Hacka bete i vinterhage?

R

Raggsocksponny

Jag vill ha bort allt som växer i hagen där hästarna ska gå i höst och vinter. Vill absolut inte att de ska äta fruset gräs så det måste bort innan jag flyttar dit hästarna.

Om man hackar betet, efter hur lång tid kan man då släppa dit hästarna? Det måste ju förmultna annars kommer de ju äta upp det som är slaget.

Sv: Hacka bete i vinterhage?

Det multnar ganska fort... men annars kan du ju lika gärna spruta hagen eller lägga grus där om du inte vill ha nån växtlighet öht.

Att dom petar i sig lite gräs som ligger under snön är som regel inget jätteproblem, för det mesta räcker det att köra betesputsen nån enstaka gång under sensommaren.

Förr om åren hade mina hästar alltid möjlighet att beta året om, men jag har blivit så nojig över det här med frost och fång på senare år. Har ju både islandshästar och shetland så fång är ju lite extra riskabelt.

Grus går inte dels för att vi inte äger marken, dels för att hagen är på flera hektar.

Hur lång tid toro du det tar innan man kan släppa på efter att det är hackat.

Men om du putsar så kommer ju gräset att växa till sig (ännu starkare) efter att du putsat?

Vill du ha helt fritt får du spruta och hålla efter det.

Men om du putsar så kommer ju gräset att växa till sig (ännu starkare) efter att du putsat?

Vill du ha helt fritt får du spruta och hålla efter det.

Tanken var att göra det lagom till att det slutar växa i september.

Aha, du bor så långt upp. Fast det kommer ju ändå att finnas gräs för hästarna att böka efter, så jag tror det ur fångsynpunkt är bättre att ha det högt och dött än nyputsat.

Det är ju den botaniska utvecklingen som avgör näringsinnehållet, ju längre gräset får stå och växa ju mindre näring innehåller det.

Optimal längd på betet (om man vill ha så näringsrikt som möjligt dvs.) är ca 10 cm - den längd som ofta blir vid putsning.

Det du kan göra med fånghästar är ju att ha långt övervuxet gräs och sedan begränsa hur stor yta dom får vara på för att begränsa mängden "mat".

Sen är ju egentligen hösten krångligare än vintern ur fångsynpunkt eftersom man på hösten kan råka ut för att det fortfarande är solljus ute men temperaturen är för låg för att gräset ska växa = upplagring av fruktan vilket leder till fång.

Får däremot gräset stå till vintern innan du släpper dit hästarna så hinner gräset att ställa om tillverkningen och dra ner näringen i rotsystemet och det som blir kvar på ytan blir då ett extremt näringsfattigt "hö".

Precis vad jag menar, vi har vår shettis på övervuxet gräs som gulnat. Det finns något han kan gå och dra i, men det innehåller inte mycket.

precis, klipper man ner det så blir bara stubben kvar och den är inte alls bra för hästarna att gå och gnaga på, innehåller mkt mer socker än stråna.

Vi gjorde så ifjol att vi plogade och harvade hagen. Väntade innan det frös på och snön kom, släppte dit hästarna. Kommer att göra så i år också fast vi inte har häst, IFALL jag hittar en på vår/vintern.

Det du kan göra med fånghästar är ju att ha långt övervuxet gräs och sedan begränsa hur stor yta dom får vara på för att begränsa mängden "mat".

Får däremot gräset stå till vintern innan du släpper dit hästarna så hinner gräset att ställa om tillverkningen och dra ner näringen i rotsystemet och det som blir kvar på ytan blir då ett extremt näringsfattigt "hö".

Jag fick uppfattningen att fruktanet spökade på vintern också, men så kanske det inte är? I såfall kan jag ju strunta i att betet står kvar i vinter. Det känns dock mindre kul att vinterhagen till övervägande del består av röd- och vitklöver som tagit över mer och mer.

Jag vill gärna att mina hästar skall kunna gå på stora ytor under vinterhalvåret då de får mindre hage sommartid p g a alldeles för mycket bete och för få hästar. Nu under sommaren går de på förvuxet bete. I vintras hade vi så enormt mycket snö för ovanlighetens skull, så då löste det sig naturligt.

Tack och lov har jag ingen fånghäst nu, men kan vill ju till varje pris undvika det. Under drygt 10 år hade mina islänningar alltid "bete" året runt utan några fångproblem. Sen fick min äldsta häst flera lättare fånganfall under några års tid och efter att ha läst om fruktan blev jag ytterst petig med betet. Nu visade det sig att hästen som fick återkommande fånganfall hade cuschings syndrom, så den utlösande faktorn var kanske inte betet trots allt.

precis, klipper man ner det så blir bara stubben kvar och den är inte alls bra för hästarna att gå och gnaga på, innehåller mkt mer socker än stråna.

Nej, de är ju inte bra men man kan ju hoppas på lite snö och is som gör det svårt att beta.

Precis vad jag menar, vi har vår shettis på övervuxet gräs som gulnat. Det finns något han kan gå och dra i, men det innehåller inte mycket.

Även när det är frost? Jag har ju aldrig haft shettis förr och antar att de är ännu känsligare än islänningar.

klöver vill ha:

Öppet, dvs inget långt gräs etc som skuggar.

Lågt kväveinnehåll i marken, dvs om man tillför kväve så minskar andelen klöver. I slåtter och betesvallar kan man genom kvävegödslingen styra hur stor andel klöver du har i vallen.

Annars har ju klöver liksom andra baljväxter den fördelen att dom är kvävefixerande.

Ja, även när det är frost.

Alternativet för oss hade varit att grusa upp en hage, och då kvarstår aber med att ge någon form av foder ute, eftersom hö som ges på morgonen fryser under dagen (om man nu är rädd för att själva fodret fryser, och inte bara innehållet). Det är ju ingen skillnad mellan fruset hö på rot och fruset hö från bal i det fallet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 780
Senast: 13579vas
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 435
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka