Grundvaccination

sassiball

Trådstartare
Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en ordentlig grund med alla tre vaccinationer som grund. Då tävling godkänner två grundvacc så har jag bara haft det förut. Det handlar om influensa och stelkramp.

Två av hästarna fick andra grundvacc i juli, alltså 5 månader sen nu.

De två ponnyerna är vaccinerade senare, den ena fick sin andra vacc i september och den andra ponnyn sin andra spruta 5 oktober.

Jag skulle ju vilja synka så att alla får sin sista i grunden samtidigt. Går det? Jag ringde vet stationen, men givetvis missade jag telefontiden och detta är ju inget akut så tänkte jag frågar här istället. Annars får jag ringa på måndag igen. Det jag undrar är alltså när man tidigast och när man senast kan ge tredje sprutan.
 
Senast ändrad:
Sv: Grundvaccination

Titta i Fass under det vaccinnamn du har använt, jag tror det står där.
Jag följer Fass och inte ridsportförbundet.
 
Sv: Grundvaccination

Hej jag får inge svar på min tråd. Någon som kan hjälpa mig här?

Nu måste jag ha hjälp snarast! Jag tänkte använda Back on Track stallbandage på min häst på natten. Men det visade sig att vår stall peronal inte vill hjälpa ta bort dem varje morgon. Någon som vet om det går att bara använda de på helgnätterna eller måste man "vänja" in hästen igen när den varit utan fem dagar? Med "vänja" menar jag att när man börjar använda Back on Track ska man bara ha de på 1-2 timmar om dagen till de vant sig så de inte får kraftig reaktion. Måste jag då börja om att "vänja" han onsdagkväll eller räcker det med att han har det varje kväll bara typ 15 min, 30 min för att "hålla igång" så att säga. Sen har jag även hört att det är bra att ta pauser från Back on Track. Men varje vecka, är det bra? Sååå tacksam för svar!!
 
Sv: Grundvaccination

Ja det kan jag ju göra :) kom på att Fass borde finnas på nätet? får leta lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Grundvaccination

Ja du borde nog inte bara ha dem på på helgnätterna och sen helt utan annars. Men ibland har jag också använt bot och jag har inte precis gjort någon invänjning, inte enligt rekommendation i alla fall.
Kanske inte det svaret du ville ha :)
 
Sv: Grundvaccination

Ringde en klinik som sa att de nya rekommendationerna var att ge tredje sprutan efter 3 månader. Så då borde jag kunna ge hela gänget i januari, ska ringa och dubbelkolla med min vet på måndag.

Den där Fass sidan kom jag inte alls överens med, de läkemedel jag skrev in fanns inte.
 
Sv: Grundvaccination

Det finns en Fass för läkare och en för veterinärer. Inte konstigt att du inte fick upp hästvaccin om du kollade i "människo fass"
 

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 192
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 974
Senast: Badger
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 961
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp