Bukefalos 28 år!

Grusa utanför stalldörren?

Chili

Trådstartare
Tänkte bli kvitt leran i år! Dock hade mamma och pappa olika varianter; så hur ska man göra? Pappa ville gräva ca ½ m och lägga grus + dräneringsrör. Mamma tyckte vi skulle ha markduk och inte gräva så djupt alt. inte gräva alls. Jag vill dock ha kvar tröskeln till stallet och inte grusa upp till kanten så jag föredrar att gräva lite mer i så fall.

"Äter" marken upp gruset om man kör utan duk när man grävt så djupt? Är en relativt liten fyrkant som ska grusas upp. Om vi kan få låna en liten grävmaskin kanske det även blir aktuellt att grusa en bred gång ända upp till parkeringen, främst för att hovslagare/veterinärer ska slippa köra sönder gräset som är där nu och som bara blir lervälling senare... Ska man ha markduk även där eller räcker dränering?
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Runt vårt stall och uthus har vi grusat. Det var gräsmatta ända in på väggen tidigare, och sålunda inte helt torrt och lerfritt...

På ena sidan om huset har vi skalat av matjorden, vad kan det vara 10-15 cm kanske. Och sedan lagt markduk - grovt grus/bärlager ca 5-10 cm och sen topplager, grus ca 5 cm. På andra sidan har vi gjort på samma sätt men utan markduk. Det har fungerat lika bra båda varianterna. Men nu har det bara legat ett år, så vi får väl se hur det blir med tiden. Men för vår del har det som sagt hållts torrt.

Jag tror inte ni behöver gräva så djupt som du skrev i alla fall.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Om man vill ha samma storlek på gruset hela vägen då? Oftast lägger man väl ett grövre, dränerande gruslager underst men om man gräver lite djupare och lägger dräneringsrör istället...? Det rinner ju vatten från stalltaket rätt ner framför stalldörren plus att det sluttar ner mot stallet från parkeringen så det blir ju lätt ganska blött, därför känns det som det behövs rör!
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Jag har ingen erfarenhet direkt av dräneringsrör. Men i så fall lär ni väl gräva längre i sidled, rören måste ju ta vägen någonstans.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Vill du att gruset ska ligga kvar så behöver du markduk under. (om du inte ska lägga flera dm grus förstås. Då går det nog bra utan duk) Med duk under behövs inte så mycket grus.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Jag hade nog grävt en del, sen lagt markduk och ev dräneringsrör, och sen grovt grus.
Vi har en gummimatta som ligger precis utanför stallingången.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Tänkte bli kvitt leran i år! Dock hade mamma och pappa olika varianter; så hur ska man göra? Pappa ville gräva ca ½ m och lägga grus + dräneringsrör. Mamma tyckte vi skulle ha markduk och inte gräva så djupt alt. inte gräva alls. Jag vill dock ha kvar tröskeln till stallet och inte grusa upp till kanten så jag föredrar att gräva lite mer i så fall.

"Äter" marken upp gruset om man kör utan duk när man grävt så djupt? Är en relativt liten fyrkant som ska grusas upp. Om vi kan få låna en liten grävmaskin kanske det även blir aktuellt att grusa en bred gång ända upp till parkeringen, främst för att hovslagare/veterinärer ska slippa köra sönder gräset som är där nu och som bara blir lervälling senare... Ska man ha markduk även där eller räcker dränering?
Gräv lika djupt som din pappa säger och lägg dräneringsrör sedan markduk och därefter mera grus. Då håller det för lång tid. Avrinningen blir för dålig om man inte gräver ur och då blir det blött även om man har markduk och grus ovanpå. Det blir helt enkelt inte bra. Håll på papsen du:banana:
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

jag har inte grävt och jag har inte lagt markduk utan jag har lagt 0-35 grus rakt på marken. Jag gjorde detta för nio år sedan och nu har jag utökat med mer för det funkade så bra.

22-08-09+079.JPG


22-08-09+087.JPG


Fråga den som ska göra jobbet vad den tycker är bäst.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Funkar inte som sagt, då blir det jämnhögt med tröskeln och då måste det ju slutta åt alla kanter eller så måste man lägga nån slags kantsten eller telefonstolpe. Det är jag och pappa som ska gräva ;) Eller en liten grävmaskin om vi har turen att låna det!

Vet inte vad det kostar att köra hit grus, priserna lär ju ändrats sen vi sist gjorde det för många år sen. Hade man fått låna en grävmaskin hade det ju varit najs att grusa hela insläppsfållan... *spånar*
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Jag har lagt 10-15 cm och det har funkat så bra så vi gjorde mer nu i sommar, slut på leriga hagar :bump:

Det blir faktiskt billigare att lägga lite nytt grus efter ett tag än att gräv upp och fylla på med allt på en gång :angel: och nu väntar jag bara på att gräset ska växa på gruset.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Jag har lagt 10-15 cm och det har funkat så bra så vi gjorde mer nu i sommar, slut på leriga hagar :bump:

Det blir faktiskt billigare att lägga lite nytt grus efter ett tag än att gräv upp och fylla på med allt på en gång :angel: och nu väntar jag bara på att gräset ska växa på gruset.
Det håller jag inte med om. När man beställer grus (om man inte har lastbil själv förstås) så är det transporten som är dyr, inte gruset. Grus kostar dryga hundringen per ton och det går på ca 16 ton på en bil med släp. Själva transporten kostar nästan lika mycket som gruset om man tar hem så mycket. Transporten kostar fortfarande lika mycket om man bara beställer en bil (som då senare får komma tillbaka med mer grus). Det blir dubbla transportkostnader det. Inte så ekonomiskt...
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Har du hängränna vid taket? Om inte så fixa det och styr undan vattnet därifrån! Kan vara ett bra komplement till gruset!
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Storleken på gruset avgör också en del hur bra det dränerar. Vad har ni tänkt er?
Gårdsgrus, finare, grövre?
Vad är det för slags jordmån. Mycket sand, lerjord osv?
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Mina föräldrar brukar vara ganska haj på grus då vi grusat upp både parkering och i trädgården med olika sorter. Men ja inget stort grus utan sånt "det brukar vara" vid stall :D Kanske att man beställer en bil med släp där bilen har grövre grus och släpet finare grus? Torde räcka.

Vi bor på berg kan man säga, så berget kan vara mycket nära ytan. Vet inte hur det ligger till just där.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Bor också på berg. Grunden ligger ibland bara 10cm ner:)

OM ni kommer åt att gräva er ner så rekomenderar jag att ni har grövre stan i botten som drändering och sedan det grus ni vill ha ovanpå.
Min ridbana har nog en tre-fyra lager av olika sorter för att det ska dränera.

Annars kan jag tipsa om hur min stalldörr är funtad.
Vi har lagt slipers i en fyrkant utanför och sedan är det gatsten. Lätt att sopa av, går att spola hästar på för vattnet rinner ner mellan stenarna, samt halkfritt. Ingen aning om vad sådana gatstenar kan kosta. Vi fick våra.:banana:
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Tror vi håller oss till gruset :p

Ska dra mina nyförvärvade kunskaper för föräldrarna :D Se vad vi kan enas om. Lite kul att jag och mamma båda frågade pappa på samma dag vad ett gruslass kostar, haha. Gött att man är samspelta!

Bra att man har så få projekt. Nytt gavelfönster, grus vid dörren, täckestork, ny stalldörr samt bygga klart altanen :p
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Det håller jag inte med om. När man beställer grus (om man inte har lastbil själv förstås) så är det transporten som är dyr, inte gruset. Grus kostar dryga hundringen per ton och det går på ca 16 ton på en bil med släp. Själva transporten kostar nästan lika mycket som gruset om man tar hem så mycket. Transporten kostar fortfarande lika mycket om man bara beställer en bil (som då senare får komma tillbaka med mer grus). Det blir dubbla transportkostnader det. Inte så ekonomiskt...

Om jag transporterar dit 3-4 lastbilar om jag gräver eller en lastbil så blir transportkostnad per lastbil samma oavsett + att hyra grävare kostar per timme. Nu passade jag ändå på medan vi la om avloppet och hade maskinen på plats.

Du betalar ju transport per lastbil inte per gång, i alla fall så gör inte jag det. Nu la jag på en lastbil grus och det kommer säkert dröja minst 10-15 år innan jag behöver mer på den platsen.
 
Sv: Grusa utanför stalldörren?

Om jag transporterar dit 3-4 lastbilar om jag gräver eller en lastbil så blir transportkostnad per lastbil samma oavsett + att hyra grävare kostar per timme. Nu passade jag ändå på medan vi la om avloppet och hade maskinen på plats.

Du betalar ju transport per lastbil inte per gång, i alla fall så gör inte jag det. Nu la jag på en lastbil grus och det kommer säkert dröja minst 10-15 år innan jag behöver mer på den platsen.
Ja, då tänker vi på samma sätt bara att jag missuppfattade dig. Jag tänkte att du beställde lite grus (så att det täckte ytan) och därför fick beställa flera gånger. Men nu förstår jag vad du menade :bow:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vid huset har jag en del grusade ytor, d.v.s. det är makadam där. Lagret är på tok för tunt så ogräset får lätt fäste i underlaget och...
2
Svar
30
· Visningar
2 646
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vid huset har jag en del grusade ytor, d.v.s. det är makadam där. Lagret är på tok för tunt så ogräset får lätt fäste i underlaget och...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: Magiana
·
Fritid Jag hade tänkt grusa under studsmattan så att jag inte behöver hålla på och flytta på den så fort gräset skall klippas. Har grävt ut...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp