• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 193
R

rosita

Hur ska det sitta?
Sätter öglan på huvudet, trär ner ändarna genom tränsringarna, ner under magen och fäster i jorden. Rätt?
Men öglan glider ju på huvudet så det blir ojämt, ska det va så?
mvhR :confused: :confused:

Sv: Gummiband

Har vid tidigare tillfälle använt mig av gummisnodd men då ej fäst i bettringarna utan använt mig av en spärrgrimma och trätt snodden genom ringarna på den. Gett upp nu och de få gånger jag använder det på märren vid körning så har jag cykelslang istället

Men när man sen ska glida öglan åt andra hållet så fastnar den liksom på nackremmen!!!!
mvhR

Ja, du har så rätt så. Man kan sätta den på sidan vid skänklarna också

En krok i vardera ände och fäster ena änden i ringen på spärrgrimman och den andra i gjorden.

används av en del som "springrem" i travstall.

Jag tycker det är bättre att använda ngt som tydligt visar hästen vart gränsen går, gummiband och annat tänjer sig och skapar otydlighet och förvirring hos hästen

Centaur skrev:
Gummiband och snoddar ska man ha i håret......... :devil:

Ja precis :D Enda gången jag använder gummiband/snoddar är när jag flätar manen på pållan.

jag sätter öglan på nackremmen, sen får ändarna gå igenom bettringarna och ut på sidorna (fäster dom i sadelgjordsstropparna)
fast jag använde bara min väldigt löst, för att hästen skulle sluta med ovanan att ta upp och fram huvudet när vi skulle trava - och det lärde han sig fort, så nu behöver vi den inte längre.

Min häst blir jätte lugn och mjuk med gummisnodd, -band, halsförlängare. Bättre än att det ska ta flera timmar för henne att jobba i rätt form o få till lite muskler, spänner den aldrig särskilt hårt.
"öglan" vid nackremmen, in ifrån och ut genom bettringarna och fäster i sidorna på shabraket (där sadelgjorden går igenom) :bump:

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
388
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 137
Senast: Mint
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
781
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V