"Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

Larka

Trådstartare
I somras var vi iväg och tävlade. Av okänd, jättekorkad anledning lämnade vi bakluckan öppen på släpet heeeeeeeeela, långa stekheta dagen. Konsekvensen blev att den påsprutade (?) "gummimattan" som finns i mitt Bojsläp smälte. Och att hästarna där med trampade hela vägen ner till aluminiumgolvet. På sina ställen kan man alltså se/känna golvet som egentligen ska vara täckt. Vi hade inte en tanke på att detta kunde ske och upptäckte det betydligt senare på säsongen.

Nu undrar jag vad det kostar att lägga om denna matta, samt hur mycket jag behöver oroa mig för golvet? Aluminiumet ska ju vara urinbeständigt men jag antar att gummit ovanpå ska fylla någon funktion också. Om man vill/måste lägga om golvet helt i en Bojtransport, vad kostar det då?

Släpet i fråga är en Boj Bravo 220 från 1999.
 
Sv: "Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

Boj hade förut lagningssatser till golven. Vet inte om Thule har det nu mera. Men det skulle kanske kunna vara något så ni kan skära bort och gjuta i ny matta där den gick sönder.
 
Sv: "Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

Om det inte går att laga är det nog enklast och billigast att köpa en lös gummimatta och lägga in ovanpå.
 
Sv: "Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

Jag har bytt hela i min Boj Bravo och det massan från klippans släp kostade ca 2500kr har jag för mig. Då ingick gummiflis, härdare, flytande massa och primer. Det man behöver köpa själv är rengöringsmedel. Det var lite jobb men det var väldigt enkelt, och blev perfekt! Kan lätt rekommendera.

Det är alltså deras orginalmassa som klippans släp säljer. De tillverkar den själv. Allt kommer i hinkar och det är bara att blanda ihop allt tillsammans.
 
Sv: "Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

När gjorde du det? Vi skulle också behöva laga gummimattan på vissa ställen :meh:
Va det svårt att ta bort den gamla massan? Tänkte mest om man skulle göra om hela eller bara på de ställen där det fattas, men det kanske håller bättre om man gör hela? :p
 
Sv: "Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

Gjorde det i somras. Min massa hade släppt lite i kanterna därav bytet och vi bröt upp där och sedan bröt upp resten med stora spårmejslar. Tog 20 till 30 min tror jag.
Det jobbigaste var att slipa bor all gammal primer. Det är totalt omöjligt med hjälp av slip och sandpapper! Vi provade och gav upp direkt då det inte tog ett jota. Köpte lamellskivor tror jag det hette och satte på vinkelslipen och då var det som att slipa i smör. Väldigt enkelt!
 
Sv: "Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

Åh vilka bra svar! Det verkar alltså inte som jag behöver byta hela golvet i alla fall. :)

Om man vill kolla golvet i ett släp med aluminiumgolv, vart vänder man sig då?
Vi besiktigar ju släpet, men det sker ju bara vartannat år och skedde innan "mattincidenten". Alltså är det ett år till nästa besiktning. Kan man boka "extrabesiktning" och be särskilt om en koll på golvet?

Om man behöver byta golvet, vad kostar det då?
 
Sv: "Gummimattan" i Bojsläpet smälte - vad göra?

Det ska inte vara några fel på golvet, men om det är det så har Boj 15 års ( har jag för mig) garanti på golvet. Om det är alugolv. Vet dock ej hur det funkar sen Thule tog över.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag undrar om någon har bytt väggar i sin boj bravo med sadelkammare och klädkammare? Har precis köpt en transport och den läcker...
Svar
1
· Visningar
2 251
Senast: misan1984
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp