Hackamoore kedja som skaver

skjona

Trådstartare
Vi har en häst som är så extremt känslig när något ligger emot skinnet och han får i princip skav om han har grimma på sej i hagen eller benskydd för länge när det är varmt.Så är det inte alls med de andra.
Nu har vi alltså problem med kedjan som sitter under käken på Hackamooret,har prövat det mesta men det blir skavsår efter varje träning och det ser hemskt ut!
Rider bara på Hack under hoppträning och tävlingar,använder annars vanliga tränsbett -nu utan nosrem för att inte få skav.
Vi har använt två olika kindkedjetunnlar den ena i gummi och den andra i något gelaktigt material som skulle vara bra.Inget funkar.
Kedjan vrider sej runt tunneln mitt under träningen så kedjan ändå ligger emot.Kan man ta bort kedjan helt och ersätta den med en vanlig läderrem?

Sv: Hackamoore kedja som skaver

Byt du ut kedjan mot en curb strap i läder, kanske funkar det med en lång dubbelvikt sporrem i läder? Eller om du har någon pullbacknosgrimma du kan låna hakdelen av. Klä den kanske med ett fårskinn? Eller köp en till hackamoore o använd nosdelen som hakdel.

Får hon fortfarande skav av ett mjukare alternativ kanske det är dags att ifrågasätta hur hackamooret används och se över om ni kan träna på signalupptagning så hon blir känsligare för mindre hjälper.

Det används bara vid hoppträning för instruktör (och vid tävling i och för sej)och flickan rider bara med benen med ett lätt stöd i handen.
Han blir dock väldigt het eftersom han tycker det är jättekul att hoppa,det märks att han gillar Hacket annars, eftersom han hoppar otroligt bra på det.Han har också tappat en tand och bettet ligger inte bra i munnen nu därför använder vi det.
Provar att byta ut kedjan mot en rem.Tack för tipset.:idea:

Jag har tagit en tejp av något slags tygmaterial och lindat in kedjan med. Funkar bra på mina djur!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka