jag behålla:
20656107.jpg


Här kommer Evelina, en liten kopia av mamma Edith:
20656108.jpg


Tuffast och mest framåt och nyfiken är Miranda:
20656109.jpg


De är så söööta! :love:
 
Sv: Grismormor igen!!!

Ja jag har ju samma dilemma när jag vill betäcka igen! Särskilt det faktum att jag inte vill ha ngn egen galt...

Jo det är ett problem. Det finns ju alltid en risk att få in sjukdomar i sin egen besättning om man låter sin galt betäcka andras suggor. Detta innebär ju att nästan ingen ha en galt till avelstjänst.

En lösning kan vara att man roterar galtar mellan besättningar. Tex tre st uppfödare som har en galt var och så byter man galt med varandra varje år, samtidigt som man är noga med att hålla hälsostatusen i sina besättningar.

En period när jag hade min gamla galt Turold och inga egna suggor så lät jag honom betäcka en eller två externa suggor per år med ett antal månaders mellanrum så jag kunde ha koll på att han inte drog runt någon smitta till nästa sugga. Men sånt blir inte bra om man har andra avelsdjur hemma.

/KT
 
Sv: Grismormor igen!!!

:Det var väl tur det, jag ska ju faktiskt inte ha ngt egen galt har jag ju sagt!


Sötnosar! :love:

Föresten var jag på djurmagasinet i falköping idag, de har A-selar, även i större stl, för en mkt överkomlig penning! :D Köpte en som jag kan tänka mig passar från ca 3-13kg (om de har samma form som mina, vill säga) och sedan fanns det en stl över det! den räcker säkert inte till allt för välvuxna nassar, men det var billigt i jämförelse med usa-import!

Har föresten kastrerat Hampus idag, det gick jättebra allting. 2,5kg vägde den lilla tjockisen! stor kille nu (även om det sista halvkilot nog bara beror på att han är så vansinnigt välgödd av morsan sin! :grin: Mååånga hakor blir det, och alla på vet-kliniken var så kära i honom. )
 
Sv: Grismormor igen!!!

:Det var väl tur det, jag ska ju faktiskt inte ha ngt egen galt har jag ju sagt!
Sötnosar! :love:

Föresten var jag på djurmagasinet i falköping idag, de har A-selar, även i större stl, för en mkt överkomlig penning! :D Köpte en som jag kan tänka mig passar från ca 3-13kg.

Mycket intressant med selen..... :laugh:
Bild?
Pris?
 
Sv: Grismormor igen!!!

Mycket intressant med selen..... :laugh:
Bild?
Pris?

Hm... 5-13kg var nog bättre tänkt! :D Den här i mellanstl kostade 95kr, stl mindre 75kr och stl större 115 eller 125, minns inte... Mjuk och skön, fanns i denna färgen, rött och blått, även matchande koppel! Här är tjockishampus, 2,5kg i mellanstl! Han ålar ur den efter en s´tund, så den är lite stor. Antingen får jag vänta tills den är iväxt eller köpa en mindre också :angel: Maximalt utspänd är den ngt för liten för Majken 16kg.

20662182.jpg
 
Sv: Grismormor igen!!!

Där var det nära att hela tråden rök på grund av smygannons. Tänk på det i framtiden.

Mvh moderator Jadzia
 
Sv: Grismormor igen!!!

Nja, det är ju ingen A-sele direkt. Jag har provat den modellen förut och var inte riktigt nöjd.
Spännena sitter för långt ner på skuldrorna och de är inte öppningsbara i halsen.

Jag importerar hellre de "riktiga" minigrisselarna. ;)

Moderator....Det här inlägget klassas väl inte som smygreklam:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp