Grova kängor sökes!

Rimfaxe

Trådstartare
Jag letar efter ett par grova kängor att ha i stallet. Det mesta jag hittar är snyggare och lätta ridskor, typ jodpuhrs och möjligen snörskor med platta sulor, ingen grovt mönstrad sula. *suck*
Jag kollade lite på Lundhags och andra friluftsaffärer, men då kostar dojorna flera tusen! :eek: Riktigt så mycket har jag inte tänkt att lägga kanske...

Var kan jag hitta kängor med grovt mönstrad sula för en hyfsad peng? Gärna fodrade så att man kan ha dem på hösten och våren. :)

Sv: Grova kängor sökes!

Jag köpte de bruna kängorna med snörning från Hööks i höstas, och jag är jättenöjd med dem! De kostade någonting på 600:- om jag inte minns fel...

Nu hittar jag dem inte på hemsidan, men de kanske finns kvar i någon butik? Eller så återkommer de till nästa höst?:confused:

Bluntstone har jodphurs som tål riktigt tuffa tag. Hööks har en grov variant med stålhätta som jag tycker pallar en del. Bägge har grov sula.

Kan tillägga att jag haft mina ovanstående (bägge paren) med fårskinnssula och tjocka strumpor hela vintern. Så värmen är inget problem.

Senast ändrad:

Jag kollade på ett par av Easy riders kängor i vintras. Dom har några som är grova, fodrade, med grov sula och stålhätta. Kostade 1000:- där jag var och kikade. Jag tyckte dom var ganska snygga också, för att vara sådana. Tyvärr fanns dom bara i stl 37 och uppåt i den butiken så det blev aldrig av att jag köpte.

Jag har ett par Jacson Security, jodphurs med stålhätta, som jag änvänder året runt. De har en rejält tjock sula, den tillsammans med stålhättan gör att jag inte fryser om fötterna ens på vintern (med tjocka yllesockar).

Det bästa är att de bara kostar 300 kr på EKO

Jag köpte ett par Mountain horse stålhätte kängor idag på Granngården för 550:- ordinare pris låg på 800:-, men de hade kampanj på dew utan stålhätta, men hade inte min storlek inne, så jag lyckades få ett par med stålhätta för samma pris. de är hyfsat grova, har en bra sula (grovt räfflad). Och verkade vara hyfsat varma.. (jag hade samma strumpor som jag brukar ha i mina vinterskor, och pulsade i djupsnön, och jag frös inte alls, som jag gjorde i mina vinterskor.)

mountain horse protectine jodphurs är jättebra
grov sula så man inte halkar, häller ute väta jättebra och dessutom snygga
ligger på runt 700 kr
super!

Blundstone med stålhätta :love: :love: :love:

Är inne på mitt femhundrasjuttielfte par, har använt Blundstone privat, i jobbet och i min egna verksamhet de sista 15 åren. Har alltid två par i gång, ett "finpar" och ett "stall- och lantbrukspar".

Har köpt ridkängor från Mountain Horse (skon heter Rimfrost paddock tro jag..) För ca 800:-. Visst dom är lite dyra men extremt sköna! :smirk:
Har inte vart kall om fötterna nångång när jag använt dom och har inte heller halkat. Dock vet jag inte om dessa skor går under kategorin "smidig" eller "grov", men bra är dom!

Jag har ett par Mountain Horse Rimfrost Paddock Boots (phu, långt namn). De är kraftiga men nätta, dvs de funkar både att rida i OCH ha i stallet. Haft mina i ur och skur i en säsong nu och ser ut som nya fortfarande. Ingen stålhätta, men fick inte en skråma när 400 kg broddad häst ställde sig på tån på den.

STÖRSTA pluset är att jag INTE EN ENDA GÅNG frusit om fötterna sen jag köpte dem, inte ens under timslånga skritturer i minus 20 :love: Fodrade med något ulligt, ser ut som fårull men det tror jag inte det är. Minns inte vad de kostade men 700 nånting tror jag?

Men som sagt, vet inte om du tycker de är för 'nätta'? Har dock sulan, fodringen etc du söker, och priset.

Jag har köpt ett par arbetsskor i en affär för arbetskläder (typ där grovarbetare, asfaltsläggare, stensättare mfl handlar). Ett par kängor med stålhätta och bra skinn. Fodrade. Fryser aldrig, Läcker inte och håller för allt!!! Kanonbra!!!!!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 966
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner