Ha, lyckats lura i krääääsna tiken en hel portion.

Alexandra_W

Trådstartare
Greyhoundtiken är kräääsen och tycker ofatst att hon ska äta 3/4 portion typ. Spelar eg ingen roll vad det är såvida det inte är ren burkmat (det går ner hur mkt som helst). Men även om jag blandar pellets i burkmat så brukar hon lämna. Hon petar inte ens bort pelletsen och äter burkmaten utan hon lämnar 3/4 av maten rakt av.

Jag tror det beror på att hon äter så fruktansvärt låååångsamt. Typ 'ta en pellets. Sug lite på den. ta in smaken. Tugga lite. Svälj. Leta upp en annan pellets, ta in första bästa utan var noga med att leta upp en "bra. Upprepa enligt föregående'

Så de andra två är färdiga lååångt före henne, och tillslut när hon ätit ca 3/4 ledsnar hon och går.

Så jag har försökt diverse sätt att öka äthastigheten lite. Men inte lyckats.

Så när jag ikväll stod och mixade lillhundens uppblötta pellets (japps, du läste rätt, jag mixar dem med stavmixer så de blir som en gröt, sen rör jag ihop det med burkmat, enda sättet att få i henne pellets nuförtiden) så kom jag på att om jag 'kletar ihop' GH-tikens pellets rejält (jag vill INTE blöta hennes pellets, jag vill helst att de ska tugga iaf någonting när de äter) kanske det hjälper.

Så jag provade köra med stavmixern i en hundmatsburk. Resultatet blev sörja som såg ut som sådant som brukar komma ut 'i andra ändan' *uäck* Men kletigt värre iaf. Så hade jag i lagom dos av det i tikens mat, blev en kletig massa med pellets i ungefär.

Hon började att försöka ta 'en pellets i taget' men insåg att det inte fungerade, och började sedan äta som en - HUND. Inte kasta i sig maten eller något, men ta fem pellets i munnen åt gången och tugga. Sist klar såklart, men åt upp allt OCH slickade skålen =)

Hoppas bara det fortsätter fungera!
 
Vilken bra idé. Själv funderar jag på hur i hela friden jag ska få gammgubben att äta sin mat. Han är fruktansvärt bortskämd, har näringsbrist och ska gå på dietfoder. Kanske stavmixer vore modellen för han också då han är 13år......
 
Jag började med mixern pga min lillhund. Hon är 13 år och har ända sedan hon varit liten ätit lite som hon tyckt. Vissa dagar har hon ätit som hon ska, men sen har hon kunnat matstrejka helt i tre dagar. Burkmat har dock alltid gått ner men jag vill inte ge bara burkmat. Och blandade man slickade hon av pelletsarna och spottade ut på golvet.

Så fick hon njursvikt för några år sedan och äter medicinskt foder. Och nu är det ju viktigt att hon äter VARJE dag. Jag har trasslat och trixat och i flera år nu, men nu har jag som sagt gått över att blöta upp pelletsen, mixa dem och burkmat (räcker med att mosa i burkmaten tror jag iof) och servera. Då tror det korkade djuret att ALLT hon får är burkmat *hehe*

Nackdelen när man kör ihop pelletsarna så är ju att de inte behöver tugga alls, men hellre lite tandsten än pajade njurar känns det ju som. Och det kan ju fungera att göra som jag gör åt yngre tiken med (på min lillvovva fungerar det dock inte, hon bara sorterar ur pelletsen)

Lycka till
 
Min grehound har vissa dagar när hon inte vill äta direkt, hon får 30 s på sig, är hon fortvarade inte intresserad så blir det ingen mat förrän nästa mål. Trugar aldrig en hund som inte är sjuk.
PL
 
Jag tillämpar generellt också att de får en viss tid, sen tar jag bort maten. Fungerar fint på hanen men de två damerna strejkar glatt en hel vecka då. Kärringar ;)

Och lilltiken måste ha sin mat för njurarna, och GH-tiken har inte råd att tappa vikt.

Så 'trugar' gör jag inte, däremot mosar jag som sagt i burkmat för att göra det smakligare. Vill de ändå inte ha - synd för dem.

Men GH-tiken är det nog mest att hon äter så förbenat långsamt, så hon taooar tålamodet att stå där och äta. Och lämnar. Och går ner i vikt. Så med maten 'hopgeggad' blir det större tuggor, mattiden kortas och så är problemet löst.

Lillhunden är bara en kräsen kärring (varit sen hon var valp) och lever i förhoppningen om att det ska bli något bättre i skålen. Henne kör jag helt sonika med att 'börjar du inte äta inom 5 minuter (då är hanen klar) så ger jag din mat till hanen. Och det vore det hemskaste som kunde hända i lillvovvans värld, att någon ANNAN får *s* GH-tiken skänker glatt bort sin mat dock.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp