Bukefalos 28 år!

Sv: Gurkmeja

hm. min equiterapeut sa att de va samma sak. men okej. =)
 
Sv: Gurkmeja

Curcumin, den biologiskt aktiva beståndsdelen i gurkmeja och curry är iofs en intressant substans. Men precis som abcde säger ovan måste nog en häst äta kilovis för att få i sig en mängd som skulle kunna tänkas ha en effekt. I olika gurkmeja och currysorter varierar mängden curcumin i mellan 0,5 och 3 %. Den minsta dos man kunnat mäta att råttor tillgodogjort sig en viss mängd av substansen när den givits genom munnen är 10 mg rent curcumin per kg.

Om hästen skulle ta upp substansen i samma grad (vilket iofs är osannolikt då den späs ut så i hästens grova tarm) skulle den behöva ta in mellan knappt ett hekto till 1 kg per dag. Om man skulle jämföra med doser som man ger människor i studier av effekt på vissa sjukdomar - då är vi uppe i det 10dubbla mängden gurkmeja alltså knappt 2 till 10 kg. Så det är nog ganska bortkastade pengar att ge några msk gurkmeja till sin häst.

HH
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
443
Senast: M_Elin
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
641
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp