Grundläggande fakta

Älskarponny

Trådstartare
Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både ridning i säg men även allt runt om! Innan uppehållet så hade jag inte ridit så pass länge att få med mig all erfarenhet så känner mig ännu mer ringrostig nu. Så jag skulle gärna vilja att ni delar med er av grundläggande kunskap som kan vara med att ta med sig. Det kan handla om precis vad som helst ridning, täcken, hur utrustning ska sitta/ligga , foder, hästens anatomi, bra sjukdomar att känna tillHelt enkelt grundläggande kunskap som jag känner att jag behöver med mig in i häst communytit! Tack 🙂
 
Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både ridning i säg men även allt runt om! Innan uppehållet så hade jag inte ridit så pass länge att få med mig all erfarenhet så känner mig ännu mer ringrostig nu. Så jag skulle gärna vilja att ni delar med er av grundläggande kunskap som kan vara med att ta med sig. Det kan handla om precis vad som helst ridning, täcken, hur utrustning ska sitta/ligga , foder, hästens anatomi, bra sjukdomar att känna tillHelt enkelt grundläggande kunskap som jag känner att jag behöver med mig in i häst communytit! Tack 🙂
Gå till biblioteket och låna hem några böcker. Jag tycker det är ett bra sätt att få till sig grundläggande generell kunskap :)
 
Vad kul att du ska börja rida igen! Och vad glad jag blir att du tänker på att det är fler saker än bara ridningen som är bra att kunna!

Det är ju en oändlig vetenskap detta med hästar, och dessutom är det inte alltid det finns några exakta svar på hur saker "ska" vara, så det är svårt att plocka fram något speciellt på rak arm. Det bästa är att hitta något stall att hänga i, där du kan vara med och hjälpa till och lära dig eftersom. Om du ska börja på ridskola kan du höra där om det finns möjlighet att få vara med och hjälpa till, eller fråga om de kan ordna en "grundkurs" där ni går igenom tex. sånt som du nämner, hur man sätter på täcken, sadlar&tränsar, hur benskydd ska sitta, vad man ska hålla koll på gällande hästens hälsa osv.

Håller även med animalasia om att läsa böcker. Många av oss har börjat vår hästbana med att läsa allt vi kommit över om hästar, jag är nog inte ensam om att kunna citera stycken ur böcker som 'Hästen som hobby', Dyrendahls 'Hovvård' och liknande utantill 😝😄!
 
Online finns det inget som slår Hästsverige.se

"Den ledande kunskapssidan inom hästområdet i 10 år

Lär mer om hästar

HästSverige förklarar kunnande och vetenskap på ett begripligt sätt
Ansvariga för sidan är Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA)"
 
Läs och iaktta. Man kan inte bara trycka i sig kunskaper utan att praktisera dem.

Jag tycker att det viktigaste är att lära sig att läsa av hästar och förstå vad de försöker kommunicera med oss människor.
 
Online finns det inget som slår Hästsverige.se

"Den ledande kunskapssidan inom hästområdet i 10 år

Lär mer om hästar

HästSverige förklarar kunnande och vetenskap på ett begripligt sätt
Ansvariga för sidan är Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA)"
Förutom buke då 😆🤭
 
Hej alla hästfrälsta!

Efter ett långt uppehåll längtar jag efter att hoppa upp i sadeln igen, men känner mig rejält ringrostig! Innan mitt uppehåll hade jag inte ridit tillräckligt länge för att känna mig trygg, och nu känns allt extra okänt.

Därför vänder jag mig till er - dela gärna med er av era grundläggande kunskaper! Det kan vara allt från ridteknik och utrustning till hästens anatomi och vanliga sjukdomar. Varje tips, stort som litet, tas emot med glädje!

Tillsammans kan vi friska upp mina glömda kunskaper och ge mig en bra start tillbaka till hästvärlden! Tack på förhand!

Hur kommer det sig att du ger råd i massa trådar, på både svenska och norska, om du nu är så ringrostig?

AI?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 925
Senast: Nox
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp