P

Professor Kalkyl

Vi håller ju som sagt på att renovera och vi börjar närma oss slutet. Nu ska vi anlägga uppfarten. Det ska enligt våra tankar anläggas med markduk och därefter gårdsgrus.

Tips och idéer.

Några frågor:
Vad används smidigast till avgränsning mellan gräs och grus?
Hur tjockt lager grus går åt för att få en yta som inte flyttar sig för en eventuell bil?
 
Sv: Grusgång

Varför behöver jag ättika och salt?
 
Sv: Grusgång

Jag anlade både parkering och gång för några år sedan, singel.

Runt parkeringen så har jag slipers ganska djupt nedgrävd och utmed gången så är det telefonstolpar.

Jag ångrar båda eftersom jag måste använda trimmer när jag klipper.

Nu ska jag göra en ny gång till sonens hus och kommer då inte att använda något som avgränsar utan gräva lite djupare, täcka med markduk och sedan fylla ordentligt med singel.

Gör man en ordenligt kant mot gräset, 10-15 cm djup så behöver man inte oroa sig så mycket för att gräset kryper in mot gången.

På parkeringen så är det makadam underst och ca 10-15 cm singelbädd, allt kört med padda.
 
Sv: Grusgång

Jag skulle välja att avsluta med marksten (stående på tvären eller i tvä rader) mot gräsmattan så att jag kunde klippa med gräsklipparen med ena hjulet på markstenen. Gör inte så att du blir tvungen att använda trimmer för att kunna klippa (gäller för övrigt också för rabattavgränsare.

Mina föräldrar la in duk under gruset för några år sedan och de är väldigt nöjda, inget ogräs på grusgången längre!
 
Sv: Grusgång

Även om du lägger markduk mm så kommer ogräs ovanifrån. Växer jättemycket här hemma hos mig- kanske för att det finns så mkt ängar med ogräs runt omkring. Inte lika illa i ett vanligt villaområde skulle jag tro..
Salt och ättika är mkt effektivt för att hålla ogräset i schack...
När jag har gjort om här hemma- nån gång om tio år typ är jag klar- kommer jag nog använda detta och om det ändå inte blir bra så kör jag nog genvägen med gasolbrännare... Hellre ofta med den än att behöva dra upp möget...
 
Sv: Grusgång

:bow::bow::bow:
Håller fullständigt med dig om att man ska kunna köra med gräsklipparen på kantstenen... Det glömde jag....:devil:
 
Sv: Grusgång

*Lite av kl*

Måste bara få inflika lite att man faktiskt förr inte använde kantsten eller dyl när man gjorde grusgångar och det gick bra ändå ;)

Helt seriöst som jag skrev i mitt första inlägg så gräver man ett ordentligt djup/raka kanter och kör med padda så att gruset/singeln sätter sig så behöver man inte ha någon kant överhuvudtaget.

Allt enligt min far som arbetat med trädgårdar i över 40 år.
 
Sv: Grusgång

Jag håller med lite där faktiskt... Mina dom är ju de klart mest lättskötta... Men de har ju också legat så länge.. Tittade lite på hela vägen hem idag bara för denna tråden... Man är helt enkelt lite skadad...;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: Amk
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 212
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 050
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 319
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp