h**ks sadlar..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare karatefisken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 296
K

karatefisken

Vad har ni för erfarenhet av CH trevor flatback? är de bra eller dåliga? passar på för hästar? och Griffin Robert Whitaker showjumper? funkar det här fishsystemet?

Sv: h**ks sadlar..

karatefisken skrev:
Vad har ni för erfarenhet av CH trevor flatback? är de bra eller dåliga? passar på för hästar? och Griffin Robert Whitaker showjumper? funkar det här fishsystemet?

Jag vill åxå veta!! :bump: :bump:

Har en CH Trevor Flatback till vår häst. Passformen är bra, den ligger som den ska.

Materialmässigt och utseendemässigt så märker jag att det inte är den dyraste sadeln på marknaden. Vi köpte den för att vi behövde en 18" sadel snabbt, till ett överkomligt pris. Har inte riktigt betstämt hur allvarligt det ska satsas på hoppningen med honom men vill ändå ha en sadel som är anpassad för aktiviteten.

ja, jag vill också ha en sadel att bara hoppa i ibland. Hittade gamla trådar ang. sadeln och det värkar finnas många måndagsexemplar..
Men griffin sadeln? den är jag mest intresserad av.. vad för hästar passar den på?

Blev nyfiken när du sa att det verkar finnas många måndagsex och spontant tycker jag att det verkar vara så att de som tycker inte har provat den IRL utan bara "sett" på den.

Visst, jag är inte överförtjust i kåplädret då det känns styft, men jag tror att det blir bättre med användning. I sätet och bossorna är läder och stoppning mjuk och skön i snyggt läder.

Har inga åsikter om Griffin då jag inte testat den.

Jag köpte en CH hoppsadel vintern 04 som stoppningen började flytta sig i och bildade en massa veck o grejjer, jag hade beställt den via postorder och åkte till butiken i Kungens kurva, tjejen i kassan sa att det ska vara så, att den hade anpassat sig efter hästen..... grejjen är den att hästen är skadad så den är bara skrittad i ca 10 ggr sa jag och i ca 10 min per gång, sadlar ska inte se ut så här... snorkig ton tillbaka fick man då att - ja ja då ska vi höra med min chef som kommer senare under dagen, -japp, sa jag jag vill inte ha sadeln...
chefen ringde mig på en gång o sa - jag håller med dig, så här ska inte en sadel se ut, den har på tok för lite stoppning!!! Hon ordnade med reklamation o ny beställning o ringde sen o sa att nästa sadel ser likadan ut så jag vill inte skicka denna till dig ens....så jag fick pengarna tillbaka.
Det är den erfarenheten jag har....

puttar upp. vill fortfarande veta vad griffin passar på för hästar?

Om du vill veta bara om Griffinsadlarna isig så har jag en Haflinger/Cob. Den är precis ny så den är inte inriden än men det ligger väldigt bra på in häst. Bör tilläggas att jag letat sadel i över 2år.....
Har inte testat fish men jag e liiiite pessimistisk mot det...

Hej hej!

Har en Haflinger xx-vid sadel till min ardenner och den är bra! Nu är ju inte ridning min starka sida men jag fick en prisvärd sadel i varje fall.
Dock så har min kompis den bruna flatbacksadeln(vet ej vad den heter) och hon var så missnöjd... Den tappade formen helt....

Lycka till i sadeldjungeln!!

Måste säga att det är bra sadlar för det priset. Har själv köpt en griffin med fish ilägg och den ligger kanon bra. Vad jag fick veta var att sadel sätter sig snabbare än en lädersadel och behöver då stoppas om. Men då kan man också se vart man behöver minska och öka stoppningen. Jag köpte den vida modellen och har inte lagt i några ilägg i den ännu.
Jag är jättenöjd, hästen rör sig smidigt och lätt utan tryck framtill.

Billigare sadlar behöver inte vara dåliga utan det viktigaste är att den passar din häst. Jag tror inte att om man köper en dyrare sadel att den skulle ligga bättre eller att man rider bättre.

Hästen musklar om sig och det hade varit bra att kunna ha en sadel för varje årstid. Vi har blivit mer medvetna om våra sadlar om hur noga det är att dom ligger bra.
Kanske måste man byta ut sin sadel lite oftare beroende hur hästen rids.
Bara för att man köper en ny dyr sadel så håller inte den en livslängd på en och samma häst, att den gör den kvalitet mässigt i läder men det är ju ointressant.

Sadeln ska passa hästen i första hand.

är det värt att ta hem en och prova då?
börjar få lite panik och måste ha en hoppsadel..
får man provsitta i sadlarna när man lånar hem en från hööks?

Ja man får provsitta. Man får provrida lite försiktigt utan stigbyglar om man har en gjord med rullspännen (finns det ens utan?)

Ja man får provsitta. Man får provrida lite försiktigt utan stigbyglar om man har en gjord med rullspännen (finns det ens utan?)

jo då de finns, uslingarna..:mad: billiga bomullsgjordar. jag köpte en alldeles när jag fick häst och skavde sönder stropparna på sadeln direkt...:crazy:

I know.. det var mest en allmän varning mot skitgjordar, så jag satte en där. skit samma när det var gjort..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 357
Senast: Elise4321
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 254
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21