Bukefalos 28 år!

Guldhamster!

X

xoxo

Vet någon när man ska sälja guldhamster ungar? :) Har läst att man ska sklija dom från mamman efter 4 veckor, men ska man sälja dom direkt då eller ska man ha dom kvar ett tag till? :p

TACKSAM FÖR MYCKET OLIKA SVAR! :bow:
 
Sv: Guldhamster!

Bäst är väl att ha kvar ungarna några dagar till, så de inte bara säras från mamma och direkt skickas iväg till ett nytt hem, utan får ta en förändring i taget.
 
Sv: Guldhamster!

Det går att sälja dem direkt. Mellan 4-5 veckor är lämpligt. Det är ingen panik att ta dem direkt på 4 veckors dagen.
 
Sv: Guldhamster!

Men det rekommenderas ändå att avvakta pga stresskänslighet. Lite okul om de drabbas av wet tail etc.
 
Sv: Guldhamster!

Frågan är väl vad som är mest stressfyllt egentligen. Ser man på föl tex så är det många uppfödare som gör en direkt avvänjning och skiljer stoet och fölet på en gång eftersom de tycker att det är bäst. Andra gör en successiv avvänjning där de skiljer föl och sto på natten etc eftersom de tycker att det är bäst.

Det handlar ju om vilka förutsättningar man har att ta hand om djuren enskilt. För hamsterhonan är det bäst med en successiv avvänjning av ungarna, vilket kommer naturligt när man säljer ungarna. Det är sällan alla hämtas på samma dag.
 
Sv: Guldhamster!

Är kanske skillnad på om man säljer kullen till djuraffär - det torde ju vara stressande. Eller om man säljer till nya hem direkt.
 
Sv: Guldhamster!

*halvt KL*

Att komma ihåg är dock att hanarna bör plockas bort så fort som möjligt då, även om man väljer att låta honorna gå kvar, eftersom de blir könsmogna vid såpass låg ålder.
 
Sv: Guldhamster!

Är kanske skillnad på om man säljer kullen till djuraffär - det torde ju vara stressande. Eller om man säljer till nya hem direkt.
Inga seriösa uppfödare jag känner säljer till djuraffärer och jag hoppas att TS väljer att inte göra det heller. Det är viktigt att hitta bra hem för alla djur man sätter till världen. En djuraffär skiter i hur hemmet ser ut, de säljer bara djuret. Men för oss som föder upp djur borde det vara viktigt att våra uppfödningar kommer till bra hem - oavsett vilket djurslag det är.
 
Sv: Guldhamster!

Inga seriösa uppfödare jag känner säljer till djuraffärer och jag hoppas att TS väljer att inte göra det heller. Det är viktigt att hitta bra hem för alla djur man sätter till världen. En djuraffär skiter i hur hemmet ser ut, de säljer bara djuret. Men för oss som föder upp djur borde det vara viktigt att våra uppfödningar kommer till bra hem - oavsett vilket djurslag det är.

När jag födde upp hamstrar var jag väldigt aktiv och pratade mycket med hamsteruppfödare på listor. Seriösa diton. Dom flesta sålde en del av sina avkommor till djuraffärer. Sedan kan man ju välja vad för djuraffär det blir. Alternativet är att antingen avliva ungarna vid en så där 3 veckor eller inte bedriva avel alls. Det är helt enkelt för svårt att ha en vettig avel på guldhamster då man måste avla på dom innan 1 år och dom kan spotta ut rätt många ungar varje gång. Varje unge måste ha egen bur innan 8 veckor senast (jag har aldrig lyckats få dom samsas så länge som 8 veckor men vissa linjer är mjukare och det kan fungera längre än så). Det faktum är att det är svårt att bedriva större seriös avel utan att kunna tänka sig att gå vägen om djuraffärer. Det är lätt att kolla hem om man bara petavlar sina hamstrar men har man mer kriterier för sin avel än "trevlig hamster" är det rätt svårt att få ihop. Det kan i praktiken innebära 20-40 olika hem under ett år och då håller man bara igång två linjer.
 
Sv: Guldhamster!

Jag hade inte tänkt sälja mina till djuraffär, jag är inte emot de eller nått men jag tycker det är roligare att dom får komma till någon som börjar hålla på med dom från börjar ju. Men sen kommer en frågar till, hur mycket ska man sälja dom för då? Jag har 11 ungar hemma som fyllde 1 vecka igår *happy birthday* För jag vet att om jag säljer dom för billigt så kan kanske någon köpa dom till orm mat :s Men jag vill inte sälja dom för dyrt heller eftersom jag vill att de ska vara rimligt ju, mellan 75-100 kr eller nått sånt?
 
Sv: Guldhamster!

Wet tail är bakterieorsakad och smittas dessutom till andra hamstrar.

Guldhamstrar är inte speciellt lättstressade varelser. Dom som är kommer oftast ur dålig avel på nervösa (och ofta bitiga) individer. Guldhamstrar generellt bekymrar sig inte nämnvärt för främmande dofter (om det inte är något ätbart gott), dom bekymrar sig inte speciellt för ljud, som bekymrar sig inte för att bli ensamma.
Jag har aldrig märkt skillnad på dom hamstrar (oavsett dvärg- eller guldvariant) jag köpt i affären (ursprung från god uppfödning) framför dom jag köpt direkt av uppfödare.
 
Sv: Guldhamster!

Allt från 50 till 150 kr skulle jag kunna tänka mig att sälja för men så handlar det ju om att få alla hamstrar sålda i tid. 11 ungar och du inte får en enda såld betyder ett stort burbehov inom 3-6 veckor. En bur för varje unge.
Du kan ju testa att annonsera på 100 kr och sänka om du märker att det inte fungerar.
 
Sv: Guldhamster!

Jag har aldrig märkt skillnad på dom hamstrar (oavsett dvärg- eller guldvariant) jag köpt i affären (ursprung från god uppfödning) framför dom jag köpt direkt av uppfödare.
Kanske inte på grundmentaliteten, men jag har sett stor skillnad på tamhet när det gäller hamstrar köpta från affär och de som är köpta från uppfödare. De som är köpta från uppfödare är oftast mer tama och hanterade än vad de som kommer från affär är.
 
Sv: Guldhamster!

Tänker mer på TS. Det verkar vara ganska vagt det där med allt vad uppfödning av hamstrar innebär. Har man planer på uppfödning läser man på innan. Annars är man sonika inte intresserad och därmed antagligen oseriös. Vilket antagligen slutar med att ungarna dumpas i en djuraffär.

För som sagt. Ungarna kommer behöva egen bur rätt snart. Och har man inte hem som väntar så blir det antagligen ett rätt stort burproblem inom snar framtid.
 
Sv: Guldhamster!

Vi hade delbara burar. Vet inte vart vi köpte dem, men buren kom med en gallerskiva som man satte ner i mitten. Det var på den tiden hamsterburar var en fyrkant med galler över, möjligtvis i två våningar. Allting såldes utan leksaker i alla fall.

Men vi hade ju fullständiga stamtavlor på våra uppfödningar och vi hade en stor kundkrets så det var sällan vi behövde flera burar. Det var med hamstrar jag började min avelskarriär. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
982
Senast: gul_zebra
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 476
Senast: Hazel
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp