Grundvaccination, 2 eller 3 sprutor???

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare MissNegativ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 441
M

MissNegativ

Jag missade ju självklart att vaccinera min häst i vintras, nu har han fått 2 sprutor. läste nånstans att det ska vara 3 sprutor och sen 1 gång om året som vanligt. men sen frågade jag veterinären om det var 3 sprutan inom 6 månader, så sa hon att han inte behöver nån mer (detta år) för han har ju vart "normalt" vaccinerad förut. så den behövs inte eller ska jag dra dit veterinären igen sen? :confused: hur blir det me tävlandet då? dom borde ju se de, orkar ju kanske inte tjafsa om att veterinären sa de och de....om man slipper vill man ju inte dra hem veterinären och betala 500 eller vad de brukar ligga på...

Sv: Grundvaccination, 2 eller 3 sprutor???

Som princefair säger så är det två sprutor. Sedan ett år till nästa spruta
Det är inom galoppen man vaccinerar inom 6 månader för den tredje sprutan.

och internationellt (i FEI-passet) måste man åxå ha 6 månaders intervall :idea:

Aha, det visste jag inte, men så tävlar jag ju inte heller internationellt, fast jag tävlar ju i och för sig inte galopp heller.

okej, då måste jag ha sett fel där ja kollade...kanske var FEI bestämmelserna, där var det 2 sprutor, sen 6 månader och nästa. tusen tack!

grundvaccinering är 2 sprutor.

Vaa?? beror itne det på vilket vaccin man använder?
Nu när jag grundvaccinerade min häst sa hon nog att han skulle ha tre. I och för sig var jag aldrig med vid andra vaccinationen, och vet inte vad som sades där. men i den lillla foldern där de skriver upp vaccinationen står det tre sprutor.. eller är det bara om de inte vart vaccinerade innan?!

En helt ovaccinerad häst som ska vaccineras för första gången och som ska få ett grundskydd, så räcker det med två sprutor, sedan ett år till nästa gång.
Vissa veterinärer kan vara vimsiga i bland. vet att de på de gammla vaccinationskorten stod att tredje sputan skulle vara efter 6 månader. Men som sagt så gäller det bara galoppörer samt då även om man ska tävla internationellt

delvis knapplån..

Jag/vi i vårt stall har alltid fått 3 vaccineringar. Den tredje efter 5-6 månader.

Och det har iaf varit 10 olika veterinärer som vaccinerat.. :crazy:
Inte kan väl alla dem ha fel? Eller?
Några av dem har även varit vet. som precis gått färdigt utbildningen, så något borde de väl kunna..?!
Konstigt det där.. :confused:

Men han har vart vaccinerad innan, det är bara vimsiga jag som glömde av att göra det i tid. men tycker det låter skumt att bara galoppörer skulle behöva vaccineras tre gånger, de har väl inte större risk att bli sjuka än vad våra "vanliga" hästar har?

typ kl

I TR räknas hästen som grundvaccinerad när den har fått 2 sprutor

Ahaa. Nu trillade poletten ner. så de är egentligen inte grundvaccinerade fullt ut, utan man ska ändå ta sista sprutan efter 6månader?

Fast då måste jag förvirra dig lite till *hehe* Min veterinär (gammal i gänget) han menar på att en grundvaccination är två sprutor på halvbod, menad de inom galoppen kräver tre. Så hästen är fullt skyddad även om den bara får två grundvaccintions sprutor. Galoppet har ju sina egna regler ang 3 sprutor (om här finns någon galopp människa så rätta mig gärna om jag har fel!)

Precis, så har jag åxå lärt mig - att 2 sprutor ger fullgott skydd.
Det är åxå därför det är det kravet i TR.

såg att tråden inte var helt ny, men iaf, jag pratade med veterinären i onsdags, hon sa att om hästen har blivit vaccinerad innan o ska få grundvaccination igen (tex har missat en gång) så var det 2 sprutor.
men om det var första gången (unghäst tex) så var det 3 st

Så här är det, för att få t ex tävla överhuvudtaget så måste hästen
vara grundvaccinerad, med spruta 1 + 2.
En vecka efter spruta 2 får man starta.

Tävlar man i högre klasser och har FEI pass så är det spruta 3 med efter 6 månader, och man ska upprepa vaccineringen var 6.e månad fortsättningsvis också.

Tävlar man på lägre nivå, och sedan börjar tävla internationellt får
man grundvaccinera igen om man inte följt var 6.e månad.

Man behöver alltså INTE grundvaccinera med 3 sprutor om man inte
tävlar internationellt (och tydligen inom galopp som nån skrev)
men det ger ju ett bättre skydd om man vaccinerar efter 6 månader,
sen är det ju kanske delvis också ett sätt av tillverkarna att tjäna mer pengar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 068
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 059
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 301
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka